Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bildekonkurranse til spesifikt produkt lovlig?

PROuser

Anbefalte innlegg

Har et populært produkt som jeg lurte på å legge ut en konkurranse på nettsiden for produktet, hvor det oppfordres til å sende inn bilde av resultat av bruk av produktet. Hver måned trekker vi en vinner av beste bilde, som vinner et gavekort. Alle bildene som kommer inn skal kunne brukes på nettsiden for å vise virkningen av produktet, men kun vinneren hver måned får gavekort.

Er dette lovlig? Eller hvordan kan det eventuelt gjøres lovlig.

Tenkte særlig på saken med Tone Damli..

Er det pga generell skjult markedsføring mot barn?

Produktet vårt er bare brukt av voksne folk, og konkurransen skal bare være tilgjengelig på nettsiden til produktet.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tone måtte trekke konkurransen fordi det var markedsføring rettet mot barn, noe som er ulovlig.

Siden deres produkt ikke er rettet mot barn faller dere ikke i den samme fella som henne. Men sjekk ut lotteriloven. Den har en del krav til hvordan konkurranser skal være. Jeg ser ikke noe åpenbart problem, men så er jeg ikke jurist heller.

Bare pass på å vær åpen og tydelig på at dere krever bruksrettigheter for alle bildene som sendes inn.

Til slutt "virkningen av produktet" får meg til å tenke på alkohol. Vær obs på markedsføringslovens sterke begrensninger angående reklame for rusmidler.

Lenke til kommentar

Det er ikke alkohol, men ekspanderende mørtel.. Skal ikke legge ut noe reklame her..

Da ser det ikke ut til å være noe stort problem om man ordlegger seg godt om rettigheter og vilkår..

Hvis noen kommer på noe man bør ta hensyn til ellers, så kommenter gjerne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...