Mr. Spaceworld Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Jeg er litt usikker om dette blir riktig sted, men siden det gjelder kjøp så tar jeg det her. (moderator flytt det gjerne om jeg tar feil) Jeg jobber i dag på et verksted. Her er det endel eldre mennesker som ikke skjønner en dritt av data. Så jeg har på en måte tatt over rollen som IT ansvarlig i tillegg til å være reparatør. Nå har jeg sett meg lei på den gamle pc-parken vår. Vil forhøre meg med innkjøpssjefen om det er en mulighet for enten å oppgradere eller kjøpe nye pc'er, men før jeg gjør det vil jeg gjerne ha litt konkret info slik at det blir lettere å overbevise han om at vi trenger det. Personlig bruker jeg 2 forskjellige maskiner daglig. Den ene en Lenovo med Win 7 ultimate, HDD og 2gb ram. Den andre en Dell med Pentium 4 prosessor på 2Ghz, XP sp 3 og 1gb ram! (Note 3'n min har bedre skjerm, minne, cpu og gpu. Egentlig alt. Haha) Det er så dårlig med minne på den siste at når jeg nå skriver dette, og bruker Chrome som nettleser er jeg nødt til å legge ned alle andre programmer slik at jeg kan ha oppe 2-3 faner uten at maskinen krasjer... Lenovo'n ser jeg for meg at å sette inn en rimelig SSD og 4Gb ram (Den må kjøre 32bit Windows pga. enkelte programmer vi bruker ikke støttes i 64bit) vil gjøre maskinen så god som ny. Dell'n har jeg helst lyst til å bytte helt ut. Mitt ankepunkt er at den har XP som gjør egentlig den til en trussel for hele jobbnettverket vårt mtp. virus. Og siden den sikkert er like gammel som XP selv er det vel på tide. Lenovo'n Jeg er litt usikker på når det gjelder kjøp av SSD og ram. Minnet som sitter i er 2 av denne typen. Om jeg bytter med disse vil det fungere? Eller finnes det noen som er bedre/billigere? Når det gjelder SSD så er jeg litt usikker på festemåten og strømtilførsel. Her en noen bilder av innsiden. 1 2 3. Ser ut som det er plass til en CDrom og Disketstasjon der. Finnes det noen lure løsninger for å bruke denne plassen? Også er det 2 forskjellige strømkontakter som ser slik ut. 1 2 3 4. Jeg ser at kontakten til HDD'n og tutorials på youtube at den kontakten er annerledes. Trenger jeg en overgang kanskje? Trenger ikke store SSD'n så om denne passer er det like enkelt? Tror jeg så et spor i hovedkortet som lignet på det festet den har. Dell'n Denne er så gammel så jeg tenker det beste er å bytte den ut. Bør det være grunn nok at den kjører XP. Er det virkelig slik at den kan utgjøre en risiko for nettverket den er tilkoblet? Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Løste tråden selv jeg Sendte en mail til sjefen og forklarte situasjonen. Han kalte meg opp på kontoret og var helt enig med meg. Han var ikke fornøyd med firmaet vi bruker for datasupport så jeg fikk fulle og hele ansvar med å fornye det som trengs! Synes dette var en utrolig spennende oppgave og kanskje det hjelper senere når vi skal diskutere lønn Så nå ser det ut til at istede for å oppgradere pc'n min blir den erstattet. Blir vanskelig å forsvare at jeg trenger GTX 780 Ti i SLI, men får prøve! Fra spøk til alvor så tittet jeg rundt og synes dette var en god pc til kontor arbeid: Komplett Office Pentium Intel Pentium G3240 8 GB ram 120 GB SSD Skal bli en deilig hverdag og bruke denne istede for den gamle kassa jeg har i dag! Endret 20. juni 2014 av Demonickon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå