Gå til innhold

Hindre at sikringen går?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sitter med noe Rotel-utstyr, deriblandt en 2*130 Watts effektforsterker. Problemet er bare at sikringen går akkurat når jeg slår på forsterkern (ikke alltid, me nesten).

Det er aldri noe problem når jeg først har fått dritten i gang (når jeg spiller osv.), så det må vel være noe med at den trekker mye strøm med en gang etc..

Finnes det en eller annen dupeditt som jeg kan koble forsterkern til for å ungå at sikringen går når jeg fyrer den opp? Må vel bli noe sånt som en kondensator e.l? Har Clas Olson rett i nærheten. Kan jeg finne noe hos dem?

Jeg bor i en studentleilighet, så det er nok ikke aktuellt å bytte til en treger automatsikring..

Takker for svar!

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:smile: Spiker ja. Meget godt forslag. Hvorfor har jeg ikke gjort det før?

Som sagt, jeg bor i en studentbolig (svær blokk med masse leiligheter), så det er nok ikke lett å få skiftet automatsikringen..

Jeg tenkte mest på om det fantes noe slags elektrisk komponent som jeg kan koble mellom forsterkern og strømnettet.

Henning

Lenke til kommentar

Lærte et triks av en snekker, de har ofte slike problemer med sager, vinkelslipere etc. De kobler inn et par lange skjøteledninger, det er nok til å dempe den transienten. Så du kan jo kjøpe deg en eller to slike 25meter kabeltromler, koster ikke så mye.

Lenke til kommentar

Mitt tips til deg er å la forsterkeren stå på hele tiden. Den tar ikke skade av det. Dagens forsterker trekker uansett veldig lite strøm når de står på standby(tomgang).

Hvis du ikke vil det kan du:

Slå på forsterkeren. Hvis sikringen går, ikke skru av powerknappen, men la den være inne. Ta du turen bort til sikringsskapet og vipp opp sikringen igjen. Det kan godt hende at den smeller ned igjen, men da prøver du bare på nytt. Verken sikringen eller forsterkeren tar skade av dette.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Tusen takk for svarene folkens. Mye matnyttig her.

Siden jeg ikke betaler for strøm det året her, så kan jeg sikkert la dritten stå på hele tida (varmeovn?). Drev å flippet sikring som en idiot i den forrige leiligheten (automatsikringen lå i kjellern og jeg satt i 2. etasje, så jeg fikk meg en god løpetur stort sett hver gang :yes: ), så jeg tror ikke jeg gidder det igjen.

Har en kurs her 20amp hoved + 13 amp kurs. Hvis jeg fucker opp sikringen, så går PC'en til kameraten min i samme slengen :) .. Ikke populært.

Men nå skal jeg slutte å plapre. Tusen takk for hjelpen.

Henning

Lenke til kommentar
Lærte et triks av en snekker, de har ofte slike problemer med sager, vinkelslipere etc. De kobler inn et par lange skjøteledninger, det er nok til å dempe den transienten. Så du kan jo kjøpe deg en eller to slike 25meter kabeltromler, koster ikke så mye.

For at dette skal funke må vel ledningen ligge i kveil, slik at den funker som en spole? Vil ikke det føre til varmgang? Jeg har hørt st dette ikke skal være veldig sunt sånn brannteknisk...

Lenke til kommentar

Det blir varmt hvis du bruker mye effekt, ja. Har selv sett en oppbrent trommel. Men da er det snakk om 2000W, en forsterker trekker 3-400.

Trur forresten ikke det er kveilen som gjør at det funker, en ledning har induktans også når den ligger rett, nok til å stoppe transienter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

grunnen til at det fungerer med lang ledning er pga alle ledninger har en ledningsresistans, nor som vil si at om du har en lang og tynn kabel du kjører 230V igjennom vil du kanskje bare ha 215-220V i enden av kabelen. dette varierer helt på hvor lang og tykk kabelen er.

med rotel effektforsterkeren min (RB-1080) ser jeg at lyset blinker akkurat i det jeg skrur den på. vet ikke helt hva du kan gjøre for å unngå at sikringen går, da den rett og slett går fordi du har for svak sikring. å koble til en lang kjøteledning vil mest sansynelig bare føre til et spenningstap, som igjenn vil føre til at forsterkeren blir noe svakere. med andre ord, ikke å annbefale.

er alle sikringene like store? hvis ikke, fungerer det på noen av de andre kursene? i såfall kan du bare strekke en kjøtekabel fra den andre kursen.

Lenke til kommentar
... å koble til en lang kjøteledning vil mest sansynelig bare føre til et spenningstap, som igjenn vil føre til at forsterkeren blir noe svakere. med andre ord, ikke å annbefale.

Problemet som diskuteres er at det trekkes mye strøm et kort øyeblikk akkurat i det du slår på forsterkeren, og hva som kan gjøres for å dempe en slik puls. En skjøteledning gir både motstand og induktans, men det har liten betydning om det er det ene eller det andre som demper den pulsen.

En skjøteledning kan sikkert ha en motstand på 2 x 5 ohm, så hvis forsterkeren trekker 2A får du et spenningsfall på 20V. Men det vil nok ikke påvirke forsterkeren i nevneverdig grad, det er innenfor den variasjonen det er normalt å ha i strømnettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...