Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsikringsselskapet kan ikke se dette med mindre de har en fullmakt som gjør at teleoperatøren må utgi informasjon om hvilket sim-kort som har vært tilknyttet en bestemt telefon. Slik fullmakt må man vel gjerne ha i fra politi/rettsvesen i forbindelse med en sak. Dog tviler jeg på at forsikringsselskaper vil få adgang til slik informasjon under en etterforskning. Jeg er ganske sikker på at slik informasjon kun kan bli innhentet av politiet i forbindelse med en etterforskning (som f.eks. forsikringssvindel).

De kan i utgangspunktet heller ikke se om et kort er aktivt eller ikke. Det vil si, dem kan jo ringe telefonnummeret sim-kortet er tilknyttet for å høre om det er aktivt eller ikke. De kan ikke gå inn på en datamaskin å se om det er i bruk eller ikke. De kan ikke vite hvilket telefonnummer som er tilknyttet hvilket sim-kort, eller hvilken telefon.

 

Altså: Informasjonen finnes, men den er ikke bare å "hente" sånn rett uten videre. Det er telefonselskapet som sitter på den, og den informasjonen er pr. i dag relativt godt beskyttet (takk for at datalagringsdirkektivet ble lagt på is). Jeg er usikker på hvor lenge det blir lagret i dag, men det er bare i en begrenset periode. Mener å ha hørt et halvt år.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Vær litt forsiktig, spesielt om dette gjelder en kjedebutikk med en "idiot-garanti". De største kjedene er knyttet opp mot forhandlernettverket til operatørene, og her kan dem få informasjon om mye, så lenge det er relevant til å løse et problem. Her inngår søk på IMEI, og aktive kort vil jeg tro.

 

Kjedene kan også søke opp nummer, person, og sim-nummer i systemet for å få informasjon om abonnementet. Dette er vanlig hos alle som leverer abbo fra de største.

 

Du bør ikke føle deg 100% trygg om du ikke har rent mel i posen.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Operatøren har dette garantert, om forhandleren kan få tak i dette er en annen sak. Jeg vil si, kanskje, men sjansen er nok litt mindre. Samtidig må det være en god grunn for at noen gidder å sjekke dette så nøye, og da skal du måtte ha en sinnssykt sketchy historie. Føler dette handler om en telefon som er gått i stykker som _IKKE_ var telefonen som var aktiv på abonnementet? Om det er en forsikring fra en operatør (inngår i abonnementet) ville jeg vært skeptisk, da du ikke skal se bort ifra at dem sjekker dette. (Men det vet jeg ikke). Om det er en kjedebutikk, er forsikringen registrert mot IMEI på enheten, så her MÅ det være fysisk produkt.

Lenke til kommentar

Takk for svar :-)

 

Men tror dere de har en logg over tidspunkt sim kortet var tilkoblet den og den enheten? Hvis de skulle ha den andre informasjonen tenker jeg på. Som hvilken enhet sim kortet er tilkoblet bl.a

Ja, de kan sjekke sånt. Har hatt kunder som har fått avslag på forsikring fordi telefonen ikke var i bruk med det sim-kortet/nummer forsikringen var registrert på da skaden skjedde.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar :-)

 

Men tror dere de har en logg over tidspunkt sim kortet var tilkoblet den og den enheten? Hvis de skulle ha den andre informasjonen tenker jeg på. Som hvilken enhet sim kortet er tilkoblet bl.a

Ja, de kan sjekke sånt. Har hatt kunder som har fått avslag på forsikring fordi telefonen ikke var i bruk med det sim-kortet/nummer forsikringen var registrert på da skaden skjedde.

 

Hvis en mobil er ødelagt, så tegner man en slik en forsikring på mobil nr 2. Eller forsikringen gjelder jo ikke en spesifik mobil man eier, men en i sitt eie. Kan man bruke den forsikringen på den mobilen som er ødelagt selv om forsikringen ble tegnet etter den ene mobilen ble ødelagt?

Lenke til kommentar

Forsikringer har forskjellige vilkår så det er ikke noe fasit svar på det der.

 

Typisk forsikring som går via mobiloperatør er at forsikringen gjelder for en bestemt telefonen kjøpt med abonnement, forsikringen gjelder kun dersom kundens sim-kort satt i telefonen på det aktuelle skadetidspunktet, men som sagt er det ikke noe felles svar for alle forsikringer på det der.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar :-)

 

Men tror dere de har en logg over tidspunkt sim kortet var tilkoblet den og den enheten? Hvis de skulle ha den andre informasjonen tenker jeg på. Som hvilken enhet sim kortet er tilkoblet bl.a

Ja, de kan sjekke sånt. Har hatt kunder som har fått avslag på forsikring fordi telefonen ikke var i bruk med det sim-kortet/nummer forsikringen var registrert på da skaden skjedde.

 

Hvis en mobil er ødelagt, så tegner man en slik en forsikring på mobil nr 2. Eller forsikringen gjelder jo ikke en spesifik mobil man eier, men en i sitt eie. Kan man bruke den forsikringen på den mobilen som er ødelagt selv om forsikringen ble tegnet etter den ene mobilen ble ødelagt?

 

Nei. Du kan ikke forsikre noe ETTER at det er ødelagt. Hvis du gjør det du beskriver her har du svindlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...