Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål ang dekk og innpress

Anbefalte innlegg

Hei!
Har kjøpt meg en Ford Mondeo 04 sedan med veldig gode dekk og felger.
Jeg ønsker nå å kjøpe nye dekk og felger til bilen for å ''freshe'' utseendet opp mer, men jeg er ganske usikker på dekk dimensjon og slikt.
Dekkdimensjoner som er anbefalt for bilen, og som står i vognkortet:
205, 55 r16 - innpress 54.
Selv er jeg ganske ny / amatør på dette, men hva er største størrelse jeg kan ha på dekkene, og hva er minste innpress jeg kan ha uten at dekk og slikt begynner å tulle seg med at det tar borti innerskjermen osv. (dårlig erfaring med dette, da jeg hadde en eldre volvo førstegangsbil)
Har hørt at Innpress er det viktigste, og dekkbredde slik at det ikke tar borti innerskjermen, men hva med boltsirkel ?
Setter utrolig stor pris på hjelp, og takk på forhånd!
( Ønsker selvfølgelig ikke at dekkene stikker veldig langt ut til siden for hjulbuene, slik at dette skriker ''ulovlig''.
- Svenn

Beklager om dette muligens er noen veldig dumme spørsmål, men er amatør på dette området og trenger info :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker dekk-kalkulatoren på www.willtheyfit.com så ser du raskt forskjellen på de du har nå og de nye.

225 eller 215 med 40 i profil på 18x8.5 felg med 30 i innpress burde gå fint (litt usikker på hvor mye klaring du har nå)

Lovlig blir det der i mot ikke pga for stort avvik mellom org innpress og det du kjører med. Går du ned til 8" brei felg, så kommer du deg nok i nærheten av noe som er lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Å bruke 30 i innpress når vognkortet sier 54 er å be om problemer. Du får en forskjell på 24 mm, max tillatt er 7,5 mm (pr side).

Lenke til kommentar

Ok så max tillat uten særskilt godkjenning er 7,5 mm.

Hvordan er det med boltsirkel og slikt. Er dette veldig viktig å måle, var en kompis av meg som sa dette ikke var så veldig viktig.

Og hva er største tillatt Bredde jeg kan ha på dekket før det tar borti skjermen (ingen spacere)? (tenker 225 / 45 / 17 er noe a.l.a det jeg kunne sett for meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...