Dunno88 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei,Jeg hadde en taklampe før, som IKKE var koblet til noen lysbryter på veggen.Det var en Tidig taklampe fra Ikea, som man skrudde av/på ved å ta på selve stanga hvor lyskildene sitter. Denne touch versjonen selges ikke lenger, men de selger helt like lamper som kan kobles til lysbryter.Da jeg egentlig ikke har noen lysbryter på veggen, lurer jeg på hva man kan gjøre med dette.Er det en måte å gjøre den om til en "touch fungerende" lampe på egenhånd (evnt. via en elektriker). Fikk forslag om å koble den til en fjernstyrt strømbryter, for å slippe å koble den til lysbryter. Alternativt kunne jeg bare koble til en ledning med bryter på. Da jeg har ingen peiling, lurer jeg på om dette er vanskelig/dyrt?OG hva er egentlig en fjernstyrt strømbryter? Er det en boks man har i stuen, slik at man kan skru av/på lyset med fjernkontroll ?(Føler meg ekstremt dum ved å spørre).Et annet forslag var å bytte ut trafoen i dem til en som er dimbar og bruke en ekstern dimmer. Jaha? Det er ikke det at jeg trenger å justere lysstyrken, men å skru av og på selve lyse ved å berøre lampen.. Så er da dette noen løsning?Jeg har egentlig en annen taklampe i stuen også, som er koblet til en lysbryter. Hadde det i verste fall vært mulig, og enkelt, å koble den nye lampen til samme lysbryter som den første? Sånn at begge lampene skrur seg på samtidig?Jeg ønsker helst å ha Touch funksjon på den ene og lysbryter på den andre, slik at jeg kan bruke lampene individuelt om ønskelig..Om dette ikke går, vil det da bli meget dyrt å koble opp en ny lysbryter på veggen?Setter pris på alle svar og tips jeg får Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Aner ikke med touch-greiene, men trådløs bryter er veldig enkelt. Du setter en mottaker på lampen og parrer denne med en trådløs bryter du kan sette på veggen hvor du vil. Du kan bruke fjernkontroll eller bare en vanlig vegg-bryter. Om du vil kan du bruke dette både på lampen på begge lampene og ha en dobbeltbryter så du kan styre begge individuellt fra samme bryteren, evt. slå begge av og på med samme bryter. Resultatet blir ca likt som at en elektrikker skal legge opp en bryter, bare billigere og mer fleksibelt om du vil endre noe senere... http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LWST-615-tr%C3%A5dl%C3%B8s-veggstr%C3%B8mbryter/36-4613 http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-p%C3%A5-av-innbygingsmottaker/36-4608 Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Først og fremst så er dette ikke noe du har lov til å gjøre selv! Ring elektriker... For det andre så er det ingen elektriker som monterer opp trådløs bryter fra Clas Ohlson (på grunn av kvalitetsproblemer og garantiansvar for elektrobedriften i ettertid). Clas Ohlson selger dette, men du har altså ikke lov til å montere dem selv, og ingen elektriker komme til å gjøre det. Så det er ikke den lureste idé-en Hvis det er mulig å legge kabel åpen, eller i kanal på vegg, så vil jeg tippe at du ser på ca 2000,- i arbeid og materiell med elektriker. Vel og merke, at dette er et estimat basert på antakelser om at framlegg til bryter er relativt enkelt. Hilsen elektriker Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Om det er lov eller ikke er vel avhengig av hvordan det er koblet til strømnettet? Om det f.eks er koblet til en vanlig strøm-kontakt har man vel lov til å både koble til lampe og styringsenhet? Har alltid trodd at lamper og lignende som ikke er koblet direkte til strømnettet er noe man kan koble selv... Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Om det er lov eller ikke er vel avhengig av hvordan det er koblet til strømnettet? Om det f.eks er koblet til en vanlig strøm-kontakt har man vel lov til å både koble til lampe og styringsenhet? Har alltid trodd at lamper og lignende som ikke er koblet direkte til strømnettet er noe man kan koble selv... Du er på vei inn på et tema som er relativt nytt i NEK 2010 Litt bakgrunnshistorie: Før i tiden var det lov til at elektriker la klart til f. eks. lamper, med sukkerbit hengende ut fra takboks. Det var også "akseptert" at privatpersoner kunne koble støpsler, sukkerbiter, brytere, stikkontakter. Dette har gradvis blitt redusert. I 2010 ble NEK400 (regelverket for elektriske installasjoner) oppdatert, og hadde da en ny vri på denne problemstillingen. Privatpersoner skal nå ikke ha lov til å koble noe som helst, bortsett fra en ny type kontakt, som kalles DCL plugg. Dette ligner litt på et støpsel, men passer kun til nye lampeuttak. Problemet er at nye lovverk ikke har tilbakevirkende kraft, så for folk som bor i hus som ble bygget før 2010, har ikke de nye taklokkene, der DCL pluggen passer. Så med andre ord så trenger man nå elektriker til å koble opp lamper, selv om det henger en sukkerbit klar. Kan også nevne at jeg har personlig oppdaget flere farlige koblinger, blant annet i forbindelse med lampemontering, utført av selverklærte hjemme-elektrikere... Er derfor veldig glad for at det ikke lengre er lov for hvem som helst å montere slikt lengre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) Men, om man kobler på en sånn mottaker fra ClasOhlson mellom DLC og pæra, så er det vel lov selv, eller? Etter DLC-kontakten er det vel fortsatt fritt vilt, eller skal man egentlig bestille en elektrikker for å f.eks feste DLC-kontakten på lampettledningen om denne kommer løst? Driver å pusser opp en del, så er greit å vite hva man har lov til og ikke Endret 19. juli 2014 av aklla Lenke til kommentar
alexander.pettersson Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 Men, om man kobler på en sånn mottaker fra ClasOhlson mellom DLC og pæra, så er det vel lov selv, eller? Etter DLC-kontakten er det vel fortsatt fritt vilt, eller skal man egentlig bestille en elektrikker for å f.eks feste DLC-kontakten på lampettledningen om denne kommer løst? Du har helt rett, etter DCL pluggen er det rett og slett "fritt villt" som du kaller det Men vil påpeke at loverket som ble oppdatert i 2010, ble oppdatert på bakgrunn av hobby elektrikere, som var en fare for seg og resten av husstanden. Vil ikke på noen som helst måte oppmuntre til å gjøre noe som helst annet enn å sette DCL støpsel direkte på lampe. Lenke til kommentar
Alfon Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Voldsomt til nedrakking av hobby-elektriker har jeg nesten ikke sett maken til. De som ikke tror at normalt oppgående mannfolk ikke klarer å koble en slik trådløs innstallasjon må sjekke hodene sine. Har også hatt elektrikere som har nektet å bruke mitt "elko"-matriell til montasje i hjemmet. Kun fordi at de selger akkurat det samme til en skyhøy avanse. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Voldsomt til nedrakking av hobby-elektriker har jeg nesten ikke sett maken til. De som ikke tror at normalt oppgående mannfolk ikke klarer å koble en slik trådløs innstallasjon må sjekke hodene sine. Har også hatt elektrikere som har nektet å bruke mitt "elko"-matriell til montasje i hjemmet. Kun fordi at de selger akkurat det samme til en skyhøy avanse. Velg en annen elektriker. Hos oss operer vi med to priser. En med materiell gjennom oss og en hvor kunde stiller med materiell. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Voldsomt til nedrakking av hobby-elektriker har jeg nesten ikke sett maken til. De som ikke tror at normalt oppgående mannfolk ikke klarer å koble en slik trådløs innstallasjon må sjekke hodene sine. "ikke tror at xxx ikke klarer å koble" er det samme som "tror at xxx klarer å koble". Må jeg sjekke hodet mitt? Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Voldsomt til nedrakking av hobby-elektriker har jeg nesten ikke sett maken til. De som ikke tror at normalt oppgående mannfolk ikke klarer å koble en slik trådløs innstallasjon må sjekke hodene sine. Har også hatt elektrikere som har nektet å bruke mitt "elko"-matriell til montasje i hjemmet. Kun fordi at de selger akkurat det samme til en skyhøy avanse. Velg en annen elektriker. Hos oss operer vi med to priser. En med materiell gjennom oss og en hvor kunde stiller med materiell. Kjapt scenario her : Kunder kjøper el materiell selv ->Fagfolk tar mere betalt for å dekke tap på inntekt -> Polski welcome easy money Det å støtte markedet der kunder kommer med materiellet selv er hva som gjør at vi biter oss selv i rævva.. Jeg forstår hvorfor noen fagfolk må gjøre dette, men det er absolutt det å gjøre seg selv en bjørnetjeneste akkurat nå Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Bjørnetjeneste? Tja, kommer litt an på om man ser det fra kundens side eller elektrikerens. En jordfeilautomat får man kjøpt selv til 350-500kr på elektroimportøren, mens man må hoste opp det dobbelte eller tredobbelt for å kjøpe samme tingen gjennom elektriker. Samme med veggbokser og alt annet utstyr. Og så kommer arbeid i tillegg. Det er noe alvorlig galt i det norske prissystemet når vanlige folk i full jobb egentlig ikke har økonomi til å engasjere elektriker. Eller noe annet av håndtverkere for den saks skyld. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Men, om man kobler på en sånn mottaker fra ClasOhlson mellom DLC og pæra, så er det vel lov selv, eller? Etter DLC-kontakten er det vel fortsatt fritt vilt, eller skal man egentlig bestille en elektrikker for å f.eks feste DLC-kontakten på lampettledningen om denne kommer løst? Du har helt rett, etter DCL pluggen er det rett og slett "fritt villt" som du kaller det Men vil påpeke at loverket som ble oppdatert i 2010, ble oppdatert på bakgrunn av hobby elektrikere, som var en fare for seg og resten av husstanden. Vil ikke på noen som helst måte oppmuntre til å gjøre noe som helst annet enn å sette DCL støpsel direkte på lampe. Måtte nettopp fortelle en elektriker hvorfor han ikke kan dimme LED pærer med dimmer for vanlige glødelamper. Da han bannet og svartet at LED var no drit når pærene bare holdt i ei uke. Utdanning er ikke noe garanti for kunnskap dessverre om man ikke er intressert og holder seg oppdatert. Til TS: Ring en elektriker om du har null peiling. Er nok det tryggeste. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Først og fremst så er dette ikke noe du har lov til å gjøre selv! Ring elektriker... For det andre så er det ingen elektriker som monterer opp trådløs bryter fra Clas Ohlson (på grunn av kvalitetsproblemer og garantiansvar for elektrobedriften i ettertid). Clas Ohlson selger dette, men du har altså ikke lov til å montere dem selv, og ingen elektriker komme til å gjøre det. Så det er ikke den lureste idé-en Hvis det er mulig å legge kabel åpen, eller i kanal på vegg, så vil jeg tippe at du ser på ca 2000,- i arbeid og materiell med elektriker. Vel og merke, at dette er et estimat basert på antakelser om at framlegg til bryter er relativt enkelt. Hilsen elektriker Materiell fra NEXA er ikke kvalitet nok? Elektroimportøren og deres samarbeidspartnere monterer dette i større kvanta. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Elektrikere er ute etter bedriftskunder, så og si ingen av de ønsker kunder i privatmarkedet og derfor er det ikke noen reell konkurranse og prisene blir deretter. Det verste er at man er påkrevd av lov å bruke ett marked som ikke fungerer, dette gjelder for så vidt ikke bare elektrikere men også rørleggere for eksempel. Det er ikke så tidkrevende å gjøre en ordentlig jobb og følge reglene, dette er noe folk som er bare litt praktisk anlagt kunne ha gjort selv. At ikke folk skal kunne ta ansvar for ting i egen enebolig er idiotisk. For så vidt tok jeg å la om alle kabler og rør selv i mitt første hus, byttet ut råtene kabler og rusta rør. Ikke i verden om jeg hadde hatt sjans til å bruke fagfolk, det hadde blitt for dyrt. Men det hadde garantert blitt brann eller vannskade på ett eller annet tidspunkt om jeg ikke hadde gjort det(når jeg sier alt er det en sannhet med modifikasjon, innholdet i sikringsskapet og tilkobling til sikringer ble gjort og dokumentert av elektriker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå