Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det siste du bør bruke på tre er latexmaling. Bruk oljebasert grunning, Oxan gulvmaling i trappen og halvblank oljebasert maling på skapet.

Hva kan denne Butinox 07 brukes til egentlig?

Jeg har tidligere fått forklart at den ikke må brukes på tre, men for et par dager siden prøvde jeg å grunne en mur som har vært malt før. Nå i dag er jeg i stand til å vaske bort malingen med en gulvklut (se bildet).

Hvorfor vil ikke denne malingen feste seg?

post-267447-0-64401300-1403797687_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ulempen med å bruke 07-maling er at den nesten ikke tåler noe som helst og det er egentlig ikke noen overraskelse at du har klart å vaske den bort. 02, 03 og 07-maling er lateks mens alt over av vannbasert maling er akrylat som er mye bedre kvalitet. 02 og 03 er primært takmaling men du kan bruke 07 der også. 07 er den eneste av disse malingene som en kan få blandet i forskjellige farver. Maling med alle disse glansgradene går fint å bruke som grunning før du tar bedre/sterke maling over.

Du kan bruke 07-maling på alt utenom tre(planker) men bør helst kun bruke den i tak og på vegger i tørre rom* hvor det ikke er noen form for slitasje. Bruker du den for eksempel i gangen, hvor folk kan lene seg til veggen mens de tar på sko og så videre bør du bruke akrylat, som er en maling med mye bedre bindemiddel og tåler mer slitasje.

Når det gjelder holdbarhet på maling så sier fabrikkene at maling hvor du har fått blandet i fare holde et års tid men du kan bruke den etter dette også men dess lenger det tar før du bruker den utover dette dess større sjans er det for at farvepigmentene skiller seg fra resten av malingen. Det er viktig at denen type maling oppbevares frostfritt.

* = tørre rom = alle andre rom enn våtrom. Våtrom = kjøkken, bad, vasekebod og ligndene.

Lenke til kommentar

Malte nettopp en furutrapp som var lakket. Vi pusset trinnene helt ned, fordi det var mye hakk i dem.

Så grunnet vi med heftgrunn med kvistsperr og Trestjerner Gulvmaling. I følge malebutikken skulle dette holde. Kjennes veldig solid ut.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Den eneste heftgrunnen jeg finner på biltema er oljebasert. Den kan du nok greit bruke.

Jeg har kjøpt og prøvd Biltemas heftgrunn og vil komme med en advarsel: Denne malingen inneholder så mye skumle løsemidler at den som ikke vil bli aldersdement allerede i ung alder bør styra unna denne, og om den brukes må det være spesielt gode muligheter for utlufting, bør nesten bare brukes under åpen himmel, for å ta litt i.

For denne malingen gasser, for å si det sånn, det må være aceton eller liknende. Malingen tørker raskt, like raskt som vannbaserte typer, men gasser lenge etter at den er blitt overflatetørr.

På den annen side virker det som en bra maling med god hefteevne, men den er ikke god å stryke utover og det drypper lett store dråper fra penselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...