Gå til innhold

Halal-slaktet kjøtt

Anbefalte innlegg

Jeg håper på flest svar fra muslimer. For de kjenner til dette best.

Jeg har sett en del videoer der dyr blir slaktet med halal uten å bli bedøvd. Det ser helt grusomt og uforståelig at det må være slik.

Det første jeg vil spørre om er;

Er ekte halal å bedøve dyret først og så slakte det på halal-måten? Eller må dyret være fri for bedøvelses-middel?

Og.... Hva er grunnen til at man slakter på halal-måten?

Jeg spør om dette fordi jeg ønsker å lære og derfor ønsker jeg gjerne svar fra muslimer.

Jeg kan svært lite om dette og spør derfor... :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett en del videoer der dyr blir slaktet med halal uten å bli bedøvd. Det ser helt grusomt og uforståelig at det må være slik.

Er ekte halal å bedøve dyret først og så slakte det på halal-måten? Eller må dyret være fri for bedøvelses-middel?

Jeg spør om dette fordi jeg ønsker å lære og derfor ønsker jeg gjerne svar fra muslimer.

Det er nå slik millioner av mennesker har slaktet dyr i 10-tusenvis av år, ikke bare halal.

Halal er ikke annet en en tidlig form for "kvalitetskontroll".

Vi har det samme nå, men i form av et regelverk og et stempel.

Problemet med halal metoden er at den er knyttet til religion og kan derfor ikke tilpasses kunnskap og dyrevern.

Og, ikke tro på alt du ser på video. Det ligger ofte en agenda bak det som legges ut.

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

så klart at en aldri skal tro helt og fullt på det som ligger ute av nyheter og informasjon. Derfor er det fint at en har Diskusjon.no, her kan en spørre om ting og få svar.

Men jeg har sett en slaktemetoder og syns ikke bare halal-slaktemetoden er grusom (uten bedøvelse). Det finnes mange andre tilfeller der dyr slaktes på en grusom måte, og det skjer her i vesten også. Ikke bare i islamske land.

Men vi må bli kjent med at det finnes og ikke lukke øynene. Og selv om halal-måten er 10-tusenvis av år gammel, så er den allikevel ikke nødvendig. For vi lever i 2014 og ikke 2014 f.kr. Vi har mulighet for å ta livet av et dyr på en human måte. Dyret behøver ikke å lide.

Det jeg kan spørre om neste.... Hvorfor er halal-slaktemetoden nødvendig? Håper noen kan svare på det. Hvorfor må blodet tappes mens dyret lever?

Lenke til kommentar

Om det skal være noen trøst så er det nok mer humant enn naturen. For ville dyr lider nok mange ganger mer. ;)

Her er sakte og smertefull død ganske vanlig.

I og med at aktiv dødshjelp ikke er lov så er det nok en del mennesker i Norge som også lider langt mer før de dør.

Swlv om jeg naturligvis er imot unødig smertefull død. På den andre siden så synes jeg ikke det virker SÅ smertefult ut. Å blø i hjel er nok ikke så smertefullt som det ser ut som. Et dypt kutt som blør som faen kan og er gjerne mindre smertefullt enn et skrubbsår eller slagskade.

Blodtap vil også føre med seg mindre følelse i sårstedet (se f.eks sovende arm) så vell som at hjernen døves.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Muslimer vil helst slippe å bedøve dyr før slakting slik at dyret lider størst mulig smerte. Men i Norge som har lover mot dyreplageri så har de gått med på et kompromiss om å bruke bedøvelse først. Jøder har på den andre siden ikke godtatt noe kompromiss om bedøvelse og kan derfor heller ikke torturere dyr i form av kosher-slakt i Norge. De importerer derfor alt av kjøtt fra land som bryr seg i mindre grad om dyr.

Lenke til kommentar

Nesten all kjøtt er stort sett per definisjon halalslaktet. Dyret blit skutt i hodet med boltepistil og hengt opp ned og kappet strupen av slikt at hjertet pumper blodet ut sammed med tyngekraften. .

Nesten all kjøtt er stort sett per definisjon halalslaktet. Dyret blit skutt i hodet med boltepistil og hengt opp ned og kappet strupen av slikt at hjertet pumper blodet ut sammed med tyngekraften. .

Lenke til kommentar

Muslimer vil helst slippe å bedøve dyr før slakting slik at dyret lider størst mulig smerte. Men i Norge som har lover mot dyreplageri så har de gått med på et kompromiss om å bruke bedøvelse først. Jøder har på den andre siden ikke godtatt noe kompromiss om bedøvelse og kan derfor heller ikke torturere dyr i form av kosher-slakt i Norge. De importerer derfor alt av kjøtt fra land som bryr seg i mindre grad om dyr.

Har vært med på slakting av kyr å så ikke at det ble brukt noe bedøvelse. De bruker en bolt pistol så dyret dør umiddelbart å når ikke å føle noe smerte.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

1.At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr.

2. At dyret er blitt slaktet på en riktig måte. Kveling, pisking eller skyting av dyr er ikke akseptabelt. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret.

Har ingen god grunn til hvorfor, enn at Koranen sier det. Om dyret bedøves før det slaktes er ikke noe problem så lenge dyret virkelig blir slaktet før livet forlater kroppen for godt. Slakting må altså skje mens dyret fortsatt er i live.

Lenke til kommentar

Nå er vel alle dyr fri for bedøvelsesmiddel når de blir slaktet, ettersom om de blir bedøvd før rett før slakt blir bedøvelsesmiddelet værende i kroppen og kjøttet når vi skal spise det. Da ville vi altså få i oss bedøvelsesmiddel hver gang vi spiser kjøtt.

Så vidt jeg vet er det vanlig praksis, uavhengig av slaktemåte, å ikke bedøve dyret...

Lenke til kommentar

Er det krav til hvilket materiale som produserer disse samlingene av lydfrekvenser?

????

Feil tråd?

I grunn ikke.

Tenkte på om det var nødvendig med kropskontakt med dyret, eller om det er begrenset til at du kan spre velsignelse med stemmebånd.

Eller om du kan velsigne flere dyr med "ropert" eller rent mekanisk forsterkning. Om velsignelsen ikke stopper ved forsterkning via andre materialer enn stemmebåndet.

Eller om det kun er ordene (frekvenssamlingen) som har den velsignende effekten. Og du da kan ta opp velsignelsen digitalt/analogt for så å spille av digitalt/analogt når det trengs.

Altså, hvor langt kan man strekke effektiviseringen og fortsatt holde det lovlig innen religionen. Noe som kan være greit i og med at religioner i dag blir mer og mer akterutseilt i forhold til hvordan forholdene var før.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.At dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr.

2. At dyret er blitt slaktet på en riktig måte. Kveling, pisking eller skyting av dyr er ikke akseptabelt. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret.

Har ingen god grunn til hvorfor, enn at Koranen sier det. Om dyret bedøves før det slaktes er ikke noe problem så lenge dyret virkelig blir slaktet før livet forlater kroppen for godt. Slakting må altså skje mens dyret fortsatt er i live.

Vel... slik jeg forstår den vanlige måten å slakte på (de skyter en bolt inn i øverste del av nakken), så gjøres det når dyret lever. Men her kommer det inn tolkning, er avlivning det samme som slakting? Nope...

Wikipedia om slakting: "de prosedyrer som gjennomføres umiddelbart etter avlivingen".

Etter det jeg forstår, så er blodlatingen viktig og at dyret tømmes for blod så raskt som mulig. Og hvis hjertet slår, så pumpes jo blodet ut raskere. Dette var kanskje hensiktsmessig før, men jeg er usikker hvor hensiktsmessig det er nå i dag. Men her er det sikkert noen som vet mye om dette og jeg ønsker svar fra dere om det.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Muslimer lyger nå om såvidt mye til en vantro person tror jeg, er ikke like mye verdt som en troende innenfor deres religion. Tror ikke du vil få et helt ærlig svar :/

Edit: Slaktningen er vel ganske smertefult iforhold til andre metoder for slaktning. De lar vel blodet renne ut av dyret slik at det dør på den måten iforhold til å bare slakte det fort å smerteløst.

Endret av Reoro
Lenke til kommentar

Det at dyret skal tømmes for blod fortest mulig har også praktiske fordeler, spesielt den gangen kristendommen, islam og jødedommen oppsto da man fikk tømt blodomløpet for uhumskheter fortest mulig, deriblant bakterier, virus og parasitter som gjerne oppholder seg i hjernen/hodet.

Om blodigere kjøtt har kortere holdbarhet enn kjøtt med mindre blodinnhold er jeg usikker på men det kan også ha noe med saken, det at de ikke spiser svinekjøtt kan også bunne ut i noe så enkelt som at svin er lett-bedervelig og har på langt nær samme holdbarhet som storfe og at det at svin er urent kan ha bunnet ut i noe såpass enkelt som at svinekjøtt råtner mye raskere enn storfe og at det dermed ville være mer hensiktsmessig å avle (og slakte) storfe enn svin.

Lenke til kommentar

Så en reportasjen fra Nortura. Der måtte en godkjent iman berøre alle dyr før de ble slaktet mens han sa noen ord. Ellers var slaktingen lik.

Dette stemmer. ALT kjøtt fra Nortura er halal. Med unntak av svinekjøtt, vil jeg tippe. :) Den eneste forskjellen fra vanlig slakt er at en imam sier en kort velsignelse. Norske imamer sier at bruk av bedøvelse ikke er i strid med islam.

Så når du kjøper deg en burger til å slenge på grillen hjemme, så er den faktisk halal, selv om den ikke er merket som det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...