One 7 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hei, noen som vet hvor stor forskjell det er på forskjellige koordinatsystem,? Bruker av og til litt forskjellige kart og navigasjonsapper/program som bruker forskjellige koordinatsystem, de jeg har sett mest til er: Desimalgrader: 00.00000° N 00.00000° E Lengdegrad og breddegrad: 00°0.0' N 00° 0.0' E 00°0'0.0" N 00° 0'0.0" E Når jeg sammenligner disse tre formatene er de ca. like nøyaktige. Hva er "best", og hva er mest vanlig i bruk? Lenke til kommentar
Yuruf JapJap Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Hei, Du lister opp 3 "formater", men de er faktisk like. Det er bare hvordan de skrives som er forskjellig. Prøv å skriv hva som helst av verdier her: http://transition.fcc.gov/mb/audio/bickel/DDDMMSS-decimal.html, så ser du at det blir likt. De aller (jeg vet ihvertfall ikke om noe annet) fleste navigasjonsapper/program bruker et koordinatsystem som heter WGS 84. Det står for World Geodetic Datum 1984. Det er litt spesielt, da det både er et datum (som er på en måte et referansepunkt for å ha noe å måle opp mot (veldig enkelt sagt)). Uansett, alle Navstar GPS, de som USA sendte opp bruker WGS84. Jeg vil tro Glonass (russisk) og Beidou (kinesisk) bruker det og. Derfor er det enklest å bruke det samme koordinatsystemet i alle navigasjonsprogrammer. Forskjellige koordinatsystem kan ha forskjeller opp i mange hundre meter (og sikkert mer enn det og). Dette fordi de forskjellige koordinatsystemene tilpasser seg til et avgrenset område på jorda. I Europa brukes noe som heter EUREF89 i stor grad. Dette er nesten identisk med WGS84, under 1 meter i forskjell, men det blir ofte oversett. Men på New Zealand f.eks, bruker de noe helt annet. Hvorfor er det slik? Jo, som du kanskje vet, så er ikke jorden helt rund. Ser man bort fra månens gravitasjonskraft på jorda, og andre utenomliggende faktorer, så kan man lage en modell av jorden der tyngekraften alltid står vinkelrett på overflaten. Dette kalles en geoide. Å lage et koordinatsytem som baserer seg på en geoide ville være veldig komplisert. Defor generaliserer man litt, og lager noe som heter en ellipsoide. Dette er en forenklet modell av jorden, men fungerer bra hvis man bruker mindre områder. Så man måler alt i WGS 84 (siden satellitene bruker dette), så tar hvert land/region og transformerer koordinatene til sitt system. Håper dette forklarte litt. 1 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 4. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2014 Ok, så de er nesten helt identiske altså. Vet du hvilke av de tre formatene som er mest "vanlig" i bruk? Ser at luftambulansen sin app(https://play.google.com/store/apps/details?id=com.favouritesystems.android.emergencyapp.nla113&hl=no) bruker kun grader og minutter (for eksempel 59 grader 40.36 minutter nord 10 grader 39.69 minutter sør), andre igjen bruker kun desimalform. Hvis jeg skulle forklart noen hvor jeg var eller omvendt, hva ville vært mest forståelig? Lenke til kommentar
Yuruf JapJap Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 (endret) Jeg ville helt klart brukt grader og minutter. Jeg tror det på en måte er "standard", da du finner dette på f.eks kartverkets nødplakater (http://www.statkart.no/Kart/Nodplakat/ Nødetater burde strengt tatt vite posisjonen din, uansett hvordan du forteller posisjonen din, men hvis du bruker grader og minutter og nødetater ikke finner deg, så bør det bli sak i avisa for å si det sånn. Desimalform brukes ofte fordi det er enklere for noen programmer og systemer å lese/behandle data hvis de bare er ett tall, og ikke f.eks 43'34.43°, som kanskje kan by på komplikasjoner for forskjellige system som skal lese de. Endret 7. juli 2014 av Yuruf JapJap 1 Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Ok, takk for god info Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. juli 2014 Del Skrevet 7. juli 2014 Og for å forvirre mer, de fleste frivillige redningsorganisasjoner bruker UTM kartreferanser på seks eller fjorten tall + sonebelte Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Regner med nødetatene og lignende har bedre verktøy og metoder for å finne fram enn den gjennomsnittlige mann i gata. Forstår at f.eks politiet kan bli frustrert når de leter etter en plass uten husnummer og adresse. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Du vil bli overrasket over hvor vanskelig det er i visse tilfeller. De har verktøyene til det(og de ligger og online), men det er ikke alle som har lik forståelse for systemene og da kan feil oppstå. Så en bør kontrollere litt at rett sted er kommet frem fra koordinatene. Lenke til kommentar
Yuruf JapJap Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Som nomore helt riktig sier, dette er ikke så rett fram som man kanskje skulle tro. Tenk bare hva en misforståelse på et nummer vil si over telefon? Jeg vil tippe at f.eks når en kyndig ambulansesjåfør i et lokalområde går av med pensjon vil det oppstå et enormt tomrom. Lokalkunnskap er alfa og omega. De som opplæres, er ikke nødvendigvis helt stø på koordinater, da det kanskje vil være mer prioritert å lære å faktisk redde personen som er i fare. Men om du ikke kommer deg fram, hva skal du da gjøre? I situasjoner på et stort arbeidsområde med bare en adresse f.eks? Der kan det jo være haugevis av oppganger, men adressen er bare Nissevegen 123. Og hytter langt i gokk, der det ikke går veier helt inn, eller på øyer? Jeg vil tippe det er med dette, som med alt annet. Så lenge du ikke bruker det daglig, er det temmelig bra sjanse for at du ikke kan det så utrolig godt. Bare det med nomore sitt første innlegg her, med UTM og greier. Det er i et 2D, system (altså et flatt kart), og hvis noen får et koordinat på den formen, og er vant til grader minutter og sekunder, så er det ikke bare å regne om i hodet. Nå er det heldigvis større kommuner som ser denne problematikken (er jo derfor jeg vet om det, jeg har ikke akkurat vært så obs på det før), og setter igang prosjekter for å adressere bedre. Her er det viktig at nasjonal vegdatabank, (http://www.vegvesen.no/Fag/Teknologi/Nasjonal+vegdatabank), som jeg antar at er grunnlaget for politi, brannvesen og ambulanse, er så korrekt som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå