Jay Cuzzi Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Heisann! Jeg går med en liten drøm om å starte opp et lite lokalbryggeri her hvor jeg bor, og hvor kvantum og slikt ikke er viktig i starten. Jeg har jobb, så det er ikke aktuelt å slutte i den for å begynne å brygge på heltid, for å si det sånn. Imidlertid kunne det vært morsomt å kunne selge litt øl og heller bygge seg sakte opp for fremtiden - med tanke på investeringer i større bryggeutstyr etc. Ofte er det jo også slik at man gjerne møter kvist i forhold til slike planer når kommer til produksjonslokaler. Har dog her en liten plan som går på å høre om det er mulig å leie kjøkkenet på det lokale kulturhuset - jeg antar at kjøkkenet der er godkjent for matlaging/servering. I tillegg til dette har jeg noen eiendommer og på én av disse står det et gammelt bygg i mur, nesten litt sånn skotsk highland-inspirert, som min svoger og jeg kunne tenkt oss å restaurere - og kanskje bruke som skjenkestue en gang i fremtiden Kanskje kunne dette vært en liten biinntekt som rettet seg mot turister på sommerstid? Noen tanker? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Spennende idé. Har selv lekt litt med tanker om å lage mjød og øl (til eget bruk). Før du får solgt noe av det du produserer så regner jeg med det må gjennom en hel del kontroller (mattilsynet?). Slik jeg har forstått det er det ulovlig å selge alkohol som privatperson, så du må nok opprette ei bedrift før du får solgt noe som helst. Får prøve å følge med på hva eventuelt mer kunnskapsrike folk her svarer. 1 Lenke til kommentar
Jay Cuzzi Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Heisann og takk for svar! Ideen er spennende ja, og man må nok ta noen runder med mattilsynet/næringsmiddeltilsynet for å få lov til å selge ja. Håper som sagt å unngå en hel del papirarbeid med å leie et produksjonslokale som allerede er godkjent En opprettelse av et enkeltmannsforetak er nok det enkleste, selv om man da holdes personlig ansvarlig hvis ting skjærer seg økonomisk - men derfor satser jeg på å bygge meg opp over lang tid. Med å starte i det små så tenkte jeg å lage brygg på størrelsen 50-litersklassen og heller spare opp til et større bryggeri (200 l.) Et Speidel-bryggeri er jo unektelig fristende, men det koster jo 20K Man kan bli inspirert av denne videoen! - Herlig video som demonstrerer Speidelen i all sin prakt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Dersom du baserer deg på skjenking frå produksjonslokalet (pub-bryggeri) så vil du komme under unntaksreglane for gardsutsalg. Då treng du ikkje godkjenning frå mattilsynet, men du må fortsatt ha skjenkeløyve frå kommuna. Det er fyrst ved salg/skjenking utanfor bryggeriet du treng tillatelse frå mattilsynet. Så om du har muligheita til å starte opp i eit lokale som også er egna som pub så hadde det vært det enklaste. Å leige eit produksjonslokale for brygging og flasking er litt meir komplisert. Vær også oppmerksom på at når du flasker øl så må du også betale avgifter per flaske i tillegg til per liter. Å brygge 50 liter om gangen vil det ikkje være økonomi i. Du kan godt etablere eit firma og gjere det på denne måten, men då må du sjå på det som rein hobby. Merk også at du må betale alkoholavgifter etter det du har tenkt å produsere. Så dersom du produserer eit parti som blir så dårlig at du må slå det ut så vil du fortsatt bli avkrevd alkoholavgift. Så før du er oppe i eit godt volum så kan dette være ein liten økonomisk risiko. Om du starter pub-bryggeri så kan 50 liter være eit greit nok volum sidan du då kan basere deg på å selge vanlig øl som alle andre pubber, og i tillegg ha litt eigenprodusert øl. Men lønnsomt vil det ikkje bli. Når du brygger øl så er det viktig å tenke volum frå dag. Det tar 6-8 timer å koke vørtel nesten uavhengig av om du lager 1 liter eller 1000 liter. Så om du tar 100 kr timen for jobben så må du kreve 800 kr literen dersom du brygger berre 1 liter om gongen, brygger du 1000 liter så kan du ta 80 øre per liter (eksempelet er banalt, men du skjønner tegninga). Ein av dei store tidstjuvane ved ølbrygging er sjølve flaskinga. Det er dyrt med flaskeanlegg som tar store volum, så her kan det ta mykje tid å få flaska opp ølet. Det vil være ein stor stor fordel om du i starten kan basere deg på å selge heile ølfat, enten til din eigen pub, eller til andre serveringsplassar. Om du brygger små parti som du flasker og skal selge på ein butikk så vil litersprisen bli så høg at det vil være svært vanskelig å få solgt ølet. Dette er langt frå umogleg, men eg ser ingen realistisk måte du kan få det til å gå rundt på dersom du baserer deg på å leige eit kjøkken og produsere små volum. Om du ikkje vil drive pub sjølv, så ville eg i fyrste omgong kanskje sett på om det er noken lokale pubber som har ledig kapasitet i f.eks kjellaren. Om du kan få til å produsere i samme lokalet som pubben er i så kan du skjenke ølet direkte til kunden frå pubben som husets øl. Det einaste papirarbeidet du då treng (sidan du bruker pubben sitt skjenkeløyve) er då betaling av alkoholavgiftene. 3 Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Et kjøkken godkjent for matlaging på det lokale kulturhuset er garantert ikke bra nok til ølproduksjon. Det stilles helt andre krav til hygiene, avløp, våtrom og sikkerhet enn det som er vanlig på slike kjøkken. 1 Lenke til kommentar
Jay Cuzzi Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Takk for gode svar! Det skal sannelig ikke være enkelt nei, og spesielt vanskelig blir det jo med avgiftsnivåene... Grunnen til at jeg ville starte smått er jo enkelt og greit fordi jeg ikke har midler til å investere i utstyr i 1000-litersklassen, og at det å bygge seg opp ved hjelp av 'dugnadsarbeid' kunne være en fremgangsmåte. Tipset om tønner er absolutt bra og noe å tenke på, men jeg ble litt betenkt over dette med et kjøkken. Hvis det ikke er en mulighet så går nok hele prosjektet fløyten allerede før det er født. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Om du har tilgang på eit lokale så er det ikkje veldig kostbart å få det godkjent av mattilsynet, særlig ikkje dersom det er snakk om produksjon i liten skala. Får du laga til glatte flater som er lette å vaske, samt at du har greide toalett og handvaskfasiliteter så kan du få godkjent lokalet. Meir info om dette finner du på mattilsynet sine sider, søk på lokalmat eller liknande for å finne minimumskrava. Så det er ikkje umogleg å bruke kjøkkenet på samfunnshuset, men eg tenker at det er ei litt håplaus løysning med mindre du langtidsleiger lokalet, og at du då har eksklusiv bruksrett og adgang til. Eit kjøkken som du leiger for berre ein dag eller to vil være mykje vanskeligare å få godkjent, du må nok også basere deg på at du må ha full nedvask før kvar gong du brygger. Ein anna framgangsmåte som du kan bruke i starten er at i staden for å selge øl, så leiger du ut bryggeutstyret eller avholder bryggekurs. Etter som eg forstår så er det fullt lovlig å la andre brygge mot betaling, og at dei får ta med seg (eller hente) sitt eige øl når det er ferdig. Eit typisk marked for slik aktivitet er dei som vil brygge sitt eige øl til ein større fest som rund bursdag, bryllup, osv. Det einaste som er viktig er at dei som betaler for å brygge er med å hjelper til i alle produksjonsledd (inkludert flasking eller tapping på ølfat). Lenke til kommentar
Jay Cuzzi Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Om du har tilgang på eit lokale så er det ikkje veldig kostbart å få det godkjent av mattilsynet, særlig ikkje dersom det er snakk om produksjon i liten skala. Får du laga til glatte flater som er lette å vaske, samt at du har greide toalett og handvaskfasiliteter så kan du få godkjent lokalet. Meir info om dette finner du på mattilsynet sine sider, søk på lokalmat eller liknande for å finne minimumskrava. Så det er ikkje umogleg å bruke kjøkkenet på samfunnshuset, men eg tenker at det er ei litt håplaus løysning med mindre du langtidsleiger lokalet, og at du då har eksklusiv bruksrett og adgang til. Eit kjøkken som du leiger for berre ein dag eller to vil være mykje vanskeligare å få godkjent, du må nok også basere deg på at du må ha full nedvask før kvar gong du brygger. Ein anna framgangsmåte som du kan bruke i starten er at i staden for å selge øl, så leiger du ut bryggeutstyret eller avholder bryggekurs. Etter som eg forstår så er det fullt lovlig å la andre brygge mot betaling, og at dei får ta med seg (eller hente) sitt eige øl når det er ferdig. Eit typisk marked for slik aktivitet er dei som vil brygge sitt eige øl til ein større fest som rund bursdag, bryllup, osv. Det einaste som er viktig er at dei som betaler for å brygge er med å hjelper til i alle produksjonsledd (inkludert flasking eller tapping på ølfat). Takk for svar igjen! Jeg skjønner hva du mener og ser at det kan bli vrient å leie over kun korte perioder/dager ja. Det blir for tungvint å måtte vaske ned lokalet for hver gang. Kanskje er det en idé å arrangere kurs ja! Er det slik at kurs som dette også må avholdes i godkjente lokaler, eller faller dette utenom? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Om du holder slike kurs så blir det som at du (eller deltakerane) brygger til sitt eige bruk. Offisielt sett så er det ikkje mat/drikke du produserer, du held kurs der "biproduktet" er øl som deltakarane får med seg heim (eller slår ut i vasken) etter at kurset er ferdig. Det er derfor ikkje stilt krav til hygiene, på samme måte som at ingen krever at du skal vaske fingrane før du lager middag heime. Men god hygiene må du sjølvsagt ha uansett når du brygger øl, og særlig når du arrangerer bryggekurs er det viktig å ha fokus på god hygiene. På mange måter er læra om kvifor god hygiene er viktig kanskje den viktigaste lærdomen som du lærer vekk når du held kurs. Men som sagt, dersom du klarer å finne eit lokale ein plass som har innlagt vatn, så er det ikkje mykje arbeid å legge våtromsplater på veggane og billig vinyl-golvbelegg på golvet, samt å montere ein varmvannsbereder. Dette kan du fint gjere i f.eks ei garasje, naust eller uthus. Kva stand sjølve bygget er i speler ingen rolle så lenge alle innvendige flater er lette å reingjere. Lenke til kommentar
Jay Cuzzi Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Om du holder slike kurs så blir det som at du (eller deltakerane) brygger til sitt eige bruk. Offisielt sett så er det ikkje mat/drikke du produserer, du held kurs der "biproduktet" er øl som deltakarane får med seg heim (eller slår ut i vasken) etter at kurset er ferdig. Det er derfor ikkje stilt krav til hygiene, på samme måte som at ingen krever at du skal vaske fingrane før du lager middag heime. Men god hygiene må du sjølvsagt ha uansett når du brygger øl, og særlig når du arrangerer bryggekurs er det viktig å ha fokus på god hygiene. På mange måter er læra om kvifor god hygiene er viktig kanskje den viktigaste lærdomen som du lærer vekk når du held kurs. Men som sagt, dersom du klarer å finne eit lokale ein plass som har innlagt vatn, så er det ikkje mykje arbeid å legge våtromsplater på veggane og billig vinyl-golvbelegg på golvet, samt å montere ein varmvannsbereder. Dette kan du fint gjere i f.eks ei garasje, naust eller uthus. Kva stand sjølve bygget er i speler ingen rolle så lenge alle innvendige flater er lette å reingjere. Joda, selve hygieneaspektet er jo det aller viktigste med ølbrygging - det er det ingen tvil om. Uansett var det veldig gode tips å få - kjekt å kunne lære av andre! Dette kan jo være en måte å spare opp penger til å lage et skikkelig bryggelokale og evt. bryggeutstyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå