Gå til innhold

Train Fever


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet er ca 2,5GB, så det tar ikke lang tid å laste ned.

 

Straks jeg trykte PLAY i Steam hoppet hovedmenyen opp. Det gikk usedvanlig kjapt. Satte grafikk til topp, og kjørte i gang med en liten level. Det gikk også relativt kjapt.

 

Enten har utviklerene gjort en god jobb med optimalisering, eller så har samtlige som har fått tilgang på betaen hatt grusomt treige maskiner, som vi kan se i uttallige beta-videoer.

 

Har panorert kameraet rundt omkring for å se om det lagger. Ingen ting å kommentere der. Ting funker.

 

Interfacen er kanskje noe usjarmerende? Jeg skjønner hvor jeg skal trykke og sånn, men jeg synes det er en merkelig plassering, i høyre del av skjermen, ikoner og farger.. Det føles litt "fort og gæli".

 

Styring av kamera er også intuitivt. WASD for å bevege frem, tilbake og til sidene. Midt-klikk og dra musa for å rotere, scroll for zoom. Det er noe kjedelig at man må ut til hovedmenyen for å justere invertering av disse kontrollene om man skulle ha behov for det.

 

CPUen går stort sett i dvale foreløpig. GPUen ligger på 15-25% load og er fylt opp til 1,6GB.

 

 

Bygging av veinett kan sammenlignes med SimCity. Klikk-hold-knappen-og-dra-slipp, mens det f.eks. i Cities in Motion er klikk - flytt pekeren til hvor du vil neste punkt skal være - klikk igjen.

 

Plassering av holdeplasser og depo er også intuitivt. Det var ved første øyekast ikke like intuitivt å sette opp en rute, siden rute-vinduet havnet i en helt annen kant av skjermen enn der knappen for å åpne rutevinduet er - så jeg lette litt, selv om det lå midt i glaninga hele tiden.

 

 

Første togstrekning er bygd kort tid etter jeg har kommet inn i spillet. Også her er det å bygge en intuitiv prosess. Og jeg nyter restriksjonene ved at man ikke kan bygge krappe kurver. Grafikken på lokomotivet er helt enormt bra!

 

 

Førsteinntrykket av grafikken er god. Til denne typen spill synes jeg detaljene, spesielt i teksturen, overgår hva jeg hadde sett for meg.

 

Så nært man kommer toget.. (høyreklikk for å åpne bildet i et nytt vindu!)

d77a25ec4b.png

 

Første tog ankommer byen.

b0ce9cf679.png

 

 

Jeg ligger på stort sett 50-60fps hele veien så langt. Er forberedt på at det vil bli utfordringer med langt flere tog og ting som skjer.

 

Mer kommer senere - jeg må spille for å spille nå. :wee:

 

 

Fylles med kull. Er som sagt imponert over grafikken. Gleder meg helt vilt til å få på plass en rekke norske lok og materiell!

23380f6d5b.jpg

Endret av OlaHaldor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spillet er ca 2,5GB, så det tar ikke lang tid å laste ned.

 

Straks jeg trykte PLAY i Steam hoppet hovedmenyen opp. Det gikk usedvanlig kjapt. Satte grafikk til topp, og kjørte i gang med en liten level. Det gikk også relativt kjapt.

 

Enten har utviklerene gjort en god jobb med optimalisering, eller så har samtlige som har fått tilgang på betaen hatt grusomt treige maskiner, som vi kan se i uttallige beta-videoer.

 

Har panorert kameraet rundt omkring for å se om det lagger. Ingen ting å kommentere der. Ting funker.

 

Interfacen er kanskje noe usjarmerende? Jeg skjønner hvor jeg skal trykke og sånn, men jeg synes det er en merkelig plassering, i høyre del av skjermen, ikoner og farger.. Det føles litt "fort og gæli".

 

Styring av kamera er også intuitivt. WASD for å bevege frem, tilbake og til sidene. Midt-klikk og dra musa for å rotere, scroll for zoom. Det er noe kjedelig at man må ut til hovedmenyen for å justere invertering av disse kontrollene om man skulle ha behov for det.

 

CPUen går stort sett i dvale foreløpig. GPUen ligger på 15-25% load og er fylt opp til 1,6GB.

 

 

Bygging av veinett kan sammenlignes med SimCity. Klikk-hold-knappen-og-dra-slipp, mens det f.eks. i Cities in Motion er klikk - flytt pekeren til hvor du vil neste punkt skal være - klikk igjen.

 

Plassering av holdeplasser og depo er også intuitivt. Det var ved første øyekast ikke like intuitivt å sette opp en rute, siden rute-vinduet havnet i en helt annen kant av skjermen enn der knappen for å åpne rutevinduet er - så jeg lette litt, selv om det lå midt i glaninga hele tiden.

 

 

Første togstrekning er bygd kort tid etter jeg har kommet inn i spillet. Også her er det å bygge en intuitiv prosess. Og jeg nyter restriksjonene ved at man ikke kan bygge krappe kurver. Grafikken på lokomotivet er helt enormt bra!

 

 

Førsteinntrykket av grafikken er god. Til denne typen spill synes jeg detaljene, spesielt i teksturen, overgår hva jeg hadde sett for meg.

 

Så nært man kommer toget.. (høyreklikk for å åpne bildet i et nytt vindu!)

d77a25ec4b.png

 

Første tog ankommer byen.

b0ce9cf679.png

 

 

Jeg ligger på stort sett 50-60fps hele veien så langt. Er forberedt på at det vil bli utfordringer med langt flere tog og ting som skjer.

 

Mer kommer senere - jeg må spille for å spille nå. :wee:

 

 

Fylles med kull. Er som sagt imponert over grafikken. Gleder meg helt vilt til å få på plass en rekke norske lok og materiell!

23380f6d5b.jpg

Herlig liten review det der. LIKER det jeg hører! (les: leser)

 

Men hva er dette med å adde på Steam, er det muligheter for multiplayer her og?

 

Edit:

Føkk it! Jeg kjøpte det, laster det ned nå. Først taco så Trains :D

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har spilt noen timer og det er forsåvidt vært morro hittil. Men en ting er helt forjævlig frustrende, og det er egentlig å få skinner til å gå til togstasjonene. Jeg vet ikke hvor mange millioner jeg har brukt på å slette stasjoner fordi de legger seg rart i terrenget eller pga "Slope too high". Det er jo så og si umulig å planlegge virker det som, ellers må man vel bruke en time på å flate ut kilometer med jord.

Er det noen enklere måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Relativt fornøyd så langt men ser mye forbedringspotensiale.

Blant annet at man automatisk setter opp signal begge veier i stedet for at man må gjøre det manuelt.

At man kan velge en bestemt rute togene skal følge på nettet. For eksempel å styre unna en stasjon og peise på forbi.

 

Også må det bli enklere å sette opp bruer, slik det er nå er det litt tilfeldig om det fungerer eller ei.

 

Gleder meg til å prøve mer til helgen, merker at det trengs myye større plass for å lage gode junksions i forhold til OTTD og Locomotion. I likey :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg mest over tog som setter seg fast på grunn av feil plassering av signaler. Uansett hva jeg gjør, så vil togene enkelte ganger ikke røre på seg. Til og med når jeg lokker de med et depot rett foran nesa deres, så vil de ikke inn i depotet. Man blir litt frustrert da :p

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg mest over tog som setter seg fast på grunn av feil plassering av signaler. Uansett hva jeg gjør, så vil togene enkelte ganger ikke røre på seg. Til og med når jeg lokker de med et depot rett foran nesa deres, så vil de ikke inn i depotet. Man blir litt frustrert da :p

Husk at det er en fordel at depoet er tilgjengelig ifra begge retninger! :) Har kommet til at "less is more" hva signaler angår. Sørg først og fremst for at signalene følger kjøreretningen (alltid!), og husk å beregne nok plass til hele togsettet sånn at det ikke sperrer for andre tog ved stopp. Er også veldig smart å plassere signaler midt på linja mellom to byer, selv om det ikke er noe kryss der, tog vil ofte stoppe der for å vente hvis det er antydninger til kø og mye trafikk ved stasjonene.

Lenke til kommentar

 

Jeg irriterer meg mest over tog som setter seg fast på grunn av feil plassering av signaler. Uansett hva jeg gjør, så vil togene enkelte ganger ikke røre på seg. Til og med når jeg lokker de med et depot rett foran nesa deres, så vil de ikke inn i depotet. Man blir litt frustrert da :p

Husk at det er en fordel at depoet er tilgjengelig ifra begge retninger! :) Har kommet til at "less is more" hva signaler angår. Sørg først og fremst for at signalene følger kjøreretningen (alltid!), og husk å beregne nok plass til hele togsettet sånn at det ikke sperrer for andre tog ved stopp. Er også veldig smart å plassere signaler midt på linja mellom to byer, selv om det ikke er noe kryss der, tog vil ofte stoppe der for å vente hvis det er antydninger til kø og mye trafikk ved stasjonene.

 

 

Det er nok mer avansert enn som så :) Håpa på at signalsystemer fra OpenTTD skulle funke, men det gikk ikke så bra. Hjalp litt å reversere togene. Hadde ikke funnet den funksjonen før noen på train fever-forumet tipsa meg om det.

Lenke til kommentar

Reversere togene, hvordan gjør du det?

 

 

Edit: Oppdatering på 13MB i dag, noen som vet hva den gjaldt?

 

Edit 2:

Er det mulig å sette opp for eksempel transport av varer oppe i fjellene med lastebiler, frakte de lavere i terrenget for så å få de ombord på et tog som sender det til endelig destinasjon?

 

Edit 3:

Fant det ut her:

http://trainfeverguide.26miledrive.com/

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Man har tre størrelser. Jeg har foreløpig spilt på de minste for å lære spillet, og synes det er enormt ennå, sett i forhold til at man faktisk skal ha positiv vekst rent økonomisk. Det er store nok avstander til at det blir relativt dyrt å bygge uklokt. Jeg regner ikke med at større maps byr på mindre utfordring..

 

 

Jeg tror antall byer/tettsteder varierer med størrelsen på kartet. Den minste har vel 7-8 stk tror jeg.

 

Byene utvikler seg i takt med leveranser av gods og persontransport. Vet ikke hvor store de kan bli.

 

Ingen motstandere. Foreløpig synes jeg det er helt greit, siden jeg har nok med å kløne med meg selv. :p

Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg for kartstørrelsene! Jeg har holdt meg stort sett på medium, og aldri vært i nærheten av å fylle det opp. Bare tatt en titt på det største alternativet, og det er gedigent! Minst 20 byer. Du kan også velge topografien, og velger man med mye fjell trenger man ikke å bekyrmre seg for utfordringen.

 

Jeg har spilt i rundt 20 timer, men har enda ikke kommet meg opp på 1900-tallet. Mestrer basisen i spillet, men jeg finner enten en genial måte å gå konkurs på (som regel ved utskiftning av togparken), eller at jeg ikke er fornøyd med eget arbeid. Digger å være feinschmecker i sånne typer spill.

 

Spillet koster rundt 200 spenn. Har man den minste forkjærlighet for tycoon-sjangeren er det ikke noe å lure på i det hele tatt! Synes det er viktig å støtte opp om de veldig få som lager spill som dette nå til dags. Har også tro på at modding kan gi dette spillet LANG levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bekymre deg for kartstørrelsene! Jeg har holdt meg stort sett på medium, og aldri vært i nærheten av å fylle det opp. Bare tatt en titt på det største alternativet, og det er gedigent! Minst 20 byer. Du kan også velge topografien, og velger man med mye fjell trenger man ikke å bekyrmre seg for utfordringen.

 

Jeg har spilt i rundt 20 timer, men har enda ikke kommet meg opp på 1900-tallet. Mestrer basisen i spillet, men jeg finner enten en genial måte å gå konkurs på (som regel ved utskiftning av togparken), eller at jeg ikke er fornøyd med eget arbeid. Digger å være feinschmecker i sånne typer spill.

 

Spillet koster rundt 200 spenn. Har man den minste forkjærlighet for tycoon-sjangeren er det ikke noe å lure på i det hele tatt! Synes det er viktig å støtte opp om de veldig få som lager spill som dette nå til dags. Har også tro på at modding kan gi dette spillet LANG levetid.

 

 

Agreed! Har kommet meg til 1930, ligger i ca 15-20 mill i pluss:D Har et par linjer som dog går med litt underskudd som jeg stadig prøver å rette opp i! Fucker det bare mer opp tbh;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...