dsgf Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Jeg ville ikke likt det hvis bussjåføren jeg satt på med var mer opptatt av å få et bra opptak han kunne selge til avisa enn av å sørge for at jeg kom behagelig og effektivt fram. Jeg er sikker på at busselskapene kan finne på å tenke det samme. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2014 Se der, enda en som ikke har fatta skissa. Både i personbil og buss startes kameraet ved oppstart, og glemmes. Der står det og gjør jobben sin til endt skift, så enkelt er det. Ikke lag dette til noe det ikke er, dette er i alle fall ikke tråden for det. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. juni 2014 Del Skrevet 23. juni 2014 Tror du missforstår hva de mener. Man kan framprovosere nestenulykker/ulykker via å kjøre offensivt istedet for defensivt. Sikker og trygg kjøring med god og jevn flyt, der å stå på retten sin er underordnet av hensyn til passasjerer osv. (forøvrig er flere kamera med skjerm, samt andre kan man koble mobil/pad på å se real-time) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Tullprat. Man har da for faen annet å gjøre enn å sitte å se på en skjerm når man manøvrerer en 18 tonn, 15m lang buss mellom vimsete folk på steder som er så trange at man nesten må smøre bussen inn med vazelin for å komme gjennom. Uttalelser basert på total ignorans, de som vet stort om persontransport vet at en sjåfør unngår sammenstøt og andre uhell for en vær pris. Personskade er skrekken, men bare det å stå å fylle ut skademelding skaper utrolig mye krøll. Man blir forsinka, mister avganger, må droppe pauser (som strengt tatt ikke er lovlig) osv. for å holde ruta. Ved LITT ettertanke bør dette være forholdsvis innlysende. Endret 24. juni 2014 av Leo_ 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Unibuss har vel instruks om å utlevere nødvendige data, og så skrive skademelding senere? Eller har de et eget regime på turbussene? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Uansett om man fyller ut i full fart eller kun utveksler informasjon går det garantert ikke mindre enn 10 minutter. Når du venter på flybussen blir du lite imponert om den kommer 10 minutter senere enn opplyst, er det tung trafikk el. blir det fort et kvarter og da kan det for enkelte reisende begynne å spøke for flighten. Må bussen taes ut av trafikk for rep. koster det også penger og skaper vansker for å få kabalen med tilgjengelige busser til å gå opp. Vel vel, i praksis unngår vi uhell så godt vi bare kan. Et dashcam utgjør for en profesjonell sjåfør ingen forandring i kjøringen, det er et verktøy for å dokumentere faktiske forhold. En annen tanke i den retning er jo at det kan dokumentere når en sjåfør HAR skyld i et uhell også. Det vil kunne avdekke uvettig kjøring også. Se bare på det fokuset som ble etter at noen bussjåfører ble filmet mens de brukte mobiltelefon i fart, du ser ikke det skje lenger. Bruk av dashcam er vinn-vinn tør jeg påstå. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 (endret) Se der, enda en som ikke har fatta skissa. Både i personbil og buss startes kameraet ved oppstart, og glemmes. Der står det og gjør jobben sin til endt skift, så enkelt er det. Ikke lag dette til noe det ikke er, dette er i alle fall ikke tråden for det. Jeg tror det er du som misforstår. Eventuelt er det så utenkelig for deg at du aldri ville gått i den retningen. Det er i så fall veldig bra. Ut fra det du skriver på forumet her virker du uansett såpass reflektert at det er ikke deg jeg er bekymra for. Du spurte blant annet om etikk, og du spurte om hva som er lov. I det er det naturlig å se hvem som har interesser i en slik sak. I det øyeblikket det er mulig å selge opptak fra kameraet til tv og nettaviser vil eieren av kameraet ha et økonomisk motiv for å skaffe de mest spektakulære filmene. Denne motivasjonen vil i en del tilfeller ikke være forenelig med hovedoppgaven til sjåføren, nemlig å redusere ulykkesrisikoen så mye som mulig. Jo vanskeligere man er å kjøre forbi, jo større er sannsynligheten for at noen vil foreta en farlig forbikjøring til slutt. Slik provokasjon vil sannsynligvis ikke fanges opp på videoopptaket, og kan vanskelig bevises på annen måte. Som arbeidsgiver ville jeg tenkt at dersom en sjåfør blir anklaget og mistenkeliggjort for å ha kjørt slik at andre trafikanter ble provosert og tok større risiko ville det slå negativt ut for firmaets omdømme. Jeg mener at dette momentet er klart innenfor rammene av det vi diskuterer her. Edit: Merk at jeg ikke først og fremst mener det er et problem å HA dashcam, men at jeg som arbeidsgiver nok ville ønsket å avtale restriksjoner på salg/publisering av opptakene. Endret 24. juni 2014 av dsgf Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Det økonomiske motivet er marginalt. Jeg har inntrykk av at 1000-lappen for et klipp er ca. normalen, man blir ikke rik av det. Karen som fikk på film at ei dame flippa hengeren sin i fronten på et vogntog fikk 5000kr for klippet som han donerte til Trygg Trafikk, men ingen ved sine fulle fem ville framprovosert en ulykke av sånne proporsjoner. Nei, jeg tror ikke økonomiske interesser er et tema verd å ofre en tanke.Jeg er definitivt åpen for en dialog med arbeidsgiver vedr. publisering av klipp, det ser jeg ingenting negativt i, min motivasjon for bruk av kamera er i alle fall ikke økonomisk rettet. Jeg forstår tankegangen din og kan respektere den, men jeg tror oppriktig at det er parametre det ikke er verd å legge nevneverdig vekt på. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Enig med de som sier at det kan være et parameter å regne med.Ser man på hvordan enkelte bussjåfører kjører, så er det ikke akkurat kjøring med kjørekomfort i høysetet bestandig. Det er alt for høy fart inn på busslomme ++, kjøring på rødt osv ... alt for å prøve å holde ruta.Det du sier om de som holdt på med tlf støtter jo nettopp dette synet på at endel sjåfører absolutt ikke tenker sikkerhet for sine passasjerer og medtrafikanter - det viser holdninger. (mangel på) Uttalelser basert på total ignorans?Hallo i luken. Tror du vi som er passasjerer ikke får med oss noe? Tror du ikke vi som er medtrafikanter ikke har endel erfaring med akkurat buss? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Hmmm... Hvem har best innsikt i persontransport mot vederlag tro... Men uansett så slår du jo ihjel din egen argumentasjon her, om en sjåfør kjører uforsiktig, hadde det ikke da vært en BRA ting at det ble fanget på kamera?? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Blir som at jeg sier at jeg har bedre innsikt på tungbil enn deg det. Bare for at jeg kjører det og prøver å gjøre det best mulig, både med flyt og sikkerhet, så vil ikke det si at alle andre gjør det. Jeg er ikke blind for at endel kjører alt for offensivt og også til tider på sikkerheten løs. Alle som er i trafikkbildet gjør sine feil - også bussjåfører.Ja, helt klart, jeg er for kamera jeg. Men man må ha det parameteret med i vurdering og senere evaluering. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Klart du har bedre innsikt i det du driver med til daglig enn jeg har. Og nei, det er ikke alle verken i personbil, lastebil eller buss som kjører gjennomtenkt og fornuftig, DET har du aldeles rett i. Men skal sies at jeg tror at vi som bruker dashcam daglig har bedre forutsetning for å vurdere denne bruken enn de som ikke gjør det. Mulig jeg blir noe krass når noen proklamerer noe som i 99,99% av tilfellene er totalt feil, men det står jeg for, at de aller aller fleste som bruker dashcam ikke lar seg påvirke nevneverdig i negativ retning av det. Personlig tror jeg kameraet er med på å holde meg i ørene, jeg vet at om jeg gjør noe feil så vil det mest sannsynlig vises på opptaket. Skulle jeg kjørt uvettig og et uhell skulle skje regner jeg med at onkel blå ville ta beslag i kameraet som bevismateriale. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg har ikke peiling på hva som er rett og galt, men jeg vil tro at det er de som har peil på personvern og arbeidsrett + opphavsrett og bruksrett som har den beste forutsetningen for å vurdere bruk av dashcam enn selve brukerene . Kan også legge til at om du åpner en tråd der du er ute etter refleksjoner andre har gjort rundt temaet, så er det ikke alltid beste måten å skaffe seg innspill å virke krass mot de som har andre refleksjoner enn de du har gjort deg selv . Husk dette nå som tråden går videre. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Klart du har bedre innsikt i det du driver med til daglig enn jeg har. Hva jeg driver med ja, men ikke de andre som kjører tungbil. Der er det man ser det viktige. Mulig jeg blir noe krass når noen proklamerer noe som i 99,99% av tilfellene er totalt feil, men det står jeg for, at de aller aller fleste som bruker dashcam ikke lar seg påvirke nevneverdig i negativ retning av det. Sist i helga så jeg nå kamera(med skjerm) som var festet midt på ruta, med ledninger hengende å slenge. Viser bare holdning til sikkerhet, som fri sikt.(mm) Personlig tror jeg kameraet er med på å holde meg i ørene [...] Mulig, men verden består no av flere enn deg. Så dette må evalueres og det med statistikk f.eks. (øker/minker ulykker/skader osv) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Så dette må evalueres og det med statistikk f.eks. (øker/minker ulykker/skader osv) Synes du at dette er et tema som bør brukes tid og resurser på? Da mener jeg det er mer saklig å utrede om vi bør forby radioer i biler. For meg virker det som du tilegner saken langt større problematikk enn fornuft. Montasje av kamera vil gå under generelle bestemmelser for kjøretøy med tanke på sikt og sikkerhet, så den delen trenger vi ikke debattere videre. Om man lar seg distrahere av et kamera, en radio, passasjer eller wunderbaum, det går på førers allerede eksisterende krav til aktsomhet. Individuelle forskjeller på folk har vi fra før og jeg brukte meg selv som eksempel, jeg tror ikke jeg avviker så brutalt mye fra gjennomsnittet. Altså sitter vi igjen med én ukjent i likninga, selve videoopptaket. Jeg tror at det er akkurat det vi behøver å tenke på, resten er som nevnt ikke annet enn avarter av eksisterende fenomener. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Da kan vel mobil (håndholdt) være lov også da hvis man følger resonnementet ditt. Det vi vet er at alt i bilen av radio osv, er til forstyrrelse/distraksjon og årsak til en del ulykker. Dash-cam blir i tillegg.Det er ikke uten grunn at man har fått kontroller for radio mm på selve rattet - nettopp for å gjøre det lettere og mer trafikksikkert. Man bør f.eks vurdere om det skal være lov å ha skjerm på cam'en og om bruk av mobil/brett for live overføring skal kunne være lov eller ei.Ser du eksemplet på montering som nevnt i innlegg før, så hjelper det lite at kravet til aktsomhet er der - folk lar seg distrahere og føler ikke særlig opp om fri sikt osv ... hjernedød, eller mangel på kunnskap. Mangler de disse 'ferdighetene' på det, så er de nok ikke mye bedre med aktsomhet heller. (så det henger nok sammen med personlighet)Selvfølgelig bør man bruke tid og ressurser på sikkerhet - skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2014 Montering og betjening er totalt uinteressant her. Et dashcam skal ikke betjenes videre etter aktivering og aktivering gjøres før kjøringen starter, det er således det tjener sin hensikt. Skjerm på dashcam er for to ting, justering av retning og for å se på lagrede klipp. Justering av retning gjøres selvfølgelig før oppstart på lik linje med justering av sete. Det finnes ingen konkret lov for justering av sete, likeledes for justering av kamera. Å se på videoklipp på kamera eller mobiltelefon... Trenger vel ikke utbrodere videre.Jeg forutsetter normal bruk av dashcam, unormal bruk forbys av allerede eksisterende vedtekter for tilsvarende utstyr i motorvogn, så den biten anser jeg for utdebattert.Jeg tror ikke vi kommer stort lenger her, denne tråden har sporet av fra sin hensikt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Aktivering skjer både før og etter start. Automatisk og/eller manuelt. Vi vet vel hva som er best bruk, men hva som er normalt for den enkelte vites ikke, derrav vurdering/evaluering. (samt om det utgjør noe på statistikk) Skjerm er ikke bare for de 2 tingene - man kan også bruke skjermen aktivt i kjøringen sin. Utrolig nok for å bedre sikkerheten. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg ville ikke likt det hvis bussjåføren jeg satt på med var mer opptatt av å få et bra opptak han kunne selge til avisa enn av å sørge for at jeg kom behagelig og effektivt fram. Jeg er sikker på at busselskapene kan finne på å tenke det samme. Verdien av å ha kamera som en dokumentasjon på hva som faktisk skjedde om man skulle være ute for et uhell, enten man er innblandet i det eller ikke, er så mye større enn verdien av å selge dette klippet til avisa. Selv ser jeg ikke helt problemet med at de ansatte selv setter inn dashcam i sine kjøretøy, men om jeg hadde vært arbeidsgiver ville jeg antageligvis lagt et forbud mot å selge klippene MTP at enkelte fort kan ta det som litt dårlig reklame. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå