TheodorBjork Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg forventet jo å få null tilbake på skatt så lenge jeg har vært arbeidsledig 2013 og 2014. Men jeg er usikker på om de mener jeg skal betale tilbake eller hva.Helt nederst på det siste arket av skatteoppgjøret står det: "Spesifikasjon av underskuddÅrets underskudd før særfradrag: X XXXSum fremførbart underskudd til fremføring senere år: X XXX " Ingen minus eller pluss. Jeg antar dette ikke betyr noe som helst, men kanskje noen kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Det betyr at du har mer i skattefradrag i år enn du har hatt i inntekt, og at du kan trekke fra XXXX kroner i tillegg til "neste års fradrag" i neste års selvangivelse. ("Sum fremførbart underskudd til fremføring senere år") edit: dette tallet har egentlig ingenting med restskatt/tilgodebeløp på skatten i år å gjøre. Endret 19. juni 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Det betyr at du har mer i skattefradrag i år enn du har hatt i inntekt, og at du kan trekke fra XXXX kroner i tillegg til "neste års fradrag" i neste års selvangivelse. ("Sum fremførbart underskudd til fremføring senere år") Tusen takk. Det var det jeg trodde. edit: dette tallet har egentlig ingenting med restskatt/tilgodebeløp på skatten i år å gjøre. Hva betyr det? At det vil komme et annet brev ang restskatt eller at dette skal står et annet sted på brevet eller at det ikke blir nevnt pga null i restskatt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Restskatt betyr at du har innbetalt mindre enn det du er blitt ilignet i skatt, og er et spørsmål om skatteoppgjøret. Underskudd er et spørsmål om hvor mye skatt du skal ilignes. Underskudd er som regel fradragsberettiget i andre inntekter. Har du ingen andre inntekter å gjøre fradrag i blir underskuddet fremførbart, det vil si at du får lov til å ta det med deg til neste år. De to tingene er uavhengige av hverandre. Du kan ha underskudd og likevel ha restskatt (for eksempel fordi du må betale trygdeavgift, som er en bruttoskatt som ikke tar hensyn til underskudd). 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hva betyr det? At det vil komme et annet brev ang restskatt eller at dette skal står et annet sted på brevet eller at det ikke blir nevnt pga null i restskatt? Skatt tilgode eller skyldig bør vel framkomme et annet sted, ja. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Har du ingen andre inntekter å gjøre fradrag i blir underskuddet fremførbart, det vil si at du får lov til å ta det med deg til neste år. Er dette underskuddet noe skatteyter selv må holde orden på eller er det ferdig utfylt på neste års selvangivelse? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Skattyter har selv ansvar for å holde orden på fremførbart underskudd, men jeg vil anta at dette tas med på den forhåndsutfylte selvangivelsen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå