Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reisevirksomhet i jobben

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

I min kontrakt står det at noe reisevirksomhet må påberegnes. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kan pålegge meg å reise? Det er snakk om to reiser utenlans.

Jeg har for tiden en ganske stor belastning på privaten, og det passer dårlig å reise i forbindelse med jobb.

Kan det være grunn nok til å ikke reise? Eller kan arbeidsgiver faktisk kreve det uansett? Å hva kan skjer om jeg nekter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke referere til noe lovverk, men om det faktisk står i arbeidsavtalen som begge parter har akseptert så er jeg av den oppfatning av at du har akseptert å måtte reise. Se på det motsatt, du er leder, du trenger en mann i en stilling som fordrer en del reising. Du utformer en arbeidskontrakt som opplyser om dette for å være sikker på at mannen du ansetter aksepterer de faktiske ansettelsesforhold. Da mener jeg du har grunn til å regne med at denne mannen gjør akkurat det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Enig i det du skriver Leo_. Men som det står i kontrakten "Noe reisevirksomhet" må påberegnes. Hva er "Noe"?

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

"Noe reiservirksomhet" er jo relativt vagt, og burde definitivt vært tatt opp med arbeidsgiver, for det kommer jo an på hva man legger i "noe". Kan fint variere fra en dag i uka til et par dager i kvartalet.

Jeg hadde ikke blitt forbauset om jeg måtte dra på reise flere ganger i måneden om det sto "Noe reisevirksomhet" i kontrakten min.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på reise oftere enn en gang i måneden ihvertfall i min jobb, og det er ingenting om "noe reisevirksomhet" i min kontrakt, man kan sikkert diskutere hva "noe" innebærer, men at to reiser ikke er mer enn "noe reisevirksomhet" tror jeg "alle" er enige i.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Har reist en del allerede i år. 6-7 ganger, alle utenfor norden.

Men nå passer det veldig dårlig å reise, men hvis jeg nekter kan det være grunn til oppsigelse?

Lenke til kommentar

Om du trenger å la være å reise for en kortere periode kan det være en mulighet å sykemelde seg. Om det er på permanent basis eller for en lengre periode ser jeg ikke at du kan fylle vilkårene i arbeidsforholdet du har gått inn i, da bør du finne deg en annen jobb. Du kan jo høre med sjefen om det finnes andre arbeidsoppgaver i firmaet du kan være kvalifisert til. Om du ikke lenger kan oppfylle dine forpliktelser i arbeidsforholdet tror jeg at arbeidsgiver kan ha rett til å avslutte arbeidsforholdet for å finne en annen som kan gjøre jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir omtrent som å akseptere en jobb der det er spesifisert at det er/blir turnusarbeid, for å så å si "turnus passer meg ikke, familien sliter" etter 1 mnd. Da har du ikkenoe du skulle sagt.

Hvis det ikke er snakk om kundeforbindelser, men halvnødvendige konferanser/kurs kan du vel hinte om at du vil slippe å dra denne gangen.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Det er flere her som kan reise ut å gjøre den samme jobben som meg, men de "gidder ikke", og legger det opp til at det er jeg som må reise. I 2013 hadde jeg ca. 60 reisedager, men i år har jeg rett å slett ikke mulighet. Så blir det ingen forandring, må jeg finne meg noe annet å gjøre.

Og ja, mye av reisene kan egentlig taes på videokonferanser.

Jeg må høre med sjefen om hva "noe" reisevirksomhet betyr. Er det noen ganger i året, eller er det flere ganger i mnd.

Lenke til kommentar

Om du trenger å la være å reise for en kortere periode kan det være en mulighet å sykemelde seg. Om det er på permanent basis eller for en lengre periode ser jeg ikke at du kan fylle vilkårene i arbeidsforholdet du har gått inn i, da bør du finne deg en annen jobb. Du kan jo høre med sjefen om det finnes andre arbeidsoppgaver i firmaet du kan være kvalifisert til. Om du ikke lenger kan oppfylle dine forpliktelser i arbeidsforholdet tror jeg at arbeidsgiver kan ha rett til å avslutte arbeidsforholdet for å finne en annen som kan gjøre jobben.

Bare til orientering så er det en lege som sykemelder - man kan ikke selv sykemelde seg! Selv om mange tror det!

Lenke til kommentar

Hei,

I min kontrakt står det at noe reisevirksomhet må påberegnes. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver kan pålegge meg å reise? Det er snakk om to reiser utenlans.

Jeg har for tiden en ganske stor belastning på privaten, og det passer dårlig å reise i forbindelse med jobb.

Kan det være grunn nok til å ikke reise? Eller kan arbeidsgiver faktisk kreve det uansett? Å hva kan skjer om jeg nekter?

Er det ikke bare å være ærlig med din arbeidsgiver - det pleier ofte å være det greieste - fortell at du har noen utfordringer hjemme og at det akkurat nå passer dårlig å reise - de aller fleste har perioder i livet hvor ting kan kreve mer på hjemmefronten enn vanlig - og JA de fleste leder skjønner slikt!

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...