Gå til innhold

Eos 10D vs 300D nok en gang..........


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et av disse to kameraene, men hvilket??

Hva er forskjellen mellom 10Dog 300D??

Unntatt skallet.

Hvilke finesser har de tatt vekk fra 10D som ikke er på 300D

I dag sitter jeg med et Eos 30 og et G3.

Er veldig glad i Eos 30men vil ha digitalt.

G3 har også passet meg greit men synes ikke mye om autofokusen

den har.

Kan noen hjelpe meg med det riktige valget??

Skal i tillegg koste på meg noen nye objektive,

da tenkt jeg med

Canon 50mm f/1,4 usm og

Sigma Ex 105mm f/2,8 makro og

Sigma Ex 70-200mm f/2,8 asp.

Er dette greie objektiver til enten 300D

eller 10D??

 

Takker for all hjelp/tips jeg får.

 

Hilsen Kristoffer Haugland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Forskjellen mellom 10d og 300 er nok mest skallet, men det hadde du vist skjønt. jeg vet ikke om det er så veldig stor forskjell. har 10d selv og er veldig fornøyd med det, det kan jeg si :)

 

Jeg har selv sigma objektiv og det er greie objektiv. optikken er fin, men hvis du sammenligner det med orginal canon optikk i samme typer (mm og f2,8) er nok canon sine mer robuste. sigma objektiv er ikke noe du slenger på ryggen og tåler ikke så mye vann eller støv. men det er jo ikke sikkert det er et behov for deg...

 

tamron er og et objetiv merke du burde sjekke ut, de leverer også veldig bra optikk til en rimligere penge enn canon.

 

mvh

 

Kjell ruben

Lenke til kommentar
Skal i tillegg koste på meg noen nye objektive,

da tenkt jeg med

Canon 50mm f/1,4 usm og

Sigma Ex 105mm f/2,8 makro og

Sigma Ex 70-200mm f/2,8 asp.

Er dette greie objektiver til enten 300D

eller 10D??

 

Takker for all hjelp/tips jeg får.

 

Hilsen Kristoffer Haugland

 

Bare vær klar over at du må gange brennvidden med 1,6 når du bruker objektiver på Canon EOS300D og 10D.

 

50 mm blir 80mm

105mm blir 168mm

70-200mm blir 112-320mm

 

Så hvis du ikke har noe ordentlig vidvinkel fra før, bør du skaffe deg det, evt. kjøpe kit'et med 300D og ett 18-55mm objektiv. Går du for 10D, bør du skaffe deg ett 17-40 f/4L eller tilsvarende.

 

Den største forskjellen mellom 10D og 300D er at 10D er basert på Canon EOS 30, mens 300D er basert på Canon EOS 300. Førstnevnte er en god del mer avansert, og med bedre lysmåler og blitssystem (betyr mer riktig eksponering).

 

Vil for øvrig også fraråde deg å kjøpe Sigma... hadde det en stund i butikken jeg jobber i, men halvparten kom inn igjen med feil. Makan til dårlig/skjør konstruksjon skal man lete lenge etter. Optikken er bra, men de faller jo fra hverandre hvis du ikke er veldig forsiktige med de, samt at det ofte er mekaniske feil med de linsene. Kjøp Canon original, eller Tamron. Tamron har mye bra, men billige objektiv.

Lenke til kommentar

Har også lurt på om jeg heller bare skulle ta den 50 f/1,8 i steden

for den dyre f/1,4. De som har dSLR fra før

sier at den blir lite brukt. Canon EF 17-40 f/4.0

har jeg og er et kjempe objektiv.

"Tenker på 1,6X".

Har lagt det samme spørsmålet ut på "Fotodotno"

og der var det en som anbefalte meg å kjøpe

Canon 70-200mm f/4.0 pga det veide ca havlparten

som Sigma sin. Synes det også hørtes fornuftig ut.

 

Takker for all hjelp jeg har fått

 

Kristoffer

Lenke til kommentar

Samtidig som Sigma sitt er billigere. (www.itech.no)

 

Det er det en grunn til. Greit at man betaler litt for å ha "Canon" påtrykt linsa, men ikke så mye mer.

 

Canon har like bra optikk som Sigma, og mye mer kraftig, solid konstruksjon. Det er også mye mekaniske problem med Sigma linsene (slutter å stille fokus, manuell fokus slutter å virke, zoom ringen setter seg fast/blir for hard/for løs... you name it...).

 

Gå for Canon... det koster litt mer, men det kan i det lange løp bli dyrere å velge Sigma.

Lenke til kommentar

Men så er jo 18-55 objektivet et EF-S objektiv som ikke passer på 10D, så man må kjøpe et betraktelig dyrere objektiv også. Dette objektivet er selvfølgelig bedre, men det spørs jo hvor mye penger man vil bruke på hobbyen sin.

 

Av og til må man handle etter lommeboka, og spørre seg hvorfor man vil ha seg nytt utstyr. Hvis det er noe som hindrer deg i å gjøre en god jobb med det utstyret du har, så se hvilket kamera som dekker det behovet. Ikke vær redd for om du ikke har det beste på markedet, for det har man aldri. Der vil alltid komme noe nytt og bedre.

Lenke til kommentar
Du får tak i EOS-300D-huset til ca kr 8000 hos Mamoz.

 

Må være dobbeltimportert fra utlandet, ettersom den norske innkjøpsprisen tilsier at det er umulig å selge det ut til denne prisen.

 

Dobbeltimport medfører mindre velvilje fra norsk importer mht garantireparasjoner, og skal du ha nordisk bruksanvisning må du ut med 4-500 kroner. Mange dobbeltimporterte kamera kommer kun med tysk bruksanvisning.

Lenke til kommentar
Så det er ikke om å gjøre å finne det billigste, f.eks. 300D med objektiv til 9300 hos ITButikken?

 

Det er om å gjøre å finne det billigste, hos en forhandler som kjøper fra norsk importør. Tør du å ta sjansen på at det ikke blir noe galt med kameraet i løpet av garantitiden? Garanti dekker mer enn reklamasjon, men norsk importør firer sjelden på kravene om kameraet er dobbeltimportert. Pluss at du bør kunne tysk og fransk om det er importert fra utlandet... som nevnt tidligere i denne tråden, også av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...