Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hei, I min kontrakt står det at noe reisevirksomhet må påberegnes. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kan pålegge meg å reise? Det er snakk om to reiser utenlans. Jeg har for tiden en ganske stor belastning på privaten, og det passer dårlig å reise i forbindelse med jobb. Kan det være grunn nok til å ikke reise? Eller kan arbeidsgiver faktisk kreve det uansett? Å hva kan skjer om jeg nekter? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Spørr arbeidsgiveren din om du kan få slippe? Endret 20. juni 2014 av Priim Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Nå kan jeg ikke referere til noe lovverk, men om det faktisk står i arbeidsavtalen som begge parter har akseptert så er jeg av den oppfatning av at du har akseptert å måtte reise. Se på det motsatt, du er leder, du trenger en mann i en stilling som fordrer en del reising. Du utformer en arbeidskontrakt som opplyser om dette for å være sikker på at mannen du ansetter aksepterer de faktiske ansettelsesforhold. Da mener jeg du har grunn til å regne med at denne mannen gjør akkurat det. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Enig i det du skriver Leo_. Men som det står i kontrakten "Noe reisevirksomhet" må påberegnes. Hva er "Noe"? Endret 20. juni 2014 av Slettet-EZE0dRsY Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 To reiser er ihvertfall ikke mer enn "noe". AtW 3 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 "Noe reiservirksomhet" er jo relativt vagt, og burde definitivt vært tatt opp med arbeidsgiver, for det kommer jo an på hva man legger i "noe". Kan fint variere fra en dag i uka til et par dager i kvartalet. Jeg hadde ikke blitt forbauset om jeg måtte dra på reise flere ganger i måneden om det sto "Noe reisevirksomhet" i kontrakten min. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg er på reise oftere enn en gang i måneden ihvertfall i min jobb, og det er ingenting om "noe reisevirksomhet" i min kontrakt, man kan sikkert diskutere hva "noe" innebærer, men at to reiser ikke er mer enn "noe reisevirksomhet" tror jeg "alle" er enige i. AtW 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Har reist en del allerede i år. 6-7 ganger, alle utenfor norden. Men nå passer det veldig dårlig å reise, men hvis jeg nekter kan det være grunn til oppsigelse? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Om du trenger å la være å reise for en kortere periode kan det være en mulighet å sykemelde seg. Om det er på permanent basis eller for en lengre periode ser jeg ikke at du kan fylle vilkårene i arbeidsforholdet du har gått inn i, da bør du finne deg en annen jobb. Du kan jo høre med sjefen om det finnes andre arbeidsoppgaver i firmaet du kan være kvalifisert til. Om du ikke lenger kan oppfylle dine forpliktelser i arbeidsforholdet tror jeg at arbeidsgiver kan ha rett til å avslutte arbeidsforholdet for å finne en annen som kan gjøre jobben. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 (endret) Det blir omtrent som å akseptere en jobb der det er spesifisert at det er/blir turnusarbeid, for å så å si "turnus passer meg ikke, familien sliter" etter 1 mnd. Da har du ikkenoe du skulle sagt. Hvis det ikke er snakk om kundeforbindelser, men halvnødvendige konferanser/kurs kan du vel hinte om at du vil slippe å dra denne gangen. Endret 23. juni 2014 av Bytex 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Det er flere her som kan reise ut å gjøre den samme jobben som meg, men de "gidder ikke", og legger det opp til at det er jeg som må reise. I 2013 hadde jeg ca. 60 reisedager, men i år har jeg rett å slett ikke mulighet. Så blir det ingen forandring, må jeg finne meg noe annet å gjøre. Og ja, mye av reisene kan egentlig taes på videokonferanser. Jeg må høre med sjefen om hva "noe" reisevirksomhet betyr. Er det noen ganger i året, eller er det flere ganger i mnd. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Du skal ikke se bort fra at sjefen på goodwill kan være behjelpelig med å legge til rette, jeg tror bare ikke at du har KRAV på det. Lykke til Lenke til kommentar
tvv Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Om du trenger å la være å reise for en kortere periode kan det være en mulighet å sykemelde seg. Om det er på permanent basis eller for en lengre periode ser jeg ikke at du kan fylle vilkårene i arbeidsforholdet du har gått inn i, da bør du finne deg en annen jobb. Du kan jo høre med sjefen om det finnes andre arbeidsoppgaver i firmaet du kan være kvalifisert til. Om du ikke lenger kan oppfylle dine forpliktelser i arbeidsforholdet tror jeg at arbeidsgiver kan ha rett til å avslutte arbeidsforholdet for å finne en annen som kan gjøre jobben. Bare til orientering så er det en lege som sykemelder - man kan ikke selv sykemelde seg! Selv om mange tror det! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Du har selvfølgelig rett, jeg uttrykte meg klossete. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Hei, I min kontrakt står det at noe reisevirksomhet må påberegnes. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kan pålegge meg å reise? Det er snakk om to reiser utenlans. Jeg har for tiden en ganske stor belastning på privaten, og det passer dårlig å reise i forbindelse med jobb. Kan det være grunn nok til å ikke reise? Eller kan arbeidsgiver faktisk kreve det uansett? Å hva kan skjer om jeg nekter? Er det ikke bare å være ærlig med din arbeidsgiver - det pleier ofte å være det greieste - fortell at du har noen utfordringer hjemme og at det akkurat nå passer dårlig å reise - de aller fleste har perioder i livet hvor ting kan kreve mer på hjemmefronten enn vanlig - og JA de fleste leder skjønner slikt! Uansett lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå