chili89 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg har leid en sokkelleilighet i ca to og et halvt år. Nå står jeg opp i det som virker som en litt amper situasjon med husierne mine. Det har seg slik at kjøkkenbenkplata er ødelagt av fuktskader, siden som er nærmest vasken har begynt å løsne. Huseier sier jeg må erstatte dette... Hvor mye eller lite skal en kjøkkenplate egentlig tåle? Skjøten er ikke festet med silikon, og andre jeg har snakka med, mener det er gjort en for dårlig jobb når den er laga. "Hei ! Da har jeg snakket med Huseiernes Landsforbund. De sier vi må ta kontakt med Husleietvistutvalget i Sør- Trøndelag. Jeg har snakket med Husleietvistutvalget i Sør- Trøndelag. De gir oss råd om å melde inn saken og opprette en sak hvis du ikke godtar vårt krav. De vil deretter behandle saken. Vårt forslag i denne saken er at vi halverer på kostnaden på benkeplata dvs 1753 : 2 = 876 kr på hver. Det er ikke vår intensjon at du skal sitte med en bitter ettersmak etter dette leieforholdet. Men vi synest det er på sin plass at man gjør opp for seg når det har oppstatt en skade som dette. Vi sitter ikke med noe informasjon om hvor lenge forrige leietaker bodde i leiligheten og når den er kjøpt. Det vi vet er hvordan tilstand på benkeplata var når du flyttet inn." " Ok tidspunkt. Angående benkplata så var den helt i orden da du startet leieforholdet og flyttet inn i leiligheten. Det var ingen skade etter de som hadde leid før deg. Det er ikke silikon i sjøten, men slik som jeg har observert tilstanden på benkeplata/ kjøkkenbenken når jeg har vært nede og lest av strømmen, har det ikke vært mulighet for å evt tørke vekk vannsøl .Oppserverte at det var svært mye vann på benkplata kvelden vi var på innspeksjon også. Da hjelper det lite med silikon. Vi kontakter Huseiernes Landsforbund i morgen for en samtale med jurist så vi får en snarlig avklaring på dette." Dette er to av mailene huseier har sendt meg i denne "krangeldialogen" vi har hatt. Hvilke råd har dere, burde jeg gi meg på dette, eller skal jeg fortsette kampen? På en måte frister det bare å gi seg, betale og flytte ut, få det hele på avstand! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hvis det er sant at det har lagt mye vann på benkeplaten, så tror jeg at du bør betale halvparten som de foreslår, og være veldig fornøyd med det! 1 Lenke til kommentar
chili89 Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Hvis det er sant at det har lagt mye vann på benkeplaten, så tror jeg at du bør betale halvparten som de foreslår, og være veldig fornøyd med det! Selvfølgelig har det kommet vann på den når jeg har vaska kopper. Og det er vel ikke unormalt å la koppene stå på benken til tørk etter de er vaska? Samt stille melkkartonger ved siden av vasken opp ned slik at man kan brette de sammen når de er tørka. Det er omtrent umulig å ikke skvette litt vann på benken når jeg skal vaske ting i den. Mulig det var tiltenkt at jeg skulle ha brukt oppvaskmaskin eller vaska koppene en annen plass, men. Jeg har jo tørka opp etter jeg har vært ferdig, men da har det kommet vann inn under overflaten allerede, ser jeg for meg. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Selvfølgelig har det kommet vann på den når jeg har vaska kopper. Og det er vel ikke unormalt å la koppene stå på benken til tørk etter de er vaska? Samt stille melkkartonger ved siden av vasken opp ned slik at man kan brette de sammen når de er tørka. Vet ikke hva hva slags benkeplate dette er. Noen tåler vann at vann blir liggende (på "hel" plate) og andre ikke. Eks. ei benkeplate i lamminert tre. Og jeg vet heller ikke hva du du mener med, "silikon i skjøten"? Det er sjelden at en skjøt er i nærheten av en oppvaskkom. Men det som er vanlig, er at der kommen er felt ned i benkeplata, er et problemområde. Der må det være enten en god pakning, eller silikon under den delen av kommen som ligger oppå benkeplata, for å tette. Hvis det ikke er tettet her, kommer ofte vann under og ned under øvre belegg (eks. respatek plate) og utvider sponplata, så respateks belegget løsner. Jeg vet ikke om det er dette som har skjedd. Uansett, det er IKKE å anbefale å la våt oppvask stå til tørk, direkte på ei benkeplate, uten noe som samler opp vannet under. Hvis denne oppvaskbenken kun har en kom, er det (tette) brett å få kjøpt nettopp for dette formålet! Og har er ikke skaffet et slikt brett, må en skaffe et oppvaskhånkle og tørke oppvaksen med en gang! Og så tørke vekk over vann/fukt på benken! Ikke la vann ligge oppå benker og bordplater i timevis!Og har du oppvaskmaskin, hvorfor bruker du ikke den? Selv om det er noe manglende silikon/pakning, har du etter mitt syn en del-skyld her og burde ikke lage et problem av dette. Vær glad til, for at du slipper med halve regninga. Endret 19. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 ".Oppserverte at det var svært mye vann på benkplata kvelden vi var på innspeksjon også. Da hjelper det lite med silikon." Hvor kom f.eks dette vannet fra? Benkeplater tåler oftest ikke å være våt over lengre tid, man bør tørke av vann og ikke tørke noe så det drypper ned på benkeplaten. Høres absolutt ut som om du har mest skyld her, silikon eller ikke... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Selvfølgelig har det kommet vann på den når jeg har vaska kopper. Og det er vel ikke unormalt å la koppene stå på benken til tørk etter de er vaska? Samt stille melkkartonger ved siden av vasken opp ned slik at man kan brette de sammen når de er tørka. Det er omtrent umulig å ikke skvette litt vann på benken når jeg skal vaske ting i den. Det normale er, i det minste i mitt hus, å tørke opp oppvasken med det samme den er vasket, og tørke av benkene slik at de er fuktige i så kort tid som mulig. Kartonger som er vasket får stå og tørke i selve oppvaskkummen, ikke på benkeplaten. Dersom du har latt benkeplaten være fuktig over tid, mener jeg at du har mye av ansvaret for at den er skadet. Vann som skvettes på benkeplaten tørkes selvsagt opp umiddelbart. Lenke til kommentar
chili89 Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Selvfølgelig har det kommet vann på den når jeg har vaska kopper. Og det er vel ikke unormalt å la koppene stå på benken til tørk etter de er vaska? Samt stille melkkartonger ved siden av vasken opp ned slik at man kan brette de sammen når de er tørka. Vet ikke hva hva slags benkeplate dette er. Noen tåler vann at vann blir liggende (på "hel" plate) og andre ikke. Eks. ei benkeplate i lamminert tre. Og jeg vet heller ikke hva du du mener med, "silikon i skjøten"? Det er sjelden at en skjøt er i nærheten av en oppvaskkom. Men det som er vanlig, er at der kommen er felt ned i benkeplata, er et problemområde. Der må det være enten en god pakning, eller silikon under den delen av kommen som ligger oppå benkeplata, for å tette. Hvis det ikke er tettet her, kommer ofte vann under og ned under øvre belegg (eks. respatek plate) og utvider sponplata, så respateks belegget løsner. Jeg vet ikke om det er dette som har skjedd. Uansett, det er IKKE å anbefale å la våt oppvask stå til tørk, direkte på ei benkeplate, uten noe som samler opp vannet under. Hvis denne oppvaskbenken kun har en kom, er det (tette) brett å få kjøpt nettopp for dette formålet! Og har er ikke skaffet et slikt brett, må en skaffe et oppvaskhånkle og tørke oppvaksen med en gang! Og så tørke vekk over vann/fukt på benken! Ikke la vann ligge oppå benker og bordplater i timevis!Og har du oppvaskmaskin, hvorfor bruker du ikke den? Selv om det er noe manglende silikon/pakning, har du etter mitt syn en del-skyld her og burde ikke lage et problem av dette. Vær glad til, for at du slipper med halve regninga. Jeg tror egentlig ikke grunnen heller kan være at jeg har lagt koppene stå til tørk på benken.. For det er ikke i området hvor jeg har latt de stått eller har latt melkkartongene stå til tørk, den har begynt å løsna. Og jeg har også for det meste hatt plate under tørkestativet nettopp med tanke på at det ikke skulle ha kommet noe vann på benken. Jeg har ikke oppvaskmaskin, derfor jeg mener jeg burde fått beskjed om at det hadde vært et must da jeg flytta inn. Men mulig jeg burde skjønt dette selv? Selvfølgelig, er det min feil, skal jeg betale... Men det er flere bekjente av meg som har vært og sett på det og sier det er gjort en for dårlig jobb når den var laga, så det hadde bare vært et tidsspørsmål før den ble ødelagt. Det er én vask, og jeg legger koppene på benken etter jeg har vaska de, deretter skyller jeg av de og enten tørker med en gang eller setter de til tørk på et stativ. (Og som oftest har jeg hatt en plate under det...) Det må ha kommet såpevann og vann i skjøten da jeg har flytta koppene fra vasken til benken.. Og det har vært nok til å ødelagt den. Jeg har tørka opp etter jeg har vært ferdig med oppvasken. Men jeg skulle vel enten ha investert i en oppvaskmaskin eller vaska koppene en annen plass. Jeg ser virkelig ikke hvordan det hele kunne ha vært unngått om ikke. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Om Husleietvistutvalget tar penger for saksbehandlingen ser du det opp mot dette, jeg hadde nok bare betalt for å få saken ut av verden, og for å ikke være vanskelig. Men det spørs jo selvfølgelig veldig personlig på deg hvordan du føler saken står i forhold til skyld. Kjipt å legge ut penger om du føler det absolutt ikke er din feil, men slik jeg ser tråden og svarene dine virker det som om du innser at du kan være noe skyldig. Så da er det egentlig litt opp til deg selv, om du vil gjøre det lett.. eller at du er så uenig at du orker lage en sak av det, noe du nesten må finne ut selv. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Jeg tror egentlig ikke grunnen heller kan være at jeg har lagt koppene stå til tørk på benken.. For det er ikke i området hvor jeg har latt de stått eller har latt melkkartongene stå til tørk, den har begynt å løsna. Og jeg har også for det meste hatt plate under tørkestativet nettopp med tanke på at det ikke skulle ha kommet noe vann på benken. Det er én vask, og jeg legger koppene på benken etter jeg har vaska de, deretter skyller jeg av de og enten tørker med en gang eller setter de til tørk på et stativ. (Og som oftest har jeg hatt en plate under det...) Det må ha kommet såpevann og vann i skjøten da jeg har flytta koppene fra vasken til benken.. Og det har vært nok til å ødelagt den. Jeg har tørka opp etter jeg har vært ferdig med oppvasken. Har du ennå ikke forstått! Du skal aldri la oppvask stå og tørke direkte på en benkeplate! Du er også noe tvetydig. Du sier du lar oppvask stå og tørke på beknen og synes det er greit. Men du kommer også med en forklaring på, at du tørker oppvasken med en gang og så tørker av benken. Tja.... Hvis du har tørket oppvasken, så er den jo tørr! Hvorfor rydder du da ikke vekk oppvasken og plasserer det i skap og skuffer? Og benken tåler litt vann, for noen minutter. Det er noe som "skurrer" her. Og hva med utsagnet til eier, da han/hun har oppdaget vann på din benkeplate flere ganger? Jeg vet fremdeles ikke hva den mystiske "skjøten" er for noe, eller hvor den er i forhold til oppvaskkommen. Uten å ha sett hva som har skjedd (eller gode bilder) , antar jeg at du har sølt vann i området mellom (og inntil) oppvaskkom og der du (eventuelt har hatt et brett) og har plassert oppvasken. Da er det fare for at vann trekker innunder ovefalsen på kommen og da trekker vannet inn i kanten på benkeplata. Da vil normalt det øvre belegget først svulme opp og senere løsne, inntil oppvaskkommen. Ikke uvanlig. Men jeg vet jo ikke om dette har skjedd hos deg. Angående oppvaskmaskin, så har jeg nok missforstått teksten i din innledning. Jeg trodde det var oppvaskmaskin i leligheten. Det er ikke å forvente, at du skal kjøpe en selv. Men det er forventet at du ikke skal skade leilighet og innredning. Merkelig hvis du har lært dette av foreldre og venner. Endret 21. juni 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
chili89 Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Denne benken tåler ikke vann, for noen minutter.. benkplaten i seg selv tåler fint vann.. overflaten liksom.. men den er hvor skjøten eller kanten på en måte er, at det har løsna, som ikke tåler vannet.. men det er sikkert min skyld.. jeg vet ikke.. sier takk for svar.. jeg kommer til å si til husier jeg kan betale hele eller halve.. jeg bryr meg ikke.. for meg var de hel bare en prinsippsak... Jeg fikk svar på det jeg lurte på herfra, nå er saken for mitt vedkommet avsluttet.. takk for alt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå