Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende filer fra skolenettverk til andre på utsiden - Tips?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bor nå i studietiden i et helt nytt bygg her i Hamar, hvor LAN/Internett er satt opp mot Høgskolen i Hedmark sine servere. Linjen som er tilgjengelig for bruk for oss gir iflg siste måling hos It-avisen 19008 kbit/s.

Men så kommer problemet, alle her på bygget kan laste ned ting, fra FTPer, IRC (DCC), HTTP, MSN, ICQ etc etc. MEN vi kan ikke sende ut stort. FTPer satt opp på maskinene våre kan kun bli accessed innenfra nettverket, ingen på utsiden har kontakt med dem. Å sende filer over ICQ klarte jeg merkelig nok forrige uke, men jeg aner ikke hvorfor. Min egen firewall står det ikke på, men jeg vet at personen på "utsiden" ikke hadde noe beskyttelse. Merkelig er det uansett at DET gikk, men det går ikke an å sende noe over MSN. Prøvde også akkurat å sende noe til en kar på ICQ, men dette fungerte ikke, vet ikke om det var han eller meg det stod på nå.

Jeg tror routerne her er satt opp på en veldig pfiffig måte mer stealthede porter og greier. Jeg har så lite reell peiling på dette at jeg ikke kan snakke så mye om det, men iflg. andre som har scannet litt ser det ut som om vi slipper ut det "nødvendige"; vi klarer å spille på nett, men ikke å ha en FTP eller sende noe ut på andre vis (e-post teller ikke her altså ¬_¬).

Det jeg er interessert i er måter å få sendt ut filer på til andre på utsiden av nettverket. Jeg føler meg en smule handicappet (no offense O_o) når jeg ikke har muligheten til å overføre filer til andre, men kun kan motta.

Noen som vet om tjenester som lar en uploade svære filer (inntill 100 mb hvertfall) som kan ligge der og bli accessed av andre for download, evt bare ha dem der og laste ned igjen senere (bruke samme account..), eller programmer som kan overkomme problemene vi har her?

For å nevne det vil jeg si at overføring av video/audio med Netmeeting fungerer fint, det gjør også tegnetavlen, så noe er jo åpent, men hvordan i all verden skal jeg bruke dette så jeg kan sende filer?

Takker for svar og hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett opp ftp server på en av di portene som er åpne....

:shrug:

TaZ

Hvordan skal jeg finne åpne porter? Noen tips til det? Med tanke på hvordan ting er satt på skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal finne ledige porter.. Scanning, men med hva og hvordan? Stealthen dekker jo over det uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...