ludolf Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Har idag bygget meg ny PC, men mange problemer har meldt seg. Jeg har ikke så veldig god peiling, så jeg mottar med glede tips fra ekspertisen. 1. Kommer ikke inn i Bios. Når jeg trykker del får jeg kun ei blå stripe nederst mens markøren blinker øverst til venstre. Nå hjelper bare reset knappen. 2. Maskinen finner bare 256 av 512 mb RAM. Jeg fjernet Rammen i Dimm2. Da fikk jeg kun lange pip. Satte inn den andre brikken istedet, da fikk jeg start. 3. I lista på siste skjermen før OS booter står det: DDR RAM at dimm: 0, er dette riktig?? 4. Dersom jeg kommer inn i bios, er det noe jeg bør sjekke med tanke på dividere, spenning ram instillinger osv? Jeg har en Northwood 1,6 som jeg ønsker å kjøre IKKE overklokket til å begynne med. Ramma er 2x256 mb. PC2700. Dette får vel holde å spørre om foreløpig. Håper noen forbarmer seg over meg hvis de har noen tips på noe av dette. ps. Hva er ok tomgangstemp på cpuen? Med Winbond hardware doctor måler jeg omlag 45 grader. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ludolf på 2002-02-19 02:51 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: ludolf på 2002-02-19 03:22 ] Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 pretty please...., noen andre som har hatt slike problemer med å komme inn i bios? Lenke til kommentar
jason Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 har du prøvd å resette bios? Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Prøvde nå nettopp, men det ble ikke noe bedre. Fikk nå i tillegg checksum error. loading defaults.. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Du har ikke tilfeldigvis en enermax kabinettvifte koblet til hovedkortet? Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Hei Byggern! Jo!! jeg har faktisk en slik vifte koblet til hovedkortet!! Bør jeg kvitte meg med den og kjøpe en annene istedet? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Neida, det er en god vifte, men jeg tror du bør koble denne til strømforsyningen med den medfølgende adapteren. Jeg aner ikke hvorfor det er slik på denne viften, men det hjalp ivertfall meg. Det kan muligens ha noe å gjøre med turtallsregulatoren på den viften, og at denne altså krøller til strømmen den trekker fra hovedkortet. Jeg er faktisk 90% sikker på at det er dette som er problemet ditt _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-02-19 11:06 ] Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: Jeg er faktisk 90% sikker på at det er dette som er problemet ditt Det tror faktisk jeg også, jeg flyttet kontakten til PSU istedet og da fungerte bios mye bedre. Tidligere (når jeg kom inn i bios) hang maskinen seg når jeg gikk inn på pc health. Hvordan vet jeg forresten hvilken dato biosen min har? Lastet ned en fra abit, men jeg er ikke sikker på om den er nyere eller ikke. Tror den ene rambrikken min er gåen. Når den står i alene piper maskina med laaange pip. Når jeg flytter den rundt i kombinasjon med den friske brikken, viser systemet aldri mere enn 256 mb. Det er vel da nærliggende å tro at brikken er syk? Er det noen måte å sjekke om HK kan være feilen bortsett fra å flytte brikken rundt? Når maskina booter står det "DDR Ram at dimm:0", er dette riktig? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Dersom den ene rambrikken fungerer, og den andre ikke. Er det, som du sier, rambrikken som det er noe galt med. Bytt denne på garantien. Lenke til kommentar
Trond2013 Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg har p4 1.6 og MSI 645ultra HK 512 ram(2700 en brikke) Forsøk med en minnebrikke i den minnesloten som er lengst fra prossesor. I bios må innstillingene til cas latency være 2.5T Dette måtte jeg gjøre for å få min maskin stabil. Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 21. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2002 hrmpf... naa har jeg to brikker som ikke virker. Den ene blir ignorert, den andre gjoer at booten aldti passerer minnetesten. Ringer det bjeller hos noen spoersmoelstegn. (finner ikke hvem knapp som har tegnet). Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Hei, Det var da svært til uheldig du skulle være ! Før du avskriver minnebrikkene; - Har du prøvd å resette bios? Dette gjøres med jumperen ved siden av batteriet. Det er ikke utenkelig at bios er "krøllet" litt til etter problemene du først hadde. - Selv om rammen du har er spesifisert PC2700, kan det være at den ikke fungerer helt stabilt på denne hastigheten. Prøv derfor å kjøre ned minnehastigheten til 133MHz. Du vil da finne ut om det er dette som er svakheten i systemet ditt. Selvfølgelig må minnet da byttes i et minne som fungerer på oppgitt hastighet. Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 22. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2002 Hei Byggern! Det begynner å rette seg ut litt nå, alle rambrikkene virker. Men det var veldig mye sjonglering før det gikk seg til, antakeligvis hadde jeg vært for forsiktig når jeg satte dem i. Plagsomt at det skal spille inn om feks alle IDE devicene er plugget inn og da. Jeg fikk i ett tilfelle slett ikke boota opp, tok ut den ene rambrikken som sto i og satte den skikkelig tilbake (tok vekk en del kabler til unødvendig IDE'er (zip o.l.) for å komme lettere til). Starta maskinen, men fortsatt no boot. Plugga i alle IDE'ene og VOILA!. Prøvde senere å klemme i alle Rambrikkene en for en skikkelig, og dermed fikk jeg fyr på alle sammen. Puster nå lettet ut. Jeg har ikke klokket opp noe over originalt ennå, må få den opp å gå som planlagt først samt venne meg til temperaturene. Ligger på 38 grader Idle, tror det er ok. Videre, de enermaxviftene må jeg visst bruke separat psu på, de klusser til IDE og Scsi enhetene mine når de er koblet til samme gren. Siden jeg har mange enheter og ingen grener ledig må jeg bruke en separat som jeg tenker å henge under bordet pc'n står på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå