Gå til innhold

dB fordobling/økning spørsmål, antall vifter osv


Anbefalte innlegg

Hvor mye lyd lager 2 eller 3 stk 19dB vifter?

Finnes det noen formel for å regne ut dette?

 

Vurderer å bytte de to 80x80 viftene i pc'en

til 19dB, men lurer på dette også pga. andre prosjekter jeg planlegger. Ofte er det vanskelig å vite om man skal velge en 120x120 eller to 80x80 f.eks. osv. for man har ikke regnet ut samlet dB nivå av to stk 80x80 vifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les mer på: http://www.steve-o.com/public/unc/decibel/db31.html

Jeg regnet dette ut for deg: 2 stk 19db vifter gir 22db. En tommelregel er å legge til 3db dersom 2 vifter skal gå samtidig.

 

Formelen du kan bruke:

 

db/10 = a

10^a = b

b*antall vifter med likt DB = c

log c = d

d * 10 = decibelnivået du får.

 

I ditt tilfelle blir det:

 

19/10 = 1,9

10^1,9 = 79,4328234724281

79,4328234724281 * 2 = 158,865646944856

log 158,865646944856 = 2,20102999566399

2,20102999566399 * 10 = 22,01029995664

eller 22 db.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-19 11:56, Stonescream skrev:

Du kan også forsøke å sette viftene dine på mindre voltstyrke slik at de bråker mindre. De vil puste litt mindre, men det vil kanskje også en 19db vifte gjøre.

Sett viftene på feks 7 volt.

Om du ikke vet hvordan så:

finner du linker til hvordan gjøre dette ved å søke i forumet etter omtrent samme emne.



 

 

Hehhe.. Det har jeg tenkt på... Det er 25dB vifter fra microplex til 69kr (gadd ikke bruke 500kr på papst vifter, blåser i om de holder 3 eller 7 år).

 

Skal kjøre dem med en sånn Zalman regulator (som er testet her btw.) slik at de kommer ned i rundt 19dB.

 

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

SineTwo, har du mekka programmet? :smile:

 

Kunne hatt god bruk for det nå :smile:

 

_________________

Hva er best av GF3 og Radeon?

Er Daytona GF3 ti 200 bra?

Hva er best av Intel og AMD?

Beste laptop deal?

Er IBM harddisker dårlige?

Hva er raid?

Hva er retail? :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-03-17 21:23 ]

Lenke til kommentar

Får ikke til. :sad:

 

Et eller annet sted gjør jeg noe gæli.

 

Tenkte på vifter på 24, 24, 21, 23 og 19 dB

 

tok log(10^Gjennomsnittet av viftene som er 22.2×5

 

Hmm.. vent, jeg må prøve en gang til.

 

Kan 29,1 dB stemme i mitt tilfelle? Det var vel lovlig mye, ettersom jeg ikke hadde tenkt å høre PC-en min. :sad:

 

_________________

Hva er best av GF3 og Radeon?

Er Daytona GF3 ti 200 bra?

Hva er best av Intel og AMD?

Beste laptop deal?

Er IBM harddisker dårlige?

Hva er raid?

Hva er retail? :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-03-17 21:40 ]

Lenke til kommentar

Det har vel så vidt vore diskutert tidlegare her. Kva du kan høyre er svært individuelt (ikkje absolutt høyre, men kva du oppfatter når du tenker på noko anna). For enkelte er det du kallar susing ikkje til å høyre, for andre kan det vere plagsomt.

Når det er sagt så er det ikkje sikkert at dei dB-nivåa som vifta er oppgitt til stemmer. Når den er ny vil det nok vere riktig, men støv og slikt vil jo påvirke den. Dessutan kan vifter skape vibrasjon i kabinettet som og kan oppfattast som støy, så om vi finn ut at den totale støyen (ifølge beregningar) skal vere 27 eller 29 dB, så kan det totale resultatet vere eit heilt anna.

Så mitt beste råd er vel å prøve deg fram til du finn eit støynivå du er komfortabel med :smile:

 

Lyd fins det dessverre ingen fasit på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det stemmer.

 

Og til dere som lurer på hvor mye 2 stk 19dB vifter bråker (teoretisk sett) så er svaret 19dB....

 

2 lydkilder vil ikke generere mere lyd (dB) enn den største av disse lydkildene.

 

MEN....

 

Hvis den ene viften lager 19dB ved 10Khz og den andre lager 19dB ved 15Khz så vil dette lydnivået forsatt være 19dB, men lettere å høre pga at lyden er fordelt utover en større del av frekvensspekteret.

 

Dette er teoretisk sett. I praksis kan 2 vifter lage vibrasjoner i kabinettet som høres kraftigere enn 1 vifte.

 

dB verdien som produsentene oppgir er som oftest målt på en vifte som ikke er montert fast, men henger i et mykt oppheng for å fjerne vibrasjonsstøy.

Lenke til kommentar

Til John^:

 

Dette er også pisspreik. To vifter på 19dB hver gir ikke 19dB i teorien nei!

 

Til sosohal:

sum = 10^2,4 + 10^2,4 + 10^2,3 + 10^1,9 = 781,336

lydnivå = 10*( log(sum) ) dB = 28,93 dB

 

Detter er egentlig bare enkel matte :smile:

 

har laget et script til dette:

http://www.stud.ntnu.no/~dangdung/DDD-soft..._kalkulator.php

 

håper dette hjelper de som fortviler :wink:

Lenke til kommentar

John_^:

 

Det du tenker på nå er et fenomen vi kaller for resonans.

 

to lydbølger med samme frekvens kan slå seg sammen lage en større bølge.

La oss si bølge 1 og 2 har f=500Hz og ampitude = 10

disse to bølgetoppene og bølgebunnene slår seg sammen og danner en ny lydbølge med f=500Hz og ampitude = 20

 

Lydstyrke:

Det skjelnes mellom objektiv lydstyrke (lydintensitet), som kan måles med apparater, og subjektiv lydstyrke, som er den lydstyrken øret oppfatter. Lydintensitet er den energimengde som i ett sekund passerer en flate på 1 m² loddrett på lydretningen og måles i watt/m². Imidlertid er en lyd så intens at den gjør vondt i øret, ca. 10 billioner (1 med 13 nuller) ganger så sterk som en lyd som såvidt kan høres. For å unngå så høye tall nyttes enheten desibel (dB, jfr. bel), og intensiteten av den svakest hørbare lyd settes lik 0 dB. Lyd som gjør vondt i øret, har da lydstyrke 130 dB. Hvisking på 1 m avstand blir da 30 dB, vanlig tale 60 dB.

Lenke til kommentar

Ok.

Kan godt hende jeg tok feil.

(Man lærer så lenge man lever) :smile:

 

Jeg ser at med formelen din vil 2 like støykilder få en økning på ca 3dB. Dette er (etter hva jeg husker) en tilnærmet fordobling av effekt.

Betyr det da at formelen regner med at viftene resonerer perfekt? (bølgetopper og daler kommer likt)

 

Er ikke ute etter å krangle, bare å utvide lærdommen litt :smile:

Lenke til kommentar

John_^:

litt diskusjon er sunt for et ungt og klokt menneske! :smile:

 

et enkelt eksempel:

dB_start = 30 dB ==>> 10^3.0 = 1000W/m^2

dB_økt = 30+3 dB ==>> 10^3,3 = 1995,26W/m^2

vi ser her at lydintensiteten fordobler når vi øker med 3dB.

et annet eksempel:

dB_start = 43 dB ==>> 10^4.3 = 19952,6W/m^2

dB_økt = 43+3 dB ==>> 10^4,6 = 39810,7W/m^2

er ser vi også en økning på 2 ganger.

 

For de som er skarpe i matte ser de også at lydintensiteten øker med ti ganger hver økning av 10dB.

10^3.0W/m^2 = 10 * (10^2.0)W/m^2

 

Du husket riktig John_^ :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-03-27 00:57 ]

Lenke til kommentar

Jeg mener det kan være nyttig å se på hørsel og psykoakustikk mer enn ren lydintensitet når man skal støydempe en datamaskin. Mange har vel oppdaget at når man for eksempel har byttet flymotorvifta fra Delta hører man plutselig andre lyder som også kan være høye og sjenerende, men som tidligere ble overdøvet. Menneskeøret har en hengekøyelignende hørselsterskel. En 20Hz basstone eller en 20kHz diskanttone hører man ikke før den er over 70dB (husker ikke dette nøyaktig), mens man lettere hører lyder mellom 1000-4000Hz.

 

Dermed er det ikke så enkelt som at to vifter oppgitt til samme dB nivå oppfattes som dobling i støynivå i forhold til en vifte. Legg til mulighet for resonanser mellom komponenter og i kabinett og det blir ennå vanskeligere å regne seg fram til hvor støyende en datamaskin vil oppfattes. En formel for å addere lydintensiteter hjelper altså lite for å vurdere hvor bråkete en maskin vil bli med flere vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...