Gå til innhold

Hvordan få ned torskefileten uten å brekke seg?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i torsk (eller annen hvit fisk) stekt i melange, rullet i mel, gjerne med hollandaisesaus, rømmme eller hva det måtte være av annet fancy tilbehør.

MEN jeg har til dags dato ikke klart å lage et kjapt, sunnt fiskemåltid som smaker godt (dvs uten at jeg brekker meg mot slutten). Er det noen som har gode oppskrifter/tips hva gjelder valg av krydder, tilbehør og/eller tilberedningsmetode? Har prøvd både koke/grille grønnsaker, steke fisk i olje, grille i folie osv. Men blir liksom aldri så bra at jeg virkelig nyter det. Hovedproblemet er vel riktig mengde og type krydder og hvordan man lager den, men godt og enkelt (og sunt) tilbehør er også en utfordring.

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner liksom ikke helt greien med å drukne mat i krydder og tilbehør for å gjøre det spiselig. Om du ikke klarer å spise en helt naturell, godt tilberedt fiskefilet uten å gulpe, så liker du gjerne ikke fisk.

Problemet kan selvfølgelig være at man ikke er flink til å tilberede mat. Når melange, broccoliblanding og sweet chili-saus blir nevnt i tråden, tror jeg gjerne at det er hovedproblemet.

Fersk fisk trenger veldig lite. Om du liker torsk, kjøp ferske fileter i fiskedisken. Sjekk datoen. Jeg mener å huske at 11-12 dager gammel fisk blir klassifisert som "fersk" i butikksammenheng. Ta fisken ut av kjøleskapet en time før du skal spise, legg filetene på et fat og dryss over salt. Dette trekker ut fuktighet og gjør kjøttet fastere. Tørk bort saltet etter 15-20 min. Sett på en stekepanne med en god knert smaksnøytral olje (raps) i. Når oljen blir tyntflytende og er like ved å ryke, legger du i filetene. La dem ligge i fred, og senk temperaturen litt etter et minutt. Tilsett en liten knert smør (ikke melange). Stek gjennom ca. 2/3, snu fisken forsiktig og stek ferdig. Sett til side, og la fisken hvile i noen minutter, akkurat som man gjør med kjøtt. De samme prinsippene gjelder.

Skal du lage mat til flere, stek heller i to omganger. Lesser du på med kald/mye fisk i en stekepanne, kjøler du den ned og fisken koker heller enn å steke.

Skrell og kutt noen gulrøtter i jevnt store biter, kok møre i litt vann (akkurat nok til å dekke bunnen av gryten), en knert smør, litt salt og litt sukker. På med lokk, medium varme. Når det freser svakt i bunnen har vannet fordampet, og gulrøttene skal være klare. Ha i noen frosne erter (Jacobs utvalgte er sykt gode), la dem tine i restvarmen.

Så, torsk, erter og gulrøtter. Høres ut som noe bestemor kunne laget. Ingen crazy tacopiffismaker. Men, med ferske råvarer og litt kunnskap bak tilberedningen kan jeg garantere at dette kan få hvem som helst til å spise fisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...