Gå til innhold

Bittorrent

Dr3as

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg faktisk kan spørre om dette her.. men jeg har sett det har vært mye snakk om programmet og systemet så da prøver jeg, og er dette her over grensen så skjønner jeg da hvorfor.

Har brukt dette systemet til å laste ned hl2 filmer og slikt, men det jeg lurer på er hvilken client som er best? nå bruker jeg en sånn exprementel versjon, fungerer veldig bra men virker som det er så utrolig mange der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Azureus bruker mer cpu og minne enn Shad0ws (java + utvidet grensesnitt).

Nå vet ikke jeg hvilken klient du bruker, men jeg synes ikke Shad0ws build bruker så vanvittig mye ressurser. Det kommer naturligvis an på hvor mange instanser du har kjørende samtidig. ;)

Lenke til kommentar

Det er uten noen som helst tvil at jeg kan anbefale Azerous som den ABSOLUTT beste klienten. Azerous er nemlig bygd opp slik at man har 1 vindu hvor alle torrentene blir listet opp i, til motsetning fra alle andre programmer hvor man har: a) *MASSE* åpne vinduer, B) Vanskelig å resume, c) av samme grunn som b; vanskelig å seede (for mye bry til å gidde). Det finnes et annet program som gjør det på denne måten, BitTorrent+, men sist jeg testet det var det så mye bugs og dritt at PCen måtte formateres og alt mulig herk.

Azerous derimot fungerer STRÅLENDE og BT har blitt et utrolig mye mer attraktivt nettverk med en slik strålende klient.

Blib - STORfornøyd Azerous-bruker :)

Lenke til kommentar
a) *MASSE* åpne vinduer

Ehm. Hva slags klienter har du brukt? Min versjon har kun et vindu. Er man leet, bruker man bare cmd.

ABC har dessuten også støtte for flere nedlastinger i samme hovedvindu.

http://pingpong-abc.sourceforge.net/screenshot.jpg

B) Vanskelig å resume

Jo, ja, kanskje hvis man er komplett idiot.

c) av samme grunn som b; vanskelig å seede (for mye bry til å gidde).

Vanskelig? Ja, det å la være og lukke et vindu kan virkelig være mye bryderi.

Det finnes et annet program som gjør det på denne måten, BitTorrent+,

BT++ er absolutt ikke anbefalt.

Azerous derimot fungerer STRÅLENDE og BT har blitt et utrolig mye mer attraktivt nettverk med en slik strålende klient.

Azureus er javabasert, det elsker både minne og cpu, og man trenger JRE for å kunne kjøre det. Det er ikke tilfellet med den eksperimentelle.

Lenke til kommentar
Ehm. Hva slags klienter har du brukt? Min versjon har kun et vindu. Er man leet, bruker man bare cmd.

ABC har dessuten også støtte for flere nedlastinger i samme hovedvindu.

cmd? Til BT? Og hva er ABC?

Det jeg har brukt er Experimental og Shadow. Da får man ett nytt vindu for hver torrent man starter opp.

Jo, ja, kanskje hvis man er komplett idiot.

Altså, vanskelig i den grad at for å resume må man finne frem til akkurat den filen som man lastet ned, den .torrent-filen, og starte opp alle slike torrenter for å laste ned. Med Azerous starter man bare 1 fil, azerous.exe.

Vanskelig? Ja, det å la være og lukke et vindu kan virkelig være mye bryderi.

Jeg sa at det å seede en fil var vanskelig. Det er pga at når man endelig har fått lastet ned en fil ferdig, spilt litt, skrudd av PCen, startet opp neste dag og skal begynne på nye nedlastninger av nye filer, gidder man sjeldent å lete frem gamle .torrent-filer som man er ferdig med og starte opp de på nytt. I tillegg til at man da også får flere åpne vinduer på skjermen!

BT++ er absolutt ikke anbefalt.

Akkurat :)

Azureus er javabasert, det elsker både minne og cpu, og man trenger JRE for å kunne kjøre det. Det er ikke tilfellet med den eksperimentelle.

Azerous kjører iallefall *strålende* her på en 2500+@3200+ og 512MB minne. Eneste som går tregt da er visning av websider siden jeg alltid har max upload og download på filene mine som jeg laster ned :)

Lenke til kommentar

cmd? Til BT?

Kommandolinjen. Ja, til bittorrent.

Og hva er ABC?

Se linken lengre oppe. Det er en Shadows-build med tilbygg, garasje og ny fasade.

Det jeg har brukt er Experimental og Shadow. Da får man ett nytt vindu for hver torrent man starter opp.

Ja, óg?

Jeg sa at det å seede en fil var vanskelig.

Ehm. Du seeder en torrent både når du er ferdig med å laste den ned, og når du lager en selv. Det er ikke intet skille mellom disse to tilfellene.

Det er pga at når man endelig har fått lastet ned en fil ferdig, spilt litt, skrudd av PCen, startet opp neste dag og skal begynne på nye nedlastninger av nye filer, gidder man sjeldent å lete frem gamle .torrent-filer som man er ferdig med og starte opp de på nytt.

Nåja. Smak og behag.

I tillegg til at man da også får flere åpne vinduer på skjermen!

Man minimerer dem selvsagt til systray.

Azerous kjører iallefall *strålende* her på en 2500+@3200+ og 512MB minne.

Jeg har ikke hatt merkbart 'systemlagg' med Azureus (XP1600, 512MB, W2k), men ikke alle sitter på GHz-prosessorer.

Lenke til kommentar
Kommandolinjen. Ja, til bittorrent.

Uhm, det var nytt. Hvordan fungerer det da? Såvidt jeg vet gjør man følgende:

1: Går til nettside.

2: Laster ned en .torrent-fil

3: Programmet starter opp og begynner nedlastningen

Hvor kommer cmd inn her da?

Ja, óg?

Ja og det var veldig knotete. Syntes jeg.

Ehm. Du seeder en torrent både når du er ferdig med å laste den ned, og når du lager en selv. Det er ikke intet skille mellom disse to tilfellene.

Okay, det jeg tenkte på var det som BitTorrent-klientene kaller "seeds" og "peers". Forstår jo at det blir feil når jeg sa det på den måten. Dustete fornorskningen min :)

Altså, det å uploade filer man er ferdig å laste ned, er problematisk med slike klienter som Experimental og Shadow, fordi man må lete seg frem til torrenten og så starte opp den, selv om man er ferdig med nedlastningen og alt det der.

Kan du forresten forklare hvordan man seeder ved å lukke et vindu? Jeg sa at seeding var vanskelig, og du sa at det var vanskelig å lukke et vindu?

Nåja. Smak og behag.

Så du mener faktisk at det er like greit å starte opp 6-7 forskjellige torrentfiler som man må bla seg frem til i en eller annen mappe som det å velge "Azerous"-snarveien på skrivebordet? Eller la programmet starte opp med PCen?

Man minimerer dem selvsagt til systray.

Mjeeeee... *Sukker håpløst* :)

Jeg har ikke hatt merkbart 'systemlagg' med Azureus (XP1600, 512MB, W2k), men ikke alle sitter på GHz-prosessorer.

Greit, jeg skal være enig med deg at for noen personer der ute kan Azerous kanskje være tregt. Men nå poster vi riktignok på forum.hardware.no hvor flesteparten av brukerene IKKE representerer denne folkegruppen som sitter med 120Mhzer fra 1980, men med Ghz-ere :)

Lenke til kommentar

Uhm, det var nytt. Hvordan fungerer det da?

RTFM. :)

http://www.dessent.net/btfaq/cmdline.shtml

Ja og det var veldig knotete. Syntes jeg.

Jeg visste ærlig talt ikke at Azureus gjorde det på den måten (lagrer stier til kjørende filer og henter dem automagisk). Da må jeg si meg enig i at det blir knotete med den vanlige måten.

Personlig har jeg bare en katalog med de som jeg kjører, og så legger jeg en snarvei til den i oppstartstingene.

Altså, det å uploade filer man er ferdig å laste ned, er problematisk med slike klienter som Experimental og Shadow, fordi man må lete seg frem til torrenten og så starte opp den, selv om man er ferdig med nedlastningen og alt det der.

Ja, jeg forstår. Se forrige avsnitt.

Kan du forresten forklare hvordan man seeder ved å lukke et vindu? Jeg sa at seeding var vanskelig, og du sa at det var vanskelig å lukke et vindu?

Det var ikke det jeg skrev.

'Ja, det å la være og lukke et vindu kan virkelig være mye bryderi.'

Så du mener faktisk at det er like greit å starte opp 6-7 forskjellige torrentfiler som man må bla seg frem til i en eller annen mappe som det å velge "Azerous"-snarveien på skrivebordet?

Nei, som sagt, må jeg si meg enig at det er en absolutt stor fordel med Azureus.

Men nå poster vi riktignok på forum.hardware.no hvor flesteparten av brukerene IKKE representerer denne folkegruppen som sitter med 120Mhzer fra 1980, men med Ghz-ere :)

Sant nok.

Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg skrev.

'Ja, det å la være og lukke et vindu kan virkelig være mye bryderi.'

Ah, men det jeg tenkte på var ikke å la vinduet stå oppe, men å åpne det igjen ved senere anledninger :)

Lenke til kommentar
SHAREAZA utkonkurer alt som fins av andre BT klienter med klar margin.

edit:skriveleif

Prøvde Shareaza til BT en stund, men det var helt elendig. Hvis jeg i det hele tatt fikk lastet ned gikk det vannvittig treigt.

DC++ er tingen :)

Nei, IRC, FTP og HTTP (ja, HTTP ja) er tingen (hvis du vil ha litt fart, vel og merke). :)

Lenke til kommentar
SHAREAZA utkonkurer alt som fins av andre BT klienter med klar margin.

Og du har prøvd *alle* klientene slik at du vet dette? Spesielt da Azerous?

har prøvd en god del.

skal jeg begynne å ramse opp?

shareaza

bt++

bt

shadows bt client

azerous

+et par til

merket at bt delen på shareaza har blitt betraktløig bedre på .22

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen av klientene som er å foretrekke med tanke på speed. Jeg sitter på en bra maskin, og en 2mbit fiber linje. Men jeg syntes alltid jeg har hvertfall 4x upload i forhold til dl. Om jeg senker upload raten hjelper ikke dette noe serlig på dl. Bruker Shadows... Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Med Azereuz kan du nå velge hvilke filer man vil laste ned i torrenten. Hvis torrenten er 4CDer kan du bare velge å ikke laste ned de tre du allerede har. Nok et pluss till den der :)

Azrereus (aldri greid å stave navnet) klarer flott f. eks 180kB/s. Men det er jo hvem du laster ned fra som bestemmer akkurat hvor stor den blir, og det er ingen klienter som er bedre til å connecte til klienter enn andre. Alle kobler seg opp til dem som er.

Tror faktisk jeg skal sende inn et tips til de som lager Azereus: En feature som gjør at man kan, i vinduet til en torrent, skrive inn en IP addresse. Så kobler den seg til akkurat den addressen og prøver å laste ned fra den. På den måten kan man be kamerater som har lastet ned torrenten stikke online litt, og koble deg til dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...