Jattajatta Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Har noen deler liggende og har vurdert å sette opp en server, primært for Counterstrike, men også noen andre tjenester. Den må være billig, da jeg er student og har dårlig med penger for tiden (mye studier og festing = lite jobbing).. Har følgende deler: AMD Duron 800 Mhz, mangler vifte, Skjermkort ATI Radeon 32 DDR VE eller S3 Savage 16 MB PCI, tastatur, mus og skjerm. Har "bredbånd" (pingle bredt) fra NextGenTel 640/348. Vurderer å kjøpe følgende: -In-Win S506 m/2250 Watt ca 550kr Er det stillegående? -Asus A7V-133-c ca 1000kr anbefalt av Hardware.no men er det stabilt? -256 SDRAM 133 Mhz ECC ca 350 -VIFTE ,her er jeg blank, men det MÅ være stillegående. Skal stå på 24/7 -SCSI disk, IBM Ultrastar U160 36LZX 18.2GB evt kjøpe en brukt siden den koster 1800 -SCSI kort vet ikke men det må ikke være for dyrt -CD ROM ACtima 52X ca 350 - 3Com 100mb Ethernet ca 400t Er klar over at en Duron ikke er perfekt for servere, sku vel egentlig hatt noe kraftigere som en P4 eller Thunderbird men venter ikke enorm trafikk på serveren heller. Skal kjøre CS- server med max 10 eller 12 players. Ftp og Apache kommer til å bli lite brukt, men venter en del deling av filer i LAN. Det er derfor jeg har valgt SCSI selv om det nesten sprenger budsjettet. trenger jeg SCSI? Er ikke helt sikker på om 348 kbs er nok for å kjøre 12 players i CS(har hørt at man må regne ca 25 kbs pr. player. Noen som vet/ har erfaring? Har ikke bygd så mange PC-er så det er fint om noen har noen tips eller synspunkter på oppsettet. :smile: Skal kjøre SuSe Linux 7.2 Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Tror nok du kan glemme å kjøre CS server på den linja... Når en ser at servere som er på mye bedre linjer sliter, er dette ikke vist å satse på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 tror jeg slår meg sammen med Yoshy her ja :wink: måtte vere 2on2 isåfall...... Lenke til kommentar
pskard Skrevet 20. oktober 2001 Del Skrevet 20. oktober 2001 Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt inn et nytt DDR hovedkort med AMD-chipset. Koster litt mer, men de støtter ECC som ikke VIA gjør. På mitt MSI K7T266Pro-R kjøpte jeg inn 3 x 256 REG. ECC brikker, men de kunne jeg ikke bruke i det hele tatt da det var ECC... Brikkene funker fint på AMD 760 maskiner... Når det er sagt så er maskinen min selv uten ECC veldig stabil :smile: Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 21. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2001 Har sjekket litt rundt angående krav pr. spiller i CS. De fleste jeg snakket med på IRC som hadde peiling/var admins mente at 25 kb pr.player var et forsiktig anslag for CS v1.1, men med 1.3 som er mer krevende pga mulighetene til aa snakke inn i en mic å distribuere det til alle. CA 40 kb. pr player er mer sannsynlig altså. De gjør at jeg bør få plass til (348*0,80)/40 = 7 players. Noe som er for lite til aa spille clanmatcher.. Arghh.##¤%#fuck/#¤¤! Spiller selv i LAn men det blir likevel ikke en mer en 4 vs 4 server..Skuff Dropper kanskje hele prosjektet. Hvorfor skal det være så _forbanna_ dyrt med bredbånd i dette talentløse landet?! :sad: Mvh en frustrert Jattajatta Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 Quote: On 2001-10-21 18:06, Jattajatta skrev:Har sjekket litt rundt angående krav pr. spiller i CS. De fleste jeg snakket med på IRC som hadde peiling/var admins mente at 25 kb pr.player var et forsiktig anslag for CS v1.1, men med 1.3 som er mer krevende pga mulighetene til aa snakke inn i en mic å distribuere det til alle. CA 40 kb. pr player er mer sannsynlig altså. De gjør at jeg bør få plass til (348*0,80)/40 = 7 players. Noe som er for lite til aa spille clanmatcher.. Arghh.##¤%#fuck/#¤¤!Spiller selv i LAn men det blir likevel ikke en mer en 4 vs 4 server..SkuffDropper kanskje hele prosjektet.Hvorfor skal det være så _forbanna_ dyrt med bredbånd i dette talentløse landet?! :sad:Mvh en frustrert Jattajatta Jeg har spilt på en server med 12 spillere på en 2Mbits linje .. og det gikk DÅRLIG!!!... Jeg ville regna borti 100kbps pr spiller ... Scsi-disk er bortkasta for en slik server ... nesten en hver disk laget siste 5-10 åra vil klare 50KB/s CrZy_T Lenke til kommentar
pskard Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 2 Mbit burde holde for en CS server for en del spillere. Dog er nedlasningshastigheten ikke så viktig som opplastningshastigheten. Hvis det var en ADSL linje så er det trolig grunnen. CS og andre spill er helt avhengige av en linje med lav latency (rask respons). ADSL er en teknologi som benytter half-duplex (som en walky-talky), mens vanlig ethernet kan kjøre full-duplex (kan send og motta samtidig - telefon). Hvis en bare har half-duplex så vil serveren måtte laste ned data og når det er gjort så kan den sende litt og så kan den laste ned litt osv. Resultatet er langt høyere "ping". Jeg sitter på en 2 Mbit SDSL (full-duplex) linje hjmme og har som regel under 20 i ping mot raskere CS servere. På en 2 Mbit ADSL (Nextgentel) har jeg 40-50 i ping. Jeg sitter alene på beggelinjene så annen belastning er ikke en faktor. Med andre ord; skal en ha en CS-server (tjenester som kjøres i sanntid) så er man avhengig av rask respons på linjen. Det har ikke ADSL. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 seriøst. jeg har spillt clanmatcher på undedicated servere med 2v2 der linjen var 704/128. det gikk såvidt med laggspikes på kjøpet. hvis du skal ha noe til server så må du nokk ha 10mbit eller mer. da går 16 player svært godt. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 22. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2001 Jeg har spilt på en server med 12 spillere på en 2Mbits linje .. og det gikk DÅRLIG!!!... Jeg ville regna borti 100kbps pr spiller ... Scsi-disk er bortkasta for en slik server ... nesten en hver disk laget siste 5-10 åra vil klare 50KB/s CrZy_T Grunnen til at jeg ville ha en SCSI disk var at jeg samtidlig komer til å bruke den i LAN, dvs. jeg må kunne hente ut filer (vidoer, mp3, osv) uten at alt går til helvete. Mange servere som kjører CS har IDE-disker. (eks. Dataport og Cyberhouse) ved heavy disk-loading bruker pingen å gå opp i 100-200 selv om du sitter i LAN. Men burde kanskje i steden for å kjøpe nytt, prøve å få tak i noe brukt. Utsetter å sette opp CS-server til abonementet på NGT går ut i februar og jeg forhåpentlig får 2mbit SDSL.(får da litt bedre båndbredde til ftp..) Er ganske kresen når det gjelder ping iCS, gidder som regel ikke spille dersom pingen er over 50, men det går jo an å tune en del. Bra at jeg fikk vite det med ECC pgressum, det viste jeg ikke... Velger vel kaskje et HK med DDR siden det er mer fremtisrettet/lengre levetid med DDR. Lenke til kommentar
Balderac Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Jeg husker i gamle dager da jeg hostet en HalfLife server med 7 venner inne samtidig på en Pentium II maskin med en 128k ISDN linje. DET gikk treigt det.... LAAAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGGG! Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Quote: On 2001-10-20 09:12, pgressum skrev:Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt inn et nytt DDR hovedkort med AMD-chipset. Koster litt mer, men de støtter ECC som ikke VIA gjør. På mitt MSI K7T266Pro-R kjøpte jeg inn 3 x 256 REG. ECC brikker, men de kunne jeg ikke bruke i det hele tatt da det var ECC... Brikkene funker fint på AMD 760 maskiner...Når det er sagt så er maskinen min selv uten ECC veldig stabil :smile: Jeg har Asus A7M, som har AMD-761 chipsett, og det støtter IKKE ECC! Du kan bruke ECC-brikker, men den vil ikke gjenkjenne ECC delen på brikkene.... Tro meg, vet hva jeg snakker om, har 2*256 TwinMos DDR ECC brikker, og de får jeg ikke utnyttet :sad: Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 SAS serverene kjøres på en AMD 700@850 MHz med 256mb ram, 4 gb ide disk og 3Com 905 kort. Serveren står på en 100mbit linje. Her kjører vi to sessions, hver på 14 spillere. Da CS 1.3 kom ut, måtte vi senke den ene til 12 spillere da 1.3 har en eller annen merkelig treghet i systemet. Uansett, for tiden fungerer det greit, folk har god ping og det fungerer helt greit. Jeg selv har vesentlig mer pakketap og høyere ping mot hellfragger serverene, selv om jeg er på samme "lokalnett" (NTNU). Må forresten nevne at SAS sto på 10mbit linje før og det var ikke noen særlig mer pakketap eller ping enn det er nå. Ellers vil jeg anbefalle minst en 2mbit linje for CS (kun cs), og da helst ikke noen half-duplex linje (ADSL). Tomas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 trenger en bra PC for å for å kjøre en CS server, ikke bare til å holde oppe serveren men for å ikke hakke og få loading´en til å gå fort. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Quote: Jeg har Asus A7M, som har AMD-761 chipsett, og det støtter IKKE ECC! Du kan bruke ECC-brikker, men den vil ikke gjenkjenne ECC delen på brikkene.... Tro meg, vet hva jeg snakker om, har 2*256 TwinMos DDR ECC brikker, og de får jeg ikke utnyttet :sad: Hei det har du sikkert helt rett i, men det endrer ikke på noe av det jeg skrev. AMD 760 chipsettet har støtte for ECC-minne. Det har ikke VIA. Om den enkelte hovedkortprodusent ønsker ikke å støtte ECC-funksjonen så er det selvsagt mulig for de. Viser til AMD sine dokumenter om 761-chipsettet; "The AMD-761 system controller DDR SDRAM controller supports error correcting code (ECC) and memory scrubbing." http://www2.amd.com/us-en/assets/content_t..._docs/24081.pdf Side 180 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå