Garden snake Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei, Jeg ønsker å lære meg å lese lovtekster og lære meg litt enkel juss -- for egen del. Hovedsakelig er det ift. skatte- og trygdelover (EØS-avtalen og norges skatteavtaler f.eks). Hvilken bøker anbefales dersom man ønsker å lære "lingoen"? Det er ikke snakk om komplekse spørsmål som krever advokat, men hverdagsjuss, f.eks. når det henvises til skattelover eller for kommunikasjon med det offentlige. Det finnes en del bøker om det samme innen økonomi, à la "Økonomi på trikken", men vil ha en for juridiske spørsmål. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Denne er enkel, Start med å se "Harvey Birdman - Attorney at law" http://www.imdb.com/title/tt0294097/ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Knophs innføring i norsk rett kan anbefales. Kapitlene om rettssystemet og rettskildelære, samt de materielle områdene du ønsker å lære om. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Knophs, som Herr Brun sier. Jeg hadde også tittet på Eckhoff/Smith Forvaltningsrett, den forteller deg en del om hvordan forvaltningen tenker (eller skal tenke). Kjønstad har en grei Innføring i trygderett, den bidrar til innsikt i en del av det feltet. Litt av problemet hvis målet ditt er å lære "kommunikasjon med det offentlige" er at du starter i stor motbakke. Det offentlige er ikke én institusjon, men flere separate institusjoner med flere tiårs institusjonell kunnskap, erfaring, og kultur. Alt hver for seg. I tillegg har de forskjellige tekniske systemer, noe som til dels har betydelig innflytelse på deres arbeidshverdag og dermed deres forutsetninger for å kommunisere med deg. Å kommunisere med Sivilombudsmannen er noe annet enn å kommunisere med Skatteetaten, som igjen er noe annet enn å kommunisere med Fylkesmannen eller NAV. I Skatteetaten er saksnummer viktig, i NAV er saksnummer irrelevant men fødselsnummer hellig. Skatteetaten er relativt hierarkisk inndelt yrkesgruppemessig (sender du brev lenge nok får du svar fra en skattejurist), mens NAV er flatt og saken din kan gå fra lokalt nivå til Trygderetten før noen med juridisk bakgrunn ser på den. Slike forhold former det offentliges kommunikasjon med deg. Når du så har lært dette fra Knoph m.fl., så må du avlære det meste av det. For eksempel nytter det ikke i praksis å terpe på forvaltningsloven §§ 16 og 17, samtlige forvaltningsorganer vil vise til forvaltningsloven § 41 og be deg om å påvise at feilen fikk materielle konsekvenser for avgjørelsen. Lenke til kommentar
Garden snake Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Takk for bra svar folkens! Da har jeg bestilt Knophs bok. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Er det ikke mulig å kjøpe denne boken i et fornuftig format ? (les ebok) Lenke til kommentar
Garden snake Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Har ikke sett den som ebok, men det er mulig du finner den online hos NBD evt. i et tidligere opplag (NBD er også et ubrukelig format). Jeg liker egentlig fagbøker bedre som "analogbok" ... Da kan man herje med markeringstusj, post-its og skrive i margen. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 For studering er det greit med analogbok, men for folk som vil lese dette på toget til jobb eller andre ledige stunder er det svært upraktisk å drasse rundt på en murstein. Har ikke kjøpt en analogbok på flere år Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Knoph kan absolutt anbefales som en første start. Brukte den for noe slikt som 20 år siden og ser at strukturen og oppbyggingen fortsatt er den samme. http://magento.aschehoug.no/media/blfa_files/9788215019925.pdf Ellers så er jo lovdata en ganske kjekk ressurs å ha, der man finner gode eksempler på det aller meste. http://lovdata.no/ Når det gjelder hva som er et fornuftig format for fagbøker, så synes jeg at det å ha plass til en liten hyllemeter med bøker på et nettbrett er ganske praktisk. Når dt gjelder fagbøke som oppslagsbøker så syns jeg at det fungerer bedre som e-bok enn papir. Når det gjelder andre fagområder enn det juridiske så har man jo en del tusen titler tilgjengelig fra Amazon.com. Endret 21. juni 2014 av arne22 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 De fleste eboklesere har også støtte for annotering, så man kan fint "skrive i margen" der også. Alt er jo hva man er vant til. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg leste Zimmers bok om skatterett, syns den var veldig grei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå