Gå til innhold

Vurderer nytt oppsett for rundt 10K, men trenger noen innvendinger på kompatibilitet og sikre valg.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter for tiden og funderer på om det ikke snart er på tide å bygge en ny PC igjen.

Jeg skal ikke gjøre dette til en "Wall of text", så tenker jeg hopper rett i det.

Oppsettet jeg har sett for meg så langt er som følgende;

Kabinett: CORSAIR OBSIDIAN 450D ATX BLACK

Hovedkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX

CPU: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

Skjermkort: EVGA GEFORCE GTX 770 SC ACX 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

RAM: KINGSTON 8GB 2400MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX BEAST (2X4GB)

Strømforsyning: CORSAIR CX 750W BRONZE ATX12V 2.3 POWER SUPPLY
SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB SATA SSD TLC

Dette kommer da på en 9,760,94 NOK (med studentrabatt)

Link til handlelisten er her.

Så da kommer jeg til spørsmålet. Hva tenker dere om dette oppsettet?

- Selv tenker jeg at skjermkortet blir nok utvidet til 2 stk i løpet av 12 mnd tid, siden det nok helt sikkert kommer til å synke i pris. Så da blir det enda mer ytelse. Så er derfor jeg har valgt 750W strømforsyning framfor 650W.

- RAM-brikkene skal også utvides til dobbelt sett (16GB) etter hvert, men klarer meg med 8GB fram til alt kjører knirkefritt. De kan jeg jo også få billigere med tiden.

- Hovedkortet ble valgt pga gunstig pris, samt at det støtter flere skjermkort, og fordi jeg har hatt Asus HK på de 4 siste maskinene mine, og jeg har aldri hatt problemer med dem. Når det kommer til kompatibilitet mellom RAM og HK, så vet jeg ikke hva jeg skal tro. HK støtter 2400Mhz, i følge informasjonen som blir gitt. Så regner med det bare er å stille inn hvilken hastighet de skal kjører på i BIOS?

- CPU har jeg valgt fordi den har "lenge" vært ettertraktet, og siden den nye 4*** serien ikke har blitt sluppet med en K versjon, samt at den nye K versjonen kommer nok til å være vesentlig dyrere, samt at jeg strengt talt ikke trenger mer enn det 3770K'en har å by på. Den er tross alt et råskinn!

- SSD'en har jeg ikke noe særlig å si på. Jeg vet bare at forumet her ble enige om at Samsung sine SSD'er var bra. Og siden denne er rimelig, passe stor plass, og en nokså akseptabel hastighet både for lesing og skriving, så ser ikke jeg hvordan jeg kan gå feil med denne.

Når det kommer til OS, så har jeg brukt Win7 Ultimate 64bit siden det kom ut, men vurderer Win8.1, men har ingen erfaringer med det. Og tenker litt sånn; Hvorfor bytte ut noe som fungerer 100% perfekt. Men tiden vil vise. Hvis noen har noe å komme med her, så setter jeg pris på det.

Det er vel det jeg har å si enn så lenge.

Så, på forhånd takk!

- SP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert, men ville vel gått for Haswell 4770K eller den nye Devils Canyon 4790K.

Haswell (4.gen) har da vært ute en stund den, prsiene på de jeg linker der er heller ikke spesielt høyere enn den ivy bridgen du linker.

Når det kommer til Win8.1 så er det en vanesak etter min mening. Jeg kjører 7 på den stasjonære og har 8.1 på laptopen. Jeg kommer nok til å kjøre 7 en stund til..

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

HK: kjøp et z97 kort. Nyere og helt sikkert bedre.

CPU: hvorfor ikke en i5-4670K? Den yter like bra og bedre en den som du har linket til. Under forutsetning at du skal bruke dette som en galning rigg.

Skjermkort: personlig hadde jeg tatt et r9 280X for de pengene. Bedre og billigere.

For de sparte pengene hadde jeg kjøpt en litt bedre PSU slik som en Corsair RM 650 eller bedre. Men her kan du lese øyet stort og vått på sveibuen sin tråd.

Lenke til kommentar

Hvis denne skal være bra til spilling så ville jeg gått ett hakk opp på skjermkortfronten. Til gtx 780/290/290x. Ganske mye mer kraft i de. 4670K er jo et fornuftig valg som bytrollet sier selv om 4790K vil hjelpe litt i f.eks battlefield 4. Ta z-97 ja. Og 750W psu kan være litt i grenseland lite til to skjermkort. Spesielt hvis du skal overklokke.

Lenke til kommentar

Når det skal sies, så har jeg ikke tenke å overklokke noe. Har bare overklokket en av maskinene jeg har hatt, og jeg kan ikke si at jeg savner noe når det kommer til dagens maskiner. De yter godt nok slik som de er.

Skal sjekke opp om både Z-97 HK, i5-4670K, i7-4790K og i7-4770K CPU. Virker som de bydde på ca samme pris, så det var jo gledelig.

Når det angår GPU, så valgte jeg det nvidia kortet av den enkle grunn at jeg har kjørt AMD på 100% av maskinene jeg har eid. Sist jeg hadde nvidia var i en Acer stasjonær jeg kjøpte etter konfirmasjonen. Den hadde et gforce 6800 hvis jeg ikke husker feil. Uansett, jeg hadde lyst til å prøve SLi denne gangen, og siden dette kortet var såpass rimelig, med såpass god kraft alene, så tenke jeg at det kunne bli kjekt. Har sett på R9 280X kortet, så har ikke helt lagt det bort. Men har veldig lyst til å teste SLi og se hva jeg syns.

Skal nevne at HDD og CD-ROM er ting jeg alt har.. så ingen vits i å nevne slikt, hvis det var noen som lurte på det da.

- SP

Lenke til kommentar

Når jeg først er i gang..

Jeg har sjekket opp om både HK, CPU og PSU.

Og jeg kom fram til dette;

CPU: INTEL CORE I7 4790K 4.0GHZ 8MB S-1150 HRF

PSU: CORSAIR RM SERIES 750W GOLD MODULAR PSU

HK: ASUS Z97-A Z97 S-1150 ATX HRF

Disse komponentene kommer på en total av 4771,00 NOK

.. mens det gamle oppsettet av samme komponenter ligger på 4291,00 NOK

Så det er ikke noe særlig stor forskjell på disse, men ytelsen er betraktelig bedre skulle jeg tro. CPU'en alene yter jo 4Ghz, noe som er betraktelig bedre enn den jeg først hadde sett for meg.

- SP

Lenke til kommentar

Blir nok det! :)

Da lurer jeg bare på, til dere som er litt mer teknofil enn meg selv, så spør jeg; vil alle disse komponentene passe med hverandre uten noe nevneverdig problem (det kan jo alltids bli problemer, men forutsatt at det ska funke 100%)? Har lyst til å få denne maskinen opp og gå fra det sekundet jeg kjøper den, og ikke bli sittende med RAM som ikke fungerer fordi HK ikke støtter det uten at man driver på å fikler i BIOS i 3 uker.

Så hvis det er noen som har erfaringer med disse komponentene, eller klarer å se noe jeg ikke ser ut i fra de tallene som er gitt i informasjonen til hvert enkelt produkt, så si i fra! :)

På forhånd takk!

- SP

Lenke til kommentar

Ang skjermkortet du har valgt. Det var nå dyrt, veldig dyrt når du kan få samme ytelse til en lavere pris.

Skal du ha Nvidia så går du får MSI sitt kort.

http://www.dustinhome.no/product/5010746739/msi-geforce-gtx-770-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

Ellers så får du mer for pengene å går for et AMD R9 280X fra MSI, dette her:

http://www.dustinhome.no/product/5010755483/msi-radeon-r9-280x-gaming-3gb-pci-e/

Lenke til kommentar

Ja, er flere som sier dette. Så er vel noe i det. Og det R9 280X kortet har blitt tatt opp flere ganger, så vurderer faktisk å heller gå for det, selv om jeg hadde lyst til å prøve SLi denne gangen i stede for CrossFire. Men så lenge jeg kan spare penger, så er det den veien jeg går.

Skal sjekke litt opp rundt det R9 kortet, men vet såpass at det er vel strengt talt et 7**** kort som er "twika" litt med?

- SP

Lenke til kommentar

Jeg kom over en ting ganske med en gang når jeg begynte å lese om MSI R9 280X kortet, og det er at hvis man kjører det i Crossfire, så bruker kortene 562W under load, men bare 134W idle. Og dette var med en rig som var satt opp spesifikt for en W test, så den hadde ikke noe mer enn en SSD, CD-Rom og minimalt (så lite some mulig) med vifter. Så i et normalt oppsett hvor det er alt annet man har i en maskin, så vil forbruket bli betraktelig mye mer skulle jeg tro. Så da lurer jeg veldig på om den 750W PSUen jeg har sett på vil holde. For MSI sier selv at dem anbefaler at man har 1000W eller mer skal man kjøre dette kortet i Crossfire, men det syns jeg da virker voldsomt mye?

Hva tror dere?

Her er linken til testen.

- SP

Edit:

Har sett på denne PSUen, men ser ut til å være litt blandet mening blant folk på nette når det kommer til det faktum om dette er en bra eller dårlig PSU.

Endret av SnusPus
Lenke til kommentar

Det går kjempe fint med en kvalitets strømforsyning på 500W viss du kun skal ha 2 stk 280 (non X) og uten overklokk på systemet :)

Men man piner ikke strømforsyningen slik, har du planer om å kjøre Xfire så går du for en god 750W.

Her har du den beste 750W, med tanke på ytelse, kvalitet, stabilitet og pris:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551603

Samme med 850W

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551604

Lenke til kommentar

Takker!

Hadde ikke tenkt på Net On Net.. tenker nok det er reklamene deres på TV som gjør at jeg ikke tenker på dem som en mulighet når jeg skal bygge PC. De kommer liksom litt mer fram som et godt utstyrt elkjøp gjennom reklamene deres.

Men jeg ser at hvis jeg velger den EVGA SuperNOVA 850W PSU'en, så ender jeg opp med å betale noen få kroner mer enn hva jeg hadde måtte ut med hos andre nettsider, bare med en dårligere PSU. Så jeg går nok for Net On Net nå. Enste som plager meg er at de ikke har inne HK'et jeg hadde sett for meg (ASUS Z97-A Z97 S-1150 ATX HRF), akkurat nå, men at de forventer det, men at det er ubekreftet dato for når. Så jeg kontaktet dem, og håper de har det inne snart.

- SP

Edit:

Dette hovedkortet!

Endret av SnusPus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...