Gå til innhold

Hvordan endre filtype/navn ?


( )

Anbefalte innlegg

Man har et Samsung Galaxy 10.1 nettbrett (jeg tror det heter Galaxy, navnet kan de selvfølgelig ikke skrive på enheten slik at jeg ser det når jeg bruker det), man har lastet ned skatteoppgjøret som er en pdf-fil som de j**** gjøkene har sørget for at blir markert som "htm"-fil.

 

Så da er spørsmålet: Hvordan i s\ldifjgoi\wererjuhygbl\kjxdhg\lisdisjfu får jeg det jjohgsdfoishadfjkg nettbrettet til å gi filen korrekt filendelse ? (Og i samme slengen: Hvordan kan jeg få omnavnet (og evt flyttet) filer og filkataloger ?)

 

Med innbitt hilsen fra en med femsifret blodtrykk

(Hel----- brukervennlighet !!!!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klikket på linken hos skattegjengen, og det ble tydeligvis lagret som .htm (Jeg har funnet filen, og den filbehandleren tillater forandring av "navn" men altså ikke filetternavn!), men når jeg ser på det i de programmene jeg tillates å åpne filen i, er innholdet pdf-kode.

 

Addendum: "den filbehandleren" er en filbehandler som fulgte systemet - jeg har ikke kjøpt/innstallert noe nytt siden jeg kjøpte ...gjenstanden.

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Med ES File Explorer (som allerede er anbefalt) kan du endre filtype.

 

Jeg prøvde for morro skyld å logge på skattetaten og laste ned min selvangivelse på Nexus7. Den fikk jeg som pdf-fil som jeg skulle. Sikker på at du eller "gjenstanden" din ikke har gjort noe feil...?

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Bruk en annen nettleser enn den default Samsung browseren.

Virker som scriptet som skal trigge download feiler og du får kun en html fil.

Dette har skjedd meg t.o.m på PC tidligere og er et script problem egentlig.

Rename fil hjelper ikke fordi man ikke har fått ned lastet pdf.

 

Crome er p.t installert på alle android enheter - prøv den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan vel ikke det i android uten videre (er ikke noe høyreklikk)

Med chrome satt i desktop mode og mus ,kanskje.

Sitter selv på Samsung Galaxy note 10.1 , faktisk akkurat nå også .

Kan ikke huske å ha sett "save as" eller "lagre som" noen gang egenlig ved langt trykk på lenke.

 

 

Edit:

Langt trykk og velge "lagre kopling" laster ned fra lenke til sdcard0/downloads

Men man kan ikke endre filnavn , det blir som originalt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Rename fil hjelper ikke fordi man ikke har fått ned lastet pdf.

 

Crome er p.t installert på alle android enheter - prøv den.

Rename funker helt fint fra Altinn, det har jeg gjort flere ganger. Med mindre de har gjort endringer i Chrome i det siste, skjer det samme der.
Lenke til kommentar

... en pdf-fil som de j**** gjøkene har sørget for at blir markert som "htm"-fil..

Det er ikke "de j**** gjøkene" som har skylda. Det er "gjenstanden" din og indirekte deg som har skylda. Har testa litt mer og grunnen er, som andre har antydet, at du har brukt den dårlige standard nettleseren på nettbrettet. Personlig anbefaler jeg å bruke Firefox på Android...

Lenke til kommentar

Det er ikke "de j**** gjøkene" som har skylda. Det er "gjenstanden" din og indirekte deg som har skylda. Har testa litt mer og grunnen er, som andre har antydet, at du har brukt den dårlige standard nettleseren på nettbrettet. Personlig anbefaler jeg å bruke Firefox på Android...

 

Vel, når det samme skjer gjentatte ganger på Firefox på PC, kan man begynne å lure. Er det finurligheter i nettleserne, er dette noe systemdesignere må ta hensyn til. Folk flest kan ikke forventes å vite hva som skjer og hvordan de skal fikse det. I den forstand er det en systemfeil.

Lenke til kommentar

Android brettet mitt kom med Filbehandler og jeg har ingen problemer med og endre filnavn. Om det ikke virker mistenker jeg at det kun har blitt lastet ned en html som skal vise pdf fila ikke selve pdf-en.

 

Jeg må nesten le. Skal man laste ned et program for å tilgang til filer på nettbrett?

Jeg har tydeligvis holdt meg unna Android med god grunn.

Og brukt hva som alternativ?

Lenke til kommentar

Jeg må nesten le. Skal man laste ned et program for å tilgang til filer på nettbrett?

 

Jeg har tydeligvis holdt meg unna Android med god grunn.

Det jeg reagerer mest på, teknisk sett, er når den standard filbehandleren ikke tillater meg å endre hele filnavnet (altså inklusive filefternavnet), når det altså er mitt eget nettbrett. At jeg ikke får gjøre sånt på servere, er helt normalt - men dette er min egen sak, kjøpt for mine egne penger, brukes kun av meg - og så skal systemet fungere som et overformynderi ved å spesifikt legge inn sånne begrensninger ???!?!?!?!?

Lenke til kommentar

Med andre ord skal en vanlig forbruker ikke kunne ha forventninger om at ting som selges, også skal kunne fungere ?

Produktet ditt fungerer vel stort sett, men det er (veldig) ofte alternative apper som fungerer (vesentlig) bedre enn standardappen. Det blir nesten som når jeg starter opp en ny Windowsinstallajon; Bruker bare IE én gang til én ting - laste ned en bedre nettleser.

 

Hvis du vil ha noe som funker bedre "out of the box", så burde du kanskje gå for en iDings istedenfor Android...

 

 

 

 

Og det synes man altså i tilfelle ikke er noe å påtale, men tvertimot helt i sin skjønneste orden ?

Tja, det spørs hvordan man ser det... Men måten jeg svarer på henger sammen med din språkbruk i dine første poster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...