Gå til innhold

Skal kjøpe stasjonær pc til gaming. Komplett a10 godt valg?

Anbefalte innlegg

Dette er en allerede bygd pc av komplett https://www.komplett.no/komplett-gamer-a10/10913
Det jeg lurer på er hvor bra denne er? (feks sammenlignet med ps4 eller xbone?) Og ville jeg gagnet på å gjøre noen modifikasjoner, evnt. et annet skjermkort (vurderte hvertfall oppgradere til Sapphire Radeon R9 280x siden det kostet kun 500kr ekstra og virker til å gi en del bedre ytelse). Hadde jeg tjent på å tyne pengeboken min litt lengre å satset på en Sapphire Radeon R9 290x? Eller er det andre ting her jeg kanskje burde konfigurere? Jeg er ingen "hardcore" gamer, men jeg nyter et godt spill i blant. Jeg vil gjerne at denne datamaskinen skal vare en stund. Tar i mot alle forslag!

(edit: må antagelig bruke litt penger på trådløst internett når jeg tenker meg om. SSD ser ut til å være en stor deal i dag, men det er så veldi dyrt at jeg setter spørsmålstegn om det er verdt det akkurat nå. Strømforsyningen på denne har fått mange klager, så jeg vurderer bytte den ut)

Endret av Ravnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha tenkt meg litt mer om, vurderer jeg å kjøpe en 120gb SSD (250gb?) som primærlagringsenhet, og heller velge en 1TB harddrive, hvor jeg kan ha spillene. Er fortsatt usikker med grafikkkortene. Med disse oppdateringene, er det nødvendig å kjøpe en annen strømforsyner (med flere w)?

Lenke til kommentar

Det er ikke uaktuelt. Det er nok hvilken deler jeg skal kjøpe som er det største probleme, ved tanke på at jeg har lite kunnskap om hva som er kvalitetsvare. (Om jeg kan spare noen kroner på å bygge den selv, gjør jeg gjerne det)

Lenke til kommentar

Kyrre kommer helt sikkert med et veldig bra forslag. Men det spørs også hvilken spill som det går mest i. Det kan fort være at du vil være mest fornøyd med en PS4 som da blir en del billigere.

Jeg vet heller ikke hvor optimalt det er å spille på en TV for det har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Kyrre kommer helt sikkert med et veldig bra forslag. Men det spørs også hvilken spill som det går mest i. Det kan fort være at du vil være mest fornøyd med en PS4 som da blir en del billigere.

Jeg vet heller ikke hvor optimalt det er å spille på en TV for det har jeg ingen erfaring med.

Mye større utvalg av spill på pc + trenger ikke kjøpe ny hver generasjon (nødvendigvis). Pc virker som det rette for øyeblikket, spesielt ved tanke på at de fleste jeg kjenner spiller på pc og.

Endret av Ravnen
Lenke til kommentar

Her har jeg hatt fokus på ytelse. Det er et billig itx kabinett jeg ikke har førstehåndskjennskap til, så hvis du ikke liker designet, syntes det blir for trangt å bygge i, eller er skeptisk så må vi gjøre endringer. Sjekk gjerne opp at skjermkortet ikke blir for stort, men det burde gå fint. Jeg har spart inn på kabinett for å få gode komponenter for ytelse (R9 290 og 250 GB SSD, gullsertifisert PSU f.eks). Det er WIFI integrert. Det er ingen aftermarked CPU kjøler (trengs strengt tatt ikke når du ikke skal klokke, men kan anbefales uansett for å redusere støy) og heller ingen viftestyring. Det er ikke DVD/BR rom, fordi du kan installere windows fra minnepinne.

Håper lenken fungerer.

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8656

Som en ren spillmaskin vil PS4 være er godt valg. Den er rimeligere og spillene vil bli veldig bra optimalisert for PS4 etter hvert som tiden går.

Edit: Ble veldig usikker på om hovedkortet støtter hastigheten de rambrikkene kan gi. På Gigabyte sine hjemmesider står det bare 1333/1600 mhz, men det står også at det støtter XMP profil. Hmm ... Kanskje fjerne hovedkortet og rambrikkene jeg har satt opp, og bytte de ut med denne pakken

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/oppgraderingspakker/hovedkortogram/gigabyte-ga-h97n-wifi8gb1600mhz/205442.8658/

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En veldig god og balansert pakke det der, Kyrre. Jeg ville nok gått for den pakken om det var jeg som skulle ha denne maskinen. Og helt sikkert spandert en annen kjøler på CPUen av den enkle grunn at de bråker mindre og at airflowen som regel er dårligere i mindre kabinett.

Må vel også si at det som regel er litt mer plunder å sette sammen en maskin i et ITX kabinett.

Men det ser jo langt bedre ut om du har begrenset med plass.

Lenke til kommentar

Er grovt uenig med at spill kommer til å være optimaliserte for PS4. Husk at det er x86 arkitektur, som har vært omkring siden midten av 70-tallet. Det er naivt å tro at det er stort å hente ut av en godt utforsket arkitektur med kompilatorer som gjør 99.99% av kode bedre optimalisert enn du kan i det hele tatt håpe å makte selv.

Så se på det som kommer ut nå om dagene til plattformen, og ikke forvent mer, imo.

Når det er sagt liker jeg Kyrres build der. Jeg er ikke helt solgt ang. netonnet.no. Hos komplett koster samme lista 500kr mer totalt da. Lenke.

Personlig er jeg av meningen at det er en overklokkbar CPU og Z97 det burde gå i, og med H97/Z97 skal man også ha M.2 tilgang syns jeg. Vet at ikke alle er kåte på å overklokke, men det er en såpass enkel prosedyre om dagene at å ikke dra med anledningen for det i det minste virker veldig unødig.

I tillegg vet jeg at mini-ITX er tungvindt, så ikke er jeg sikker på om det er en god ide i utgangspunktet. Veldig trangt om fingrene, spesielt for nybegynnere. Derfor liker jeg tanken på fult modulær strømforsyning, M.2 SSD som bare plugges i hovedkortet før du setter det ned i kassa, og minst mulig ellers. I tillegg virker det i det minste fra mitt standspunkt som om et kabinett med mer areal direkte ovenfra når du jobber hadde vært ideelt.

Det jeg prøver å sikte til da er en maskin mer ala dette: Lenke.

Ett alternativ er å gå opp i størrelse til mATX. Da får du straks mye mer plass til å jobbe. Ellers holder jeg meg til samme mantraen for det meste. Lenke.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Snipp

Jeg er helt enig at enkel/litt overklokk er veldig lett. Software klokk er bare tull imo, men altså en enkel BIOS klokk er ingen problem å få til. Men hvis personen som skal handle aldri kommer til å klokke, kan man spare noen kroner her og der, ved å ta komponenter som ikke kan klokkes.

mITX bygget ditt er mer enn 10% over maximum budjsett for TS, så det blir jo uaktuelt spør du meg.

mATX bygget ditt var fint

Lenke til kommentar

Snipp

mITX bygget ditt er mer enn 10% over maximum budjsett for TS, så det blir jo uaktuelt spør du meg.

Ah, pokker, glapp forbi meg i farten. Jeg brukte i utgangspunktet et MSI GTX 760 som skjermkort i handlelista, og da var det jo ganske flatt 10k. :p

Så det du sier er at du vil anbefale kombinasjonen Z97+ulåst prosessor+gtx 760 foran H97+ikke ulåst+R9 290 for en person som ikke er spesielt interessert i OC? :p Nja ...

Lenke til kommentar

Så det du sier er at du vil anbefale kombinasjonen Z97+ulåst prosessor+gtx 760 foran H97+ikke ulåst+R9 290 for en person som ikke er spesielt interessert i OC? :p Nja ...

Litt både og. Jeg er mer etter en god erfaring når jeg bygger, og jeg verdsetter ulåst prosessor mer enn noe mer grafikk-ytelse egentlig. Enklere å skifte skjermkort i alle fleste maskiner enn å knove ut hovedkort og prosessor om en skal oppgradere i fremtiden, og prisen er ganske jevnt over lik mellom de to uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...