.AN.XVIII.IV:. Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg overklokka min cpu (i7-3930k) i dag til 4.5ghz, og når jeg stress testa i Intel Burn Test på maximum, så var den oppe i stabilt 4.5ghz og testen ble godkjent. Men når jeg skal spille spill så vil den aldri gå opp i høyere enn 4.2ghz. Skal det var sånn, eller? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Hvordan har du overklokket den? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Regner med du klokker i BIOS? Du kan forsøke å de-aktivere EIST og CPU C States (hold Turbo Boost aktivert). Dette "låser" prosessoren til klokket verdi hele tiden. Navnene jeg nevner er hentet fra/for Asus hovedkort, men heter nok det samme/relativt likt hos flere produsenter. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Og ikke minst, hvilke spill... 3930k på 4,2 GHz i spill. Det hørtes spesielt dårlig ut, og kan tyde på at man har gjort noe feil. Hva slags instillinger har du gjort? Og hva slags hovedkort har du? Har du klokket andre ting? Temp? Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Hvordan har du overklokket den? I BIOS. Regner med du klokker i BIOS? Du kan forsøke å de-aktivere EIST og CPU C States (hold Turbo Boost aktivert). Dette "låser" prosessoren til klokket verdi hele tiden. Navnene jeg nevner er hentet fra/for Asus hovedkort, men heter nok det samme/relativt likt hos flere produsenter. Ok, da skal jeg prøve på det (hvis jeg finner ut av det. Er ganske ny på dette her). Og ikke minst, hvilke spill... 3930k på 4,2 GHz i spill. Det hørtes spesielt dårlig ut, og kan tyde på at man har gjort noe feil. Hva slags instillinger har du gjort? Og hva slags hovedkort har du? Har du klokket andre ting? Temp? Alle spill, generelt. BF 4, Watch Dogs, Crysis 3 etc. Jeg har Asus P9X79 hovedkort. Har ikke overklokket andre ting. Jeg har satt multiplier på 45, satt 0.005v på CPU Vcore Offset Voltage, Bclk på 100Mhz, VCCSA på auto, og DRAM frequency på 1600Mhz. Ting ser slik ut akkurat nå i BIOS; Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Du kan lese deg opp litt her: http://www.overclock.net/t/1189242/sandy-bridge-e-overclocking-guide-walk-through-explanations-and-support-for-all-x79-overclockers Det er nok noen rimelig hissige overklokkede socket 2011 her, så gode svar får du nok her også (hw.no). Jeg har ikke klokket selv på akkurat den prosessoren, men jeg ville brukt manuell spenning på CPU, og ikke offset regulering. Offset kan meg bekjent gi lave spenninger i idle, som gjør OC ustabil. Manuell spenning gir mer stabile forhold. Så lenge du får vekk varmen så kan du øke spenningen (inntil et viss punkt selvsagt). Endret 19. juni 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Det er jo litt godt gjort at du klarer 4,2 Ghz med bare å stille bittelitt på offsett-spenning. (fra 3,2Ghz til 4,2Ghz) Akkurat som KyrreS. forelso, så ville jeg kjørt på men manuell spenning. 1.3V er ganske lavt for disse prosessorene, og et greit utgangspunkt. Så fremt ikke temperaturene stopper deg, så kan du kjøre på frem til 1.4V. Over dette så bør man gjerne ha litt mer eksotisk kjøling, og herfra så skalerer 3930k ikke særlig bra. Så i første rekke så er nok et sted mellom 1.3V og 1.4V det man ønsker. Lås VCSSA spenningen til ca 1-1.1V. Og med mindre du skal klokke minnet så vil det bare potensielt degradere prosessoren din. Autoen var også svært ekstrem på denne med en gang man satte i gang med OC, og det er ikke bra. Noen ganger så kan det hjelpe å overklokke BCLK litt. 10-15 MHz kanskje. Bare pass på å justere ned multiplieren slik at du ikke får langt høyere frekvens enn du tenkte deg. Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Takk for svar. Ser ut som jeg har fått det til nå. Men hvordan overklokker jeg BCLK? Jeg skrev inn fx 12 der, men da gikk bare cpu mhz frekvensen opp til noe 6300? Kanskje jeg gjør feil her. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Base clock multipliseres med ratio. Dat math Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå