Gå til innhold

dB fordobling/økning spørsmål, antall vifter osv


Anbefalte innlegg

Jeg er uenig med deg Bheserk!

Formelen til å addere sammen lydintensitetene og ta logaritmen til summen gir deg sluttstøynivået. Dette kombinert med at øret vårt oppfatter en lyd med 6dB økning som dobbel så sterk...

 

Jeg mener tvert imot at du kommer ganske langt med de objektive tallene. Dersom viftene skulle lage vibrasjoner i kabinettet, vil jeg påstå at denne lydintensiteten er så liten i forhold til den lyden viften lager at vi kan se bort i fra den (hint. 10^x=lydintensitet, der x=Bel --> dB = 10*x).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-26 12:53, ddd-king skrev:

John_^:

litt diskusjon er sunt for et ungt og klokt menneske! :smile:


et enkelt eksempel:

dB_start = 30 dB ==>> 10^3.0 = 1000W/m^2

dB_økt = 30+3 dB ==>> 10^3,3 = 1995,26W/m^2

vi ser her at lydintensiteten fordobler når vi øker med 3dB.

et annet eksempel:

dB_start = 43 dB ==>> 10^4.3 = 19952,6W/m^2

dB_økt = 43+3 dB ==>> 10^4,6 = 39810,7W/m^2

er ser vi også en økning på 2 ganger.


For de som er skarpe i matte ser de også at lydintensiteten øker med ti ganger hver økning av 10dB.

10^3.0W/m^2 = 10 * (10^2.0)W/m^2


Du husket riktig John_^ :smile:



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-03-27 00:57 ]</font>


hmmm... Men en høyttaler som spiller 100DB, == 10000000000 Watt/sec? Litt mye energi eller?

Quote:


bla, bla, bla


har laget et script til dette:



håper dette hjelper de som fortviler :wink:




 

Det scriptet regner feil som ****!

Vifte 1 == 36,5 DB

Vifte 2 == 46,5 DB

SUM == 46,41 DB ??WTF??

Det skulle vel egentlig bli == 46,91 DB??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-26 01:47, ddd-king skrev:

Til John^:


Dette er også pisspreik. To vifter på 19dB hver gir ikke 19dB i teorien nei!


Til sosohal:

sum = 10^2,4 + 10^2,4 + 10^2,3 + 10^1,9 = 781,336

lydnivå = 10*( log(sum) ) dB = 28,93 dB


Detter er egentlig bare enkel matte :smile:


har laget et script til dette:



håper dette hjelper de som fortviler :wink:




Jeg skulle gjerne ha regna ut med 5 vifter jeg..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 00:21, ddd-king skrev:

Jeg er uenig med deg Bheserk!

Formelen til å addere sammen lydintensitetene og ta logaritmen til summen gir deg sluttstøynivået. Dette kombinert med at øret vårt oppfatter en lyd med 6dB økning som dobbel så sterk...


 

La meg sette det litt på spissen. Du har en vifte som gir 30dB på frekvens 1000Hz. Deretter setter du inn en vifte som gir 30dB ved frekvens 20Hz. Viftene er av den sjeldne typen som gir ren sinustone. Opplever du støynivået som høyere etter at du satte inn den siste viften?

 

Tar du hensyn til maskeringseffekten i formelen din?

Lenke til kommentar

hmmm... Men en høyttaler som spiller 100DB, == 10000000000 Watt/sec? Litt mye energi eller?

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

bla, bla, bla

 

har laget et script til dette:

http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/DDD-soft..._kalkulator.php

 

håper dette hjelper de som fortviler

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Det scriptet regner feil som ****!

Vifte 1 == 36,5 DB

Vifte 2 == 46,5 DB

SUM == 46,41 DB ??WTF??

Det skulle vel egentlig bli == 46,91 DB??

 

NAPOLEON;

for det første har du forstått feil. W/s er noe helt annet enn W/m^2. lydintensiteten måles i energi/s over m^2. Dette har formelen: Lydintensitet = (E/t)/m^2. For dere som har hatt 3Fy, tror jeg det er der man lærte det (husker ikke helt). E/t er energi del på tid. Dette er det samme som effekt (P=E/t=J/s). Det er her benevningen W/m^2 kommer inn.

 

scriptet regner ikke feil. Du må bruke "." (punktum), ikke "," komma som komma.

Lenke til kommentar

sosohal:

hvis du skal finne støyen til 5 vifter, regner du først to vifter ( du har brukt to og har tre igjen).

så tar du summen av de to og ser på den som om den var en vifte.

så tar du denne summen og addere til en vifte av de tre du ikke hadde tatt med i beregningen.

så er det bare å fortsette til du har regnet med alle viftene.

 

Jeg hadde laget et slikt script, men pga. vanskeligheter med å implementere inn i db_kalkulatoren valgte jeg å utelukke den.

 

lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg skal ta dette skritt for skritt:

Lydstyrke måles Energi/s over m^2. ( (E/s)/m^2 )

en vifte som har 30dB beskriver bare hvor mye energi/s som passerer m^2. produsentene har regnet ut dette fra før. E = hf

hvis vi har ekstra lydintensitet er det bare å addere dem sammen. så ta logaritmen av summen da har vi dB. dB gjør at vi har småe tall. ellers ville vi operert med mange nuller. f.eks. 100dB = 10000000000W/m^2.

 

Vi trenger ikke å ta hensyn til frekvensen til viften når vi skal beregne lydstyrke. Vi trenger kun lydintensitenen viften lager (dB)

 

To lydbølger som slår seg sammen og danner en større amplitude er en fenomen vi kaller for resonans. Ikke nøvendig å kunne i denne sammenhengen!

Lenke til kommentar

Quote:


Bherserk skrev (2002-03-28 01:49):

Quote:


On 2002-03-28 00:21, ddd-king skrev:

Jeg er uenig med deg Bheserk!

Formelen til å addere sammen lydintensitetene og ta logaritmen til summen gir deg sluttstøynivået. Dette kombinert med at øret vårt oppfatter en lyd med 6dB økning som dobbel så sterk...


 

La meg sette det litt på spissen. Du har en vifte som gir 30dB på frekvens 1000Hz. Deretter setter du inn en vifte som gir 30dB ved frekvens 20Hz. Viftene er av den sjeldne typen som gir ren sinustone. Opplever du støynivået som høyere etter at du satte inn den siste viften?

 

Tar du hensyn til maskeringseffekten i formelen din?

 

Regelen med 3dB gjelder for like kilder. D.v.s. dB og frekvens. Formelen so er brukt i flere poster her gjør egentlig ikk noe annet enn å regne kildene tilbake fra dB, legge de sammen og regne resultatet om til db igjenn. Dersom du har kilder som ikke er like med tanke på frekvens må du dele opp i frekvensområder og bruke formelen på hvert område. I eksempelet ditt hvor man kun har en frekvens vil man få resultatet; 30dB ved 20Hz og 30 dB ved 1000Hz. Et mer reelt eksempel er at man har vifter som er nesten like men ikke helt, f.eks. en vifte på 20dB i frekvensområdet 20Hz til 20kHz og en vifte på 20dB i området 100Hz til 15kHz. Da må man dele opp i områdene 20Hz-100Hz (kun den første vifta -> 20dB) 100Hz-15kHz (begge viftene som er like i dette området -> 23dB) og 15kHz-20kHz (kun den første vifta -> 20dB). Altså har man bare en kilde på en frekvens har man heller ikke noe å summere opp.

 

dB verdien som er opgitt for viftene er som regel den største verdien for en frittstående vifte. For enkelte frekvenser kan den være lavere, men det er lite demping; frekvens responsen til en vifte er relativt flat i vårt hørsels område.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-29 17:08, Xell skrev:

Quote:


Bherserk skrev (2002-03-28 01:49):

Quote:


On 2002-03-28 00:21, ddd-king skrev:

Jeg er uenig med deg Bheserk!

Formelen til å addere sammen lydintensitetene og ta logaritmen til summen gir deg sluttstøynivået. Dette kombinert med at øret vårt oppfatter en lyd med 6dB økning som dobbel så sterk...


 

La meg sette det litt på spissen. Du har en vifte som gir 30dB på frekvens 1000Hz. Deretter setter du inn en vifte som gir 30dB ved frekvens 20Hz. Viftene er av den sjeldne typen som gir ren sinustone. Opplever du støynivået som høyere etter at du satte inn den siste viften?

 

Tar du hensyn til maskeringseffekten i formelen din?

 

Regelen med 3dB gjelder for like kilder. D.v.s. dB og frekvens. Formelen so er brukt i flere poster her gjør egentlig ikk noe annet enn å regne kildene tilbake fra dB, legge de sammen og regne resultatet om til db igjenn. Dersom du har kilder som ikke er like med tanke på frekvens må du dele opp i frekvensområder og bruke formelen på hvert område. I eksempelet ditt hvor man kun har en frekvens vil man få resultatet; 30dB ved 20Hz og 30 dB ved 1000Hz. Et mer reelt eksempel er at man har vifter som er nesten like men ikke helt, f.eks. en vifte på 20dB i frekvensområdet 20Hz til 20kHz og en vifte på 20dB i området 100Hz til 15kHz. Da må man dele opp i områdene 20Hz-100Hz (kun den første vifta -> 20dB) 100Hz-15kHz (begge viftene som er like i dette området -> 23dB) og 15kHz-20kHz (kun den første vifta -> 20dB). Altså har man bare en kilde på en frekvens har man heller ikke noe å summere opp.

 

dB verdien som er opgitt for viftene er som regel den største verdien for en frittstående vifte. For enkelte frekvenser kan den være lavere, men det er lite demping; frekvens responsen til en vifte er relativt flat i vårt hørsels område.

 

 

ser at du har skrevet en masse gjentagelse (feil).

Men hvor i HELVETE er sluttverdien for begge viftene til sammen? 23dB??? eller har du plutselig "tre" vifter 1:20dB 2:23dB 3:20dB?

håper at du svarer på dette spørsmålet!!!!

 

forresten:

som skrevet lengre oppe så trenger ikke vi å ta hensyn til frekvensen til viftene når vi legger sammen lydstyrken på prosessorvifter. lydstyrken er oppgitt som dBA / dB(A). A står for "A-weighted filter". titt her: http://home.swipnet.se/tr/noise.html#dBA

Lenke til kommentar

hmm...

 

Formelen i det første innlegget her var helt riktig den, snur vi den (slik som vi lærte i 9'ende klasse) får vi at totalt lydtrykk for et x-antall like vifter som bråker y-antall dBA blir

 

10*log(x*y)

 

dBA er regnet med utgangspunkt i menneskets høreterskel ved 1kHz, den er satt til 0,00005mPa/m^2 hvis jeg ikke husker feil. Formelen er:

 

10*log(lydtrykk/0.05e-6)

 

Å diskutere hva som er den faktiske hørselterskelen blir helt umulig siden den er alt annet enn linær og ytterst personlig, svært få personer i voksen alder har uskadd hørsel. (ca 15dBA ved 100Hz og nede i -10dBa ved 4kHz)

 

Det viktigste er at dobbel effekt = +3dB og at klangfargen (frekvens og overtoner) har mye å si for hvor høyt det oppfattes.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-03-30 20:34 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


On 2002-03-26 00:08, ddd-king skrev:


DETTE ER PISSPREIK!!!!

øret har problemer med å høre lyder fra ca. 10db og nedover.


 

bleh, vet jeg bumper denne threaden skiller nå, men når folk skriker slik til meg så må jeg bare svare når jeg har rett.

 

http://www.howardleight.com/Industrial/edu...dFrequency.html

 

http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/phys...und/u11l2b.html

 

Sånn, nå har jeg kommet med dokumentasjon, nå for du gjøre det samme dersom du ikke bare vil innrømme at jeg har rett.

 

Forøvrig så er ikke det du sier helt feil, fra ca 10dB og nedover så kan vi ha problemer med å høre, men 0dB er fortsatt den laveste lyden vi kan høre.

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-05-01 14:11 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

0db er vel egentlig det punktet da vi ikke lenger kan høre ville jeg vel si...

Du kan komme opp mot 0db og ha lyd, men når du "treffer" 0db da er det stille. (punktum)

 

Flisespikkeri uansett...

Jeg synes mine maskiner bråker jår jeg sitter alene om natten og jobber med dem, men så trekker jeg pusten og overdøver maskinene. Da innser jeg at å få en maskin "ikke hørbar" i ett svert stille rom betyr at den må være på 0db. Da kan man droppe allt som har med vifter å kjøre, ellers går det ikke.

(Begge mine maskiner har jeg brukt masse penger og tid på å gjøre stille, og de er stille.)

Lenke til kommentar

Quote:


bleh, vet jeg bumper denne threaden skiller nå, men når folk skriker slik til meg så må jeg bare svare når jeg har rett.






Sånn, nå har jeg kommet med dokumentasjon, nå for du gjøre det samme dersom du ikke bare vil innrømme at jeg har rett.


Forøvrig så er ikke det du sier helt feil, fra ca 10dB og nedover så kan vi ha problemer med å høre, men 0dB er fortsatt den laveste lyden vi kan høre.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-05-01 14:11 ]</font>


 

Dette er den nedre grensa. Det er lyd så lenge det er mer enn 0dB. Men øret kan ikke oppfatte så lave lydintensiteter...tilsvarende kan du ikke høre lyder over 20kHz...eller under 20Hz

Lenke til kommentar

Høre lave/høye lyder... Hmm, nei ikke teoretisk.

 

Det man ofte kan er å føle dem.

Frekvenser på 25-50 kHz kan lett gi hodepine eller gjøre folk irritable.

 

Typisk eksempel er gamle TV'er. De hviner av gårde utenfor normalt (for mennesker) frekvens-område.

Har selv sett hunder som forlater rommet når den gamle TV'en skrus på.

 

Som nevnt tidligere i threaden er det største problemet med lyd at den oppfattes svert individuellt. Noen kan ikke furdra viftestøy mens andre liker ikke HD-surr. Jeg for min del liker ingen av dem. Samtidig hater jeg den lave brummingen som kan komme fra vannpumper. Resultatet er ny jakt etter stillere vannpumpe.

 

Noen her som har hatt problemer med magnetisk støy fra pumpen sin? Min forstyrrer skjermen min litt, fra ca 30cm avstand. (Den står på siden av skjermen min, plassert i serveren.)

Lenke til kommentar

Quote:



Noen her som har hatt problemer med magnetisk støy fra pumpen sin? Min forstyrrer skjermen min litt, fra ca 30cm avstand. (Den står på siden av skjermen min, plassert i serveren.)


 

Jeg synes skjermen min bråker jeg.

Har planer om og støydempe den.

Pipelyder er utrolig plagsommme

Lenke til kommentar

Mange skjermer har en felles kilde til støy. Spoler med løs wiring. En velplassert dråpe lakk kan i mange tilfeller løse slike problemer.

 

Vær obs: noen lakk-typer kan løse opp lakken som allerede er på vindingene og forårsake kortsluttning. Dette er noe du IKKE ønsker.

 

Jeg har ingen oversikt over hvilken lakk du kunne brukt. Nå er vi vel egentlig over i "void-your-warranty" forumet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...