Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg en juridisk plikt til å betale denne summen?

Kjeven

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig sagt opp et rom i et kollektiv i Oslo, og en annen person har tatt over dette. Hun som tar over rommet skrev kontrakt fra 1. juni og betalte også husleien for hele måneden. Vi hadde avtalt at hun skulle ta over nøklene den 12, og at jeg derfor skulle betale husleie for 12 dager, og hun for de resterende 18. Den eneste skriftlige avtalen vi har på dette er e-postkorrespondanse.

Denne damen forårsaket meg imidlertid store problemer mot slutten. Hun brøt den første og den andre avtalen vi hadde, som gjorde at jeg måtte flytte ut lenge før jeg egentlig behøvde og at jeg måtte dra flere turer inn til Oslo etter jeg hadde flyttet derfra, samt gjorde at forholdet mellom meg og huseier surnet.

Jeg føler jo åpenbart ikke lengre noen moralsk plikt til å betale husleie for de 12 dagene, så spørsmålet er jo om jeg har en juridisk plikt? Husk at hun skrev kontrakt fra den 1. juni, samt betalte husleie for hele måneden. Jeg kan ikke se at jeg har noen juridisk grunn til å betale, men jeg vil høre her først, bare for å være sikker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flyttet ut den 9, hun skulle ta over den 12, men brøt som sagt den avtalen, så skulle hun ta over den 16. men det ble ikke noe av, så leverte jeg nøklene til huseier den 18, og så tok hun såvidt jeg kan skjønner over i dag, den 20. Men som sagt så skrev hun kontrakt fra og med den 1, så på papiret tok hun vel over allerede da.

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som du har en avtale med denne dama (epost er godt nok), men hun må nok gå til sak for å få pengene. Så dersom huseier først har fått penger ut av denne dama, så kan hun kanskje finne på å gå til sak mot deg. Ettersom hun ikke har holdt sin del av avtalen er det likevel ikke gitt at hun vinner denne saken, men uten å vite mer om hvordan hun har brutt avtalen kan jeg ikke si noe om grunnlaget for et evt krav fra henne.

Lenke til kommentar

Det jeg mistenker er at hun brøt avtalen om deling av husleie når hun valgte å betale for hele måneden. Det kan jo være ønsketenkning fra min side, men det som skjedde var at hun i en mail sa at vi måtte finne ut av hvordan vi skulle gjøre det med husleie, hvorpå jeg foreslo at jeg betalte for 12 dager og hun for 18. Dette sa hun OK til. Jeg ser ikke på det som en juridisk bindende avtale, men sikker er jeg selvfølgelig ikke. Hele poenget mitt er at i den grad vi hadde en avtale, så gikk den ut på at vi skulle splitte husleien 12/18, og at jeg mener hun brøt den "avtalen" når hun betalte for hele måneden. Noen innspill? Hva kan eventuelt konsekvensene bli hvis jeg ikke betaler? Har hun rett til å sende saken til inkasso?

Lenke til kommentar

Det kan jo være ønsketenkning fra min side, men det som skjedde var at hun i en mail sa at vi måtte finne ut av hvordan vi skulle gjøre det med husleie, hvorpå jeg foreslo at jeg betalte for 12 dager og hun for 18. Dette sa hun OK til. Jeg ser ikke på det som en juridisk bindende avtale, men sikker er jeg selvfølgelig ikke.

Dere har en bindende avtale. Det er overhodet ikke uklart slik du forklarer det.

Hvis dama har brutt andre avtaler knyttet til gjennomføringen, og det har kostet deg penger, kan du antakelig trekke dette fra når du betaler.

Hele poenget mitt er at i den grad vi hadde en avtale, så gikk den ut på at vi skulle splitte husleien 12/18, og at jeg mener hun brøt den "avtalen" når hun betalte for hele måneden. Noen innspill?

Det stemmer ikke. Hva hun måtte betale til utleier påvirker ikke avtalen dere i mellom.

Hva kan eventuelt konsekvensene bli hvis jeg ikke betaler? Har hun rett til å sende saken til inkasso?

Hun kan kreve inn pengene på vanlig måte. Hvor komplisert og kostbart det blir kommer ann på hvor mye du setter deg på bakbeina. (Men husk at til slutt er det du som må betale alle kostnadene...)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Huseier skal ikke ha dobbelt betalt. Har den nye leieboeren betalt for hele måneden, så skal ikke du betale noe.

Avtalen går jo ut på at han skal betale til den nye leieboeren, ikke at han skal betale til huseier.

Slik jeg forstår trådstarter så har han helt åpenbart en "juridisk plikt" til å betale disse pengene. Dersom han har andre pengekrav som følge av andre avtalebrudd kan han selvfølgelig motregne dette, men da må vilkårene for misligholdssanksjoner være oppfylt: Er hun erstatningsansvarlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du beholdt nøkkelen til leiligheten fram til den 18, selv om du hadde avtalt at du skulle være ute fra leiligheten den 12. At du skal betale for de 12 dagene er et minimum, spør du meg.

Hvordan ditt forhold til huseier har utviklet seg har ingenting med denne saken å gjøre, slik du presenterer den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...