Gå til innhold

Hjelp til ny hardware

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da pcen min tok kvelden idag (klarer ikke å komme seg til bios engang) så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe nytt og evt. bytte hk i den gamle pcen engang.

Så jeg har 18k ish til rådighet og trenger et opsett for gaming (1080p), kjører for dagen 2 skjermer og har ikke tenkt å kjøre 3.

Tenker da på en pc som holder en stund, er ikke oppdatert hardware fronten da denne pcen bygde jeg for 4år siden.

Kan og evt. kanibalisere psu ifra den gamle pcen da den er relativt ny (ca 5.mnd,Corsair CX750m) Tenkte da på om det har noe for seg å kjøre 780ti i SLI mtp på at jeg ikke har noen 4k skjerm.

Takker på forhånd for hjelp! -Kenny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er Z97-hovedkort og i5-4690k eller i7-4790k som gjelder i øyeblikket.

Skjermkort etter økende ytelse:

Radeon 280

Radeon 280X

Radeon 290

GeForce GTX 780 (EVGA Classified)

Hold deg til Sapphire, MSI, Gigabyte eller Asus når det gjelder Radeon kortene.

Her følger et oppsett jeg har laget tidligere. Legg til 2000 kroner for 780 Classy. Det er mulig å få det rimeligere ved å velge billigere strømforsyning, hovedkort, cpu-kjøler og minne.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=71315

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Forøvrig er neste forventede lansering av ny og forbedret hardware i q4 i år:

http://www.hardware.no/artikler/slik-tror-vi-nvidias-neste-toppskjermkort-blir/161044

Intel kommer med ny arkitektur forventet q2 neste år.

DDR4 til vanlig desktop kommer sannsynligvis ikke før neste generasjon prosessorer igjen.

i7-5xxx er ikke vanlige desktop-prosessorer. Disse blir lansert nå og skal støtte DDR4.

Såkalte forventede lanseringer blir vanligvis utsatt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Heisann!

Da pcen min tok kvelden idag (klarer ikke å komme seg til bios engang) så tenkte jeg at jeg skulle kjøpe nytt og evt. bytte hk i den gamle pcen engang.

Så jeg har 18k ish til rådighet og trenger et opsett for gaming (1080p), kjører for dagen 2 skjermer og har ikke tenkt å kjøre 3.

Tenker da på en pc som holder en stund, er ikke oppdatert hardware fronten da denne pcen bygde jeg for 4år siden.

Kan og evt. kanibalisere psu ifra den gamle pcen da den er relativt ny (ca 5.mnd,Corsair CX750m) Tenkte da på om det har noe for seg å kjøre 780ti i SLI mtp på at jeg ikke har noen 4k skjerm.

Takker på forhånd for hjelp! -Kenny

Noe du kunne tenkt deg å bruke fra den gamle pcen ?

Eller skal du ha alt nytt ?

Lenke til kommentar

• Kabinett: Fractal Design Define R4

Hovedkort: MSI Z97-G43

Prosessor: Intel Core i5 4670K

Skjermkort: Asus Radeon R9 290 DirectCU II

Minne: Kingston HyperX 2400MHz CL11 8GB

Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO

Strømforsyning: Corsair CS650-M 650W

Optisk drev: Asus DRW-24F1ST

Tatt i fra denne siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470&st=0

Siden du har litt peng å gå på, så bytter du ut PSUen til en av skikkelig kvalitet, feks Seasonic?

Kaster på en HDD på 2-4TB viss du treng lagringsplass å opp et hakk på skjermkortet ;)

Lenke til kommentar

Har satt sammen noe kjapt nå,LINK, skal ikke bruke noe fra den gamle pcen, tenkte jeg skulle prøve å ordne den etterhvert å gi den til dama mi, siden hun har lyst på desktop istede for laptop.

Edit: Byttet ut PSU

Endret av KennyC
Lenke til kommentar

Snipp

Syntes vi må slutte å anbefale 4670/4770 nå. Jeg ser ingen grunn til ikke å gå for Haswell Refresh hvis man skal kjøpe nytt i dag. Folk flest klarer å vente noen dager. De rulles ut over helgen virker det som.

Du har så rett, glemte meg litt ut, tok bare agentspoon sitt oppsett der ;)

Så klart går man for det nyeste ;) koster maks 100kr ekstra :)

Lenke til kommentar

Det kommer alltid noe nytt, så det går egentlig ikke ann å tenke sånn. Skal du hele tiden vente på neste gen. så er du død før du får handlet.

Kjøper du Z97 og 4690K/4790K sammen med R9 290/290x/GTX780/780TI i dag så har du siste skrik på mainstream-markedet så lenge det varer.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...