Gå til innhold

Klokken i windows stilles alltid tilbake til tidligere årstal

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en ASUS F5R som jeg har nyligt fått problemer med. Klokken i windwos-en stilles nesten alltid tilbake til tidligere årstal slik at jeg ikke kommer helt inn på maskinen når jeg starter den. Må så inn i bios/eller trykke F1 til å fortsette med å komme inn i windows og endre klokken.

Prøvde på å flashe biosen, men det lat seg ikke gjøres, får bare feil melding.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rtc kan være feilaktig krets på komponent nivå eller det kan være CMOS batteriet som spenningen er under 2.6v eller flatt.

Ville prøvd å bytte knappe cell CMOS batteri først. Kan være et herk på bærbare å komme til.

Takker for svar :). Hva mente du med hva jeg skal bytte ? det med "knappe cell CMOS". (Vet va CMOS batteri er, men kjønte ikke det med "knappe cell".

EDIT: skrudde opp det lokket jeg kan, og fant ikke noe CMOS batteri under der. Må nok skru opp hele greien, men det tror jeg ikke blir noe av. Får bare leve med det, er en gammel pc alikevel.

Endret av Logitex
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har en ASUS F5R som jeg har nyligt fått problemer med. Klokken i windwos-en stilles nesten alltid tilbake til tidligere årstal slik at jeg ikke kommer helt inn på maskinen når jeg starter den. Må så inn i bios/eller trykke F1 til å fortsette med å komme inn i windows og endre klokken.

Hva har du gjort rett før klokken stiller seg tilbake? (har du er mønster?)

Jeg har vært borti dette en gang, og da var det ikke BIOS men heller et program (App), virus eller noe som var vrangt. (husker dårleg..)

Lenke til kommentar

Dumt ord (knapp/coin av utseende , kalles det av noen produsenter)

Ja , bytt - Bios/CMOS batteri . Er det som holder igang rtc klokka i PCer i tillegg til CMOS/bios instillingene.

Aah, okeii :)

Ja, kan jo det, bytte CMOS batteriet :). Men no har eg gidd vekk pc-en til en som ville ha den og er klar over problemet.

Lenke til kommentar

Hei,

Hva har du gjort rett før klokken stiller seg tilbake? (har du er mønster?)

Jeg har vært borti dette en gang, og da var det ikke BIOS men heller et program (App), virus eller noe som var vrangt. (husker dårleg..)

Hadde ikkje gjorte noe som helst, bare formatert den til windows 7 home premium 32 bit norsk sp1. Det var ikke noe med mønster/såg ikke noe mønster.

Det kunne ikke vert virus eller app fordi det skjedde etter at jeg hadde formatert harddisken og fjernet alt på den.

Takker for alle svar jeg har fått fra dere :)

Endret av Logitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...