Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Nytt hjullager, fortsatt slakk?


Anbefalte innlegg

Honda er jo gode biler, men har du dem lenge nok vil det komme runder hvor det må byttes foringer, kuler osv. Da har naboen din som kjører Passat bytta de samme delene 5-6 ganger.

 

Aldri sjekk slakk ved å kjenne på bremse skiva. Selvom den sitter med 2 eller fler "service skruer". Du må ha på hjulet så du eliminerer evt. løs br.skive og får mer "arm" eller kraft når du ser etter slakk.

 

Noen lagre har forskjell på inside/outside. Da i form av at du kanskje har en "kon" på drivaksel eller ABS krans på nyere biler.

 

Noen har også simmeringer inn mot drivaksel og setter du denne feil blir det helt tight etter reparasjon. Kjør en tur og du har slakk.

 

Har du prøv å dra til sentermutter enda mer? På enkelte biler må du virkelig stramme til denne hardt for å få bort slakken. Jeg tror i første omgang at du har vært for feig når du dro til denne. Jeg hadde gått rett på den og strammet til fuckings tight.

 

Lagret er ikke ødelagt før det er ulyd eller ligger i deler utover gulvet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, selvsagt. Det er tross alt snakk om en 22 år gammel bil som har rullet 300k nå, så at jeg nå må bytte litt slitedeler tar jeg ikke så tungt. Karosserirust er den verste fienden på denne bilen, men ellers har jeg egentlig ikke vært plaget med noen ting som helst. Nettopp ferdig med studenttilværelsen og hadde håpet å holde den på veien en stund til mens jeg legger meg opp penger. Billig bilhold har det vært, okke som! Måtte kun bytte to bærekuler foran etter forrige eu-kontroll i mai. Ellers ingen feil.

 

Vi dro til sentermutteren med en svær (!) latmannsarm, så jeg vil tro den er tilstrekkelig dratt til. Jeg mistenkte også at vi kanskje har montert lagret feil vei, men mekanikervennen min påstår hardnakket at det er rett gjort. Dette lagret har som du nevner simmering ut mot aksling og må monteres rett vei. Jeg tror at dette kan være det som er feil.

 

Men men. Vi får se i morgen hva vi finner ut når vi tar det fra hverandre igjen. Heldigvis er konstruksjonen på forstillinga så enkel på denne bilen at det ikke kan være så vanskelig å finne ut av!

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Jeg tipper at drivaksel ble slegga ut når det ble bytta bærekuler. Den ser sikkert litt føkka ut på den siden du sliter med lageret. Det ble ulyd/slakk i lageret fordi man brukte varme for å få den ut og ikke stramma til godt nok etterpå.

 

Man stuker drivleddet som et trekkspill når man slegger. Innerst ved navet og ytterst på tuppen. Gjengene blir tettere og akselen tykkere. Plutslig står man der med vinkelsliper og random mutter med freshe gjenger for å få dette sammen igjen, billigst mulig.

 

Jeg har ingen minner om simmering på Honda som f.eks bak på Subaru eller foran på Toyota Land Cruiser. Jeg tror ikke du får satt det feil og jeg trodde ikke det satt noe tetning der i utgangspunktet. Dette er bare en støvtetning. På en 22år gammel rustbørse? Fjern den og kjør videre hvis den synderen.

 

Ellers peker jeg på drivledd eller feil mutter og det skjer et eller annet her.

 

Det er viktig at du får riktig "feedback" i muttertrekker eller latmann når du drar til denne mutteren. Det skal være flate mot flate og ikke en seig mutter som svarer feil. Har du satt simmeringen feil vei kan du stramme til igjen nå hvis det er slakk. Bare mos den mer så hjulet står fast og kjør slakk igjen.

 

Det eneste som klarer å knekke en drivaksel er det spennet du setter pga f.eks en simmering, at det på en måte er fjærende, men dette kjenner man på "feedback`en" når man drar til. Plutslig står du der med tappen i hånda.

 

Ellers klarer du ikke knekke den hvis det er stumt. Du drar over gjengene hvis ting er riktig montert og du starmmer for hardt(dette klarer du ikke). Aldri sett. Det stopper og du kan hoppe på den latmannen hele natta uten at det rikker seg en millimeter. Det sitter som det skal.

 

Utifra omstendighetene rundt forklaringene har jeg troa på at dere har gjort det riktig og jeg skjønner ikke helt hva som kan være feil. Dere har tydligvis fått pressa inn lageret m/ nav og jeg tviler på at det er for smalt. Låseringen sitter flere mm unna lageret liksom det hadde dere sett og vi snakker STOR slakk.

 

Du nevner også mutteren og drivleddet i først post så jeg tror dere har stått og vurdert å kjent på det. Med en svær latmann og det kjennes ikke heeelt riktig ut vil jeg tro. Jobb den mutteren inn/ut med muttertrekker, mye rustløser, bytt mutter og dra til med muttertrekker og full spiker.

 

Prøv det før du bytter mer deler.

Lenke til kommentar

 

 

Du nevner også mutteren og drivleddet i først post så jeg tror dere har stått og vurdert å kjent på det. Med en svær latmann og det kjennes ikke heeelt riktig ut vil jeg tro.

 

Artig at du nevner det, for det stemmer veldig godt. Mutteren på drivleddet var fryktelig treig og krevde mye makt for å strammes. Det er godt mulig du har rett, at vi rett og slett må peise mer på denne mutteren for å få klemt ting skikkelig sammen. Men jeg synes fortsatt det er rart, for det er snakk om ganske mye slakk.

 

Det ble for øvrig ikke brukt makt i det hele tatt på drivakselen da jeg bytta bærekuler. Den glei lett, kanskje for lett, ut?

 

Finner forhåpentligvis ut av det i dag. Tvi tvi!

Lenke til kommentar

Vi fant ut av det, og Mekker'n hadde rett. Det viste seg at drivknuten på venstresiden er uoriginal og ørlite grann for lang, dermed behøves det en tykk skive mellom sentermutter og nav. Denne hadde vi rett og slett glemt å montere da vi hadde det oppe sist under byttet av bærekuler. Dette har ført til at hullagret ikke har fått tilstrekkelig "klem", eller spenn. Jeg har kjørt cirka 100 mil siden bærekulebyttet, så det var så lang tid det tok før lagret takket for seg under disse omstendighetene.

 

Uansett. Vi fant en skive og dro til det vi klarte. Slakken forsvant momentant og nå er alt som det skal være. Stramt og fint. En erfaring rikere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...