Gå til innhold

finne ut hvor mye watt noe bruker?

Nordmann3

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt opp et strømgjerde på 9 volt DC rundt kålen min, slik at ingen av de tusen sneglene skal spise det opp. Jeg bruker bare en vanlig adapter til laderen til en gammel mobil.

Når sneglene treffer begge ledningene, snur dem bort eller dør.

Det er nemlig bare sneglene som får kjenne strømmen fordi volten er så lav.

Men hvor mye watt bruker den? Hvordan kan man regne det ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å finne ut hvor mye watt noe bruker kan du bruke denne formelen:

P = I * U

Du har U men mangler I. Finner du ut I kan du regne deg frem til P. Du kan bruke denne formelen til å finne I:

U = I * R

Du mangler R, dette er avhengig av materialet til ledningene og lengden(og temperatur men ikke tenk så mye på det.)

Lenke til kommentar

For å finne ut hvor mye watt noe bruker kan du bruke denne formelen:

P = I * U

Du har U men mangler I. Finner du ut I kan du regne deg frem til P. Du kan bruke denne formelen til å finne I:

U = I * R

Du mangler R, dette er avhengig av materialet til ledningene og lengden(og temperatur men ikke tenk så mye på det.)

Takk, men har ikke noe peiling på hva bokstavene betyr...

Lenke til kommentar

P = Effekt i watt.

U = Spenning i Volt.

I = Strøm i ampere

R = motstand i ohm.

Du kan måle motstanden R i ledningene med et multimeter.

Hvis du skal legge to ledninger ved siden av hverandre uten at de rører hverandre så vil du ha null strøm så lenge sneglene ikke har kontakt med begge. Hva motstanden i en snegle er aner jeg ikke. :p

Lenke til kommentar

Ja jeg har to ledninger ved siden av hverandre. Og når sneglen er nær begge to på likt får den støt.

Så det betyr altå da at den ikke bruker noe strøm før disse slimete sneglene toucher dem?

Men da trenger jeg ikke å bekymre meg, for det er nok veldig lite.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Hvis du skal legge to ledninger ved siden av hverandre uten at de rører hverandre så vil du ha null strøm så lenge sneglene ikke har kontakt med begge. Hva motstanden i en snegle er aner jeg ikke. :p

Forutsatt at trådene er hengt opp på stolper eller lignende, med isolatorer, ja. Ligger de på bakken ved siden av hverandre blir det noe helt annet...

Lenke til kommentar

Forutsatt at trådene er hengt opp på stolper eller lignende, med isolatorer, ja. Ligger de på bakken ved siden av hverandre blir det noe helt annet...

Hmmm.... de ligger med en halv cm mellomrom mellomhverandre oppå en stokk. De er ikke nær hverandre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...