Ludvig86 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 God kveld! Jeg har funnet frem den eldre stasjonere maskinen som jeg tenkte å bruke til litt bilde og videoredigering og annet moro. Maskinen trenger sårt en oppgradering av hardware, men jeg tenkte å begynne med å re-formatere maskinen, altså den operasjonen hvor man sletter alt som er på maskinen og får til tilbake til "fabrikkinnstillinger" så og si. Problemet er at maskinen er temmelig gammel, og jeg finner ikke DVD-en som fulgte med, siden dne nok har forsvunnet i ett eller annet flyttelass med tiden.Det er Windows 7 Professional som er innstallert på maskinen. Jeg lurte på om det er noen måte jeg kan finne igjen nøkkelen min på? Og hva er det beste måten å "re-formatere" maskinen på for å få bort en del skit?Takknemlig for alle svar! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) Hei. Fabrikk innstillinger er ikke noe som var vanlig på annet enn bærbare PCer. Du må nok gjøre forberedelser for å reinstallere Windows , med maskin spesifikke drivere og etter det dine programmer på den tradisjonelle måten. Din Windows key finner du med belarc advisor. Hvis det er en slic oem key må du også skaffe et ms-xrm certificate og du må aktivisere med certificate file og slmgr vbscriptet etterpå. Søk på nettet den key du får om det er en oem partners slic key. Du kunne kanskje fortalt noe om hva slags PC dette er. Endret 18. juni 2014 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Takker for svaret. Dette er en PC jeg har bygget selv fra Komplett.no. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Takker for svaret. Dette er en PC jeg har bygget selv fra Komplett.no. OK , da kan du glemme det med slic aktiverings oem Windows 7 kode og xrm cerificate fil. Da det gjelder ferdig maskiner med produsent spesifikk oem Windows 7 fra Dell, HP,Lenovo,Asus, osv. Komplett PC bruker kun standard OEM Windows 7 med unike forskjellige keys til hver enkelt oem lisens/DVD sett. Da leser du den ut fra gjeldende pc med belarc advisor (må få startet maskinen da..) eller liknende program. Så reinstallerer du med lik type Windows (home,prof,ultimate eller hva som er på den) og bruker samme key. Dvd media som iso kan du finne på nettet (digital river etc,) Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Takker for innspillene, Syar. Men jeg fant CDen, så da ordner det seg Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Takker for svaret. Dette er en PC jeg har bygget selv fra Komplett.no. OK , da kan du glemme det med slic aktiverings oem Windows 7 kode og xrm cerificate fil. Da det gjelder ferdig maskiner med produsent spesifikk oem Windows 7 fra Dell, HP,Lenovo,Asus, osv. Komplett PC bruker kun standard OEM Windows 7 med unike forskjellige keys til hver enkelt oem lisens/DVD sett. Da leser du den ut fra gjeldende pc med belarc advisor (må få startet maskinen da..) eller liknende program. Så reinstallerer du med lik type Windows (home,prof,ultimate eller hva som er på den) og bruker samme key. Dvd media som iso kan du finne på nettet (digital river etc,) Sorry for at jeg stjeler tråden litt, men jeg lurer litt på hva du mener med slic aktiverings oem Windows 7 kode og xrm cerificate fil. Mange av pc'ene på jobben er trege med masse drit så planen er å reinstallere Windows. Jeg tenkte at det bare var å bruke koden som er påklistrert på maskinene. Disse er enten fra Dell eller Lenovo. Trenger jeg noe mer enn denne koden? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Takker for svaret. Dette er en PC jeg har bygget selv fra Komplett.no. OK , da kan du glemme det med slic aktiverings oem Windows 7 kode og xrm cerificate fil.Da det gjelder ferdig maskiner med produsent spesifikk oem Windows 7 fra Dell, HP,Lenovo,Asus, osv. Komplett PC bruker kun standard OEM Windows 7 med unike forskjellige keys til hver enkelt oem lisens/DVD sett. Da leser du den ut fra gjeldende pc med belarc advisor (må få startet maskinen da..) eller liknende program. Så reinstallerer du med lik type Windows (home,prof,ultimate eller hva som er på den) og bruker samme key. Dvd media som iso kan du finne på nettet (digital river etc,) Sorry for at jeg stjeler tråden litt, men jeg lurer litt på hva du mener med slic aktiverings oem Windows 7 kode og xrm cerificate fil. Mange av pc'ene på jobben er trege med masse drit så planen er å reinstallere Windows. Jeg tenkte at det bare var å bruke koden som er påklistrert på maskinene. Disse er enten fra Dell eller Lenovo. Trenger jeg noe mer enn denne koden? Windows 7 OEM introduserte et nytt konsept.I biosens acpi table har produsentene en egen felles kode som dems certificate aktiverer Windows oem versjonen sin imot. Mao den aktiveres ikke online imot Microsoft sine servere. I Windows 8/8.1 er det tatt videre til uefi med produkt activerings key direkte for hver store OEM. Du kan lese om Windows 7 SLP her: http://www.mydigitallife.info/how-to-check-or-verify-pc-motherboard-bios-slic-version-is-slp-oa-2-0-or-2-1-for-oem-activation/ Et trick for å skaffe seg "gratis" Windows 7 tilbake da , var å modde biosen til ulike hovedkort til å inneholde acpitable data som matchet en oem og aktivere med dens xrm certifikat og oem key. Dette med xrm sertifikat og slmgr.vbscipt aktivering ligger som automatisk i recovery partisjon/oppståtte prosedyren til de maskinene. Eller evt på spesielle egne OEM OS DVD recovery kit fra produsenten. Så det trenger man ikke tenke på når man bruker OEM produsentens egne Windows 7 distribusjon. Endret 21. juni 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Hey!Jeg sliter litt med å få formatert maskinen. Jeg har satt i CDen, men når det kommer opp "Press any key..." så skjer det ikke noe når jeg trykker. Er det en spesiell tast man må trykke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå