irmawulf Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei! Jeg har i fire år nå vært i et forhold med min kjæreste fra kroatia, og etter mye fram og tilbake, der vi har delvis bodd i Kroatia og i Englang har vi lyst å flytte til Norge. Men jeg aner ikke hvordan jeg kan skaffe han en jobb. Han er 27år, uten utdanning og kun arbeidserfaring innenfor restaurantdrift, noe han egentlig ikke lenger er interessert i. Vi er begge store fans av å reise og de siste årene har bare vært sesongarbeid på oss begge, for så å reise til pengene renner ut. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan skaffe han arbeid her i Norge. Han snakker jo tross alt ikke et kvekk norsk. Noen som har tips? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Temmelig begrensete muligheter hvis han ikke kan norsk. Kanskje et vaskebyrå med andre kroater? Lenke til kommentar
irmawulf Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Hvor i landet? Vi vet bare at vi vil til Norge slik at vi kan tjene litt mer per måned enn vi gjør i kroatia, så hvor i norge er egentlig det samme Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Det er det samme som alle tiggerne som kommer tenker, så vær obs på det. Lenke til kommentar
irmawulf Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Det er det samme som alle tiggerne som kommer tenker, så vær obs på det. hva mener du med det? Jeg er selv norsk statsborger, så om det så ender opp hjemme i troms hos mamma og pappa er ikke d noe problem. vi skal nok aldri havne på gata Lenke til kommentar
Chelsea4ever Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Det er det samme som alle tiggerne som kommer tenker, så vær obs på det. Negativ du er da. Det er faktisk noen som flytter dit de får jobben... har du tenkt på det? Lenke til kommentar
Chelsea4ever Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Da dere har bodd i England så antar jeg at han snakker engelsk. Man kommer ganske langt med det her i Norge, men selvfølgelig uten utdanning og kun arbeidserfaring innenfor et yrke han ikke vil jobbe med lenger, så vil det nok være vanskelig å få seg en "ok" jobb. Jeg tenker han kan prøve seg innenfor noe transport? lagermedarbeider? renhold? hotell resepsjonist? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Tror de fleste lager med størrelse har elektroniske system hvor det kreves norsk for å bruke. Har han ingenting annet enn restauranterfaring? Hvor god er egentlig engelsken? Jeg ville prøvd bemanningsfirma, de vet mulighetene. Adecco, manpower etc. Endret 19. juni 2014 av Sampson Lenke til kommentar
irmawulf Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Tror de fleste lager med størrelse har elektroniske system hvor det kreves norsk for å bruke. Har han ingenting annet enn restauranterfaring? Hvor god er egentlig engelsken? Jeg ville prøvd bemanningsfirma, de vet mulighetene. Adecco, manpower etc. Når vi reiste i sør-amerika fikk han jobb i noen uker som snekker, men han har jo ingen attester vel og merke. Han snakker perfekt engelsk. Takk for svar, skal høre hva han selv tenker om det Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Saken her er at det finnes så sinnsykt masse lokale firma rundt omkring i Norge som ingen tenker på i det hele tatt... med god engelsk skal det være overkommelig å få seg en jobb i Norge... Ekspempler: - Tolk: Engelsk - Kroatisk. Kontakt kommune og/eller politi. - Høsting av frukt/grønnsaker... f.eks. Frosta i Trøndelag ansetter masse utlendinger. - Lagermedarbeider. - Pakkerier... - Fisk... oppdrett, foring, foredling, slakting, etc. - Slakter... i store bedrifter som Gilde, Spis, Nordfjord, etc. Trenger kun opplæring. - Nødslakter, spør igjen på de store kjøttfirma. Nødslaktere er vanskelig å få tak i mange plasser i landet på grunn av dårlig lønn i forhold til jobb. Likevel, ingen har vel under 400 000 kr/året. - Kjøttskjærer, trenger ingen utdanning bare ståpåvilje og opplæring. - Transport... alt fra hvitevarer og møbler til kunder til langtransport over større distanser - Taxi, fordel med Norsk men kommer langt med engelsk, en bil og en lisens. - Konduktør, klarer ikke se for meg at man trenger flere år med skole for det men fordel med Norsk her da. - Avisbud, trenger sykkel/bil/moped og opplæring. - Postbud, transportmiddel sørger vel posten for. - Sykepleierassistenter... kan man flytte hvor man vil i landet er det vel flere plasser det er mangel på sykepleiere å man må få tak i assistenter som også blir vanskelig å få tak i noen plasser. - Vekter... trenger kurs. - Renholder, bruk nettverket... kanskje han kan begynne med noen hjemmejobber til venner og bekjente. Mitt tips er å flytte hjem til foreldrene dine og bruke det til base... bytt til ett abonnement med fri bruk, sett dere foran PC-en og tøm internett for informasjon. Jobbene er der, det er bare å finne de.... Endret 20. juni 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hvis han er motivert burde han klare å lære seg OK norsk i løpet av 2-3 måneder på kurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå