Maika Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg lurer på hvor lenge garanti er når man kjøper komponenter fra webshop, fordi jeg så det var en som fikk et nytt hovedkort etter et år. Jeg kjøpte komponenter til min maskin i januar 2002, for 2 uker siden kjøpte jeg en ram-brikk fra samme webshop, den fikk ødelagt hovedkort og prossesor (Etter at jeg satt inn den nye brikken pippet maskin og svart skjerm, byttet igjen den gamle brikken, men det var det samme, fikk hjelp av en venn til å bytte ut komponenter med hans maskin og til slutt fant vi ut at hk og prossesor er ødelagt). (Har sendt den tilbake og venter på svar) Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg lurer på hvor lenge garanti er når man kjøper komponenter fra webshop, fordi jeg så det var en som fikk et nytt hovedkort etter et år. Garantien kan være fra null til uendelig. Det er helt opp til produsent/selger om de vil gi garanti i det hele tatt. Kjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i fem år. Det forutsetter at du har brukt produktet på en normal måte. Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Takk for tipset Jeg venter på svar fra dem. Hk og prosessor ble jo også kjøpt fra dem. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Kjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i fem år. Det forutsetter at du har brukt produktet på en normal måte. *flisespikking* 3 år for alle komponenter, med mindre de er ment for å vare *vesentlig* mye lengre. Som kjøleskap og vaskemaskiner og den slags. Vet ikke med datamaskiner, men med mobiltelefoner har Forbrukerkjøpsrådet sagt 5 år. Datakomponenter blir jo byttet ut ganske ofte, så det spørs om det er 5 der. Men uansett så har du kjøpt ditt i 2002 eller noe slikt? Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Kjøpte kh og prosessor i januar 2002 + mer kjøpte ram'en (som fikk ødelagt hk og prosessor for 2 uker siden) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 *flisespikking* 3 år for alle komponenter, med mindre de er ment for å vare *vesentlig* mye lengre. Skal man spikke fliser så må man ikke si noe feil selv Dette sier forbrukerkjøpsloven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. " Datautstyr har fem år, men ikke alle webshopper ser ut til å være enig i det Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Kan ikke se om jeg har gjort noe gal: deler kjøpte jo fra dem for 1 1/2 år siden og alt har fungert greit, fram til for 2 uker siden satt jeg inn en ny RAM, som også kjøpt fra dem. Må presisere at jeg har ikke noe negativ fra deres side Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Må presisere at jeg har ikke sett noe negativ fra deres side Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen." Deim. Har ikke sjekket den loven selv, tok bare fra det vi lærte i fjor på GK almennfaglig, Økonomi og Informasjonsbehandlig. Heh, tragisk gamle bøker og lærer vi hadde da Greit, det er 2 år. Og du får vente på ailen tiblbake fra dem og se hva de sier. Hvilken webshop er det forresten? Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Vil ikke nevne det, vil vente til de svarer meg først Lenke til kommentar
Gabba Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Sikker på at du ikke satte inn rett type RAM da? Lenke til kommentar
Maika Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Da jeg ringte de, sa de at de alle ram de sender ut ble testet, men at de hadde problem med akkurat den typen Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 *flisespikking* 3 år for alle komponenter, med mindre de er ment for å vare *vesentlig* mye lengre. Skal man spikke fliser så må man ikke si noe feil selv Dette sier forbrukerkjøpsloven: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. " Datautstyr har fem år, men ikke alle webshopper ser ut til å være enig i det hmm.... her har du gåttt litt for fort i svingene..... han spurte om garanti... ikke reklamasjon... og dette er to ganske forskjellige ting altså... ikke bland garanti og reklamasjon. Garantien bestemmes av produsent/selger..... og kan altså som en sa over være fra null til mange år..... data... hmm.. tipper 1 eller 2 år for datakomponenter. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 hmm.... her har du gåttt litt for fort i svingene..... han spurte om garanti... ikke reklamasjon... og dette er to ganske forskjellige ting altså... ikke bland garanti og reklamasjon. Garantien bestemmes av produsent/selger..... og kan altså som en sa over være fra null til mange år..... data... hmm.. tipper 1 eller 2 år for datakomponenter. Det er vel kanskje du som har tatt det litt vel fort i svingene. Leipsland kommenterte Blib's kommentar om nettopp reklamasjon, IKKE trådstarters spørsmål om garanti. Veldig kjekt å se hvilken sammenheng diverse kommentarer er gitt, FØR man gulper opp et svar. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå