Gå til innhold

xp3000+ eller xp3200+ ???

trym13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok jeg må faktisk inndrømme at jeg er så blokka i hue på detta med overklokking at jeg ikke en gang veit hvordan jeg går inn i bios og hva det agp sakene og alt det der er.  

(flaut) :oops:  

skjønner godt vis dere gir opp med og putte vett i hjernen min men hadde fan meg trengt en veivisning fra bånn til topp av hvordan overklokke en xp2500 til xp3000 eller xp32000 :p

må repeter det så jeg kan få hjelp :

Lenke til kommentar
ok jeg må faktisk inndrømme at jeg er så blokka i hue på detta med overklokking at jeg ikke en gang veit hvordan jeg går inn i bios og hva det agp sakene og alt det der er.  

(flaut) :oops:  

skjønner godt vis dere gir opp med og putte vett i hjernen min men hadde fan meg trengt en veivisning fra bånn til topp av hvordan overklokke en xp2500 til xp3000 eller xp32000 :p

Trykk på "del" når maskinen starter opp :lol:

Lenke til kommentar
Det er ikke mye forskjell mellom 3000+ og 3200+ kjøp heller en 2500+ den klokker lett til en 3000+  og kjøpe en 3000+ eller 3200+ er bare tull når de uansett ikke tilsvarer mer en p4 2.6 ghz

grett nok at en xp3200 ikke yter så extremt bra, men den yter vedre en P4 3Ghz, og masse bedre enn p4 2,6Ghz

Lenke til kommentar
Det er ikke mye forskjell mellom 3000+ og 3200+ kjøp heller en 2500+ den klokker lett til en 3000+ og kjøpe en 3000+ eller 3200+ er bare tull når de uansett ikke tilsvarer mer en p4 2.6 ghz

grett nok at en xp3200 ikke yter så extremt bra, men den yter vedre en P4 3Ghz, og masse bedre enn p4 2,6Ghz

Kunne ikke dy meg for om du leser litt i tester så yter faktisk en 3,0 800 mhz bedre enn en 3200+ :wink:

Se feks på anandtech der er det en test av disse denne testen er delt opp i 11 enkelttester av disse kommer P4 3.0 bedre ut i 9 av 11 i forhold til 3200. og en 2,6 kommer bedre ut i 8 av 11 i forhold til 3200 og en 2,4 kommer bedre ut i 6 av 11 i forhold til 3200. altså kommer alle disse tre bedre ut i tillegg kan disse klokkes til min ca 3,3 på 2,4 og 3,4 på 2,6 og 3,5 på 3,0 menst en 3200 nesten ikke kan klokkes. Kjører selv min 3,0 på 3,71 så den påstanden din holder ikke, :wink:

Lenke til kommentar
ja, jeg lurer forsatt veldig på om åssen jeg overklokker fra xp2500 til 3000xp

fortell det så grundig som mulig vis dere gidder fra topp til tå.. for jeg hakke peil på åssen overklokke i det hele tatt :o

hvorfor ikke like godt gå direkte til 3200+

Gå i bios (hold nede Del knappen når du starter maskinen)

så finner du noe som heter "soft meny" der velger du cpu operating speed , der kan du enten velge et valg som heter 3200+ eller du setter det til manuelt og velger fsb setter den til 200 og multipper til 11 gå så ut derfra velg save and exit og du kjører 3200+ :wink:

Lenke til kommentar
jotakk . endelig en som gjorde det fort og bra.. :)

menne han andre duden snakka om at jeg måtte lukke noe før jeg overklokka....

ellers kunne det ta konsekvenser til at skjermkort osv ble fucka..

Ja du har noe i bios som heter agp og pci sett disse til 66 og 33, tror du finner disse også under soft meny, du får lete litt.

Lenke til kommentar

det står på testen av HKet mitt på hw.no at "A7N8X har implementert både PCI- og AGP-lås, slik at disse frekvensene opprettholdes på henholdsvis 33 og 66 MHz, uavhengig av FSB-frekvensen."

vill det bety at jeg slipper og låse dem eller hva ?

men Snekker`n , er det seriøst ikke mer og gjøre en det der når jeg skal overklokke et 2500 til 3200 ? det kan vell være umulig at det er så simpelt.

kompisen min sa at man må stille på masse annent med varme osv.. for at det ikke skulle bli for varmt for CPuen osv..

men jeg veit ikke jeg..

så vis jeg kjøper meg et xp2500 barton . og sitter inni i bios. så er det bare og gjøre akkurat det du sa.. så har jeg et xp3200 ?!

Lenke til kommentar

Jeg har det samme hovedkortet som deg og en Athlon 2600+ Barton som er overklokket. Fungerer strålende. Når jeg booter opp identifiserer datamaskina CPUen som en 3200+. Og den yter akkurat like godt som en 3200+ også, fordi det er den samme prosessoren i praksis...

Det hele er svært enkelt. Gå inn i bios, klikk deg inn på "Advanced Chipset Features"...Der forandrer du CPU external Freq. til 200 MHz.

Så går du ned til "Cpu Frequency Multiple" og setter det til x 11.

11x200 = 2200 som i gjen er lik hastigheten til XP 3200+! Genialt!

Om systemet ditt skulle bli ustabilt, så stiller du opp Vcore spenningen, litt lenger ned på siden ett eller to hakk. Dermed skulle ting være stabilt. (Jeg kjører min på normal spenning uten problemer)

Systemet ditt vil dessuten yte bedre når busshastigheten blir skrudd opp fra 133 eller 166 til 200! Pose og sekk til en lattelig billig penge altså! Lykke til! Og send meg en PM om du trenger hjelp!

Anbefaler som mange andre her Barton 2600+! Den er suveren. Men pass på det finnes 2600+ CPUer som ikke har Barton-kjerne!

Lenke til kommentar
det står på testen av HKet mitt på hw.no at "A7N8X har implementert både PCI- og AGP-lås, slik at disse frekvensene opprettholdes på henholdsvis 33 og 66 MHz, uavhengig av FSB-frekvensen."

vill det bety at jeg slipper og låse dem eller hva ?

men Snekker`n , er det seriøst ikke mer og gjøre en det der når jeg skal overklokke et 2500 til 3200 ? det kan vell være umulig at det er så simpelt.

kompisen min sa at man må stille på masse annent med varme osv.. for at det ikke skulle bli for varmt for CPuen osv..

men jeg veit ikke jeg..

så vis jeg kjøper meg et xp2500 barton . og sitter inni i bios. så er det bare og gjøre akkurat det du sa.. så har jeg et xp3200 ?!

Som snekker´n sier så er det bare å sette FSB til 200 istedenfor 166. Om den ikke blir helt stabil så øker du bare vcore et hakk. Feks til 1.7 .. Du trenger ikke stille på noe annet. På mange hovedkort så kan du bare velge XP3200+ fra en liste også. På NF7 så har man tre valg når man setter inn en XP2500+; XP2500+, XP3200+ og User Define.

PCI lock´n er permanent så den trenger du ikke bry deg om. AGP hatighet velges manuelt, så om du setter den til 66Mhz så blir det 66Mhz uahengig av FSB.

Det hele er faktisk så simpelt :-)

Lenke til kommentar
jo foressten , så egentlig kan jeg bare velge xp3200+ så stiller alt seg automatisk og jeg kan bare trykke save og exit så kjører jeg xp3200+.  

eller har jeg tatt helt feil der..

?  :shrug:  :roll:

Du har ikke tatt feil, men jeg vet ikke om du kan velge XP3200+ i bios på A7N8X .. det er mulig du må gjøre det på den tungvidte måten hvilket er å stille FSB til 200 manuelt :p

Ustabilitet merker du fort.. om maskinene henger seg, eller plutselig hopper ut av spill så er det bare å øke vcore en smule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...