Pennywise Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Byttet nettopp hjullager på bilen min etter at det gamle røyk forrykende fort. Det var mye slakk i det gamle. Fikk hjelp av en kompis som er mekaniker nå i kveld og presset inn ett flunkende nytt lager. Alt virket tight og fint da vi satt det sammen, men etter en kort kjøretur er den samme slakken (dog uten ulydene et gåent lager lager) tilbake. Noen som vet hva som har skjedd her? Vi fikk ikke mer tid i kveld, men skal ta det opp igjen i helga og se på det. Det nye lagret kan da virkelig ikke ha røket igjen? Edit: det er for øvrig snakk om venstre lager, foran. Drivakselen er skikkelig skrudd på, så jeg kan vanskelig se for meg det er på grunn av manglende spenn i lagret. Endret 19. juni 2014 av Pennywise Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Uff ja, det glemte jeg selvsagt å nevne. Det er en Honda Accord, 1992. Gammel sliter, men jeg har vært helt utrolig lite plaget og brukt veldig lite penger på denne bilen over alle de årene jeg har eid den. Endret 19. juni 2014 av Pennywise Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Det kan være slakke i både styrestag, bærekule eller foringer. Et hjullager kan fint være defekt med ulyd uten at det er slakke i det. Jeg vil tro at du har to ulike slitasjedeler som er defekt og du har nå fikset den ene. Endret 19. juni 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Skal ikke avskrive noen ting før jeg får tatt en nærmere titt på det igjen, men jeg er 90% sikker på at slakken kommen fra lagret eller noe relatert til dette. Bærekuler byttet jeg for noen uker siden, og bærebroene er også nye. Jeg kan vrikke bremseskiva ganske mye fram og tilbake, og man kan tydelig se det er bevegelse i det. Er også klar over at lagret kan være defekt selv om det ikke er ulyd i det, men synes det er rart om et japansk kvalitetslager skulle takke for seg igjen så fort. Det virket helt ok før vi satt det på, og alt var også stramt og fint uten antydning til slakk før jeg kjørte en testtur. Hvis det er tilfellet at lagret har røket, er det jo bare to muligheter: 1) vi har gjort noe feil under monteringen (ev. at noe har løsnet), eller 2) lagret var defekt fra fabrikk. Endret 19. juni 2014 av Pennywise Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 alternativ 1 og 2 kan det selvfølgelig være, men det er også mulig at delene i berøring med lagret har fått mye juling før bytte og dermed har blitt skadet. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Har tenkt litt på det jeg også, men alt så egentlig greit ut da vi presset det på plass. Men det skal vi selvsagt se på. Det er vel kanskje umulig å få noe svar på dette før vi får tatt det i biter igjen for en nærmere inspeksjon, men det jeg kanskje egentlig lurer på er om det er mulig å feilmontere dette på en måte hvor de nevne symptomene kan oppstå. Han som hjalp meg har vært mekaniker i mange år, så jeg er vel egentlig i tvil der også, men alt er vel mulig. Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) ........ Endret 11. desember 2018 av trra Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Nå skal jeg ikke påberope meg å være spesielt god på å navngi bildeler, men jeg er ikke sikker på hva slags del du mener. Lagret til min bil ser slik ut: http://www.globalautoparts.biz/EZ-PhotoAlbum/tech_photos/IMG_1898.JPG Det blir da presset på spindelen (?). En slik: http://i529.photobucket.com/albums/dd332/nevereversatisfied/Front%20Wheel%20Bearing/WheelHubRaceRemoval.jpg Jeg antar denne også kan bli slitt? Hele greia ser slik ut: http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/266999_hub_5.jpg Endret 20. juni 2014 av Pennywise Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Spindelen er saken det hele er satt sammen på. Også kalt hjullagerhus (iallefall på min passat) Du har bremseskiven på innsiden av navet, på VW (stort sett) er bremseskiven på utsiden) Men bilde nr 2 er et NAV/hub. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Ah, akkurat. Greia er jo at det er en forholdsvis enkel konstruksjon, så det er ikke så fryktelig mange plasser det KAN være slakk/vandring. Det var jo som sagt også stramt og fint før jeg dro på en testtur, noe som kanskje indikerer at noe har løsnet. Forhåpentligvis er det bare noe som ikke er skikkelig presset på plass. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hvordan er navet koblet til akslingen? Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Akslingen tres vel bare i gjennom (spor i navet) og skrus fast på framsiden. Her skal det vel være stramt nok til at det lager spenn i lagret, og det var også det første vi sjekket. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Sjekket om slakken kommer fra akslingen eller lageret? Ta ut akslingen og vri på bare den, se om det oppleves likt. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Slakken er "sideveis", ikke "fram og tilbake". Jeg er fryktelig dårlig på å forklare, men hvis du tar tak i bremseskiva og vrikker/vrir den inn og ut er det mye bevegelse i den. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Går bolten igjennom navet og hjullageret til bremseskiven? Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Hvilken bolt tenker du på da? Bremseskiven er boltet fast i navet. Navet er presset på lagret, som igjen er skrudd fast i hele den greia jeg ikke vet navnet på. Drivakselen stikker ut gjennom navet og er skrudd fast med en stor låsemutter. Jeg finner ikke noe større eller bedre oversiktsbilde enn det jeg la ved i post #9, men det viser sånn grovt sett hvordan det er skrudd sammen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Det er spindelen du ikke vet navnet på. I og med at det er en bolt igjennom navet, hjulageret og bremseskiven som festes i spindelen, så skal det ikke være noe slakk når du rører på denne (slik jeg ser det..) Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Nei, det skal det ikke være, og det er snakk om ganske mye slakk også. Det er derfor det er så utrolig merkelig. Skal skru alt opp igjen i morgen, så får rapportere tilbake etter det. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Ta gjerne film av problemet, så er det litt lettere å forstå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå