Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg har liksom alltid trudd at Butinox 07 var en maling beregnet til grunning, men jeg grunnet en gammel kjellertrapp og malingen flaknet av i trinnene, jeg grunnet et gammelt kleskap som har vært malt før (for kanskje 30-40 år siden), og malingen flaknet av ved berøring. Hvilken maling er det best å bruke til grunning på underlag som dette? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 er det innendørs bør du bruke akryl-basert maling. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Ser at Butinox tak/vegg 07 er en latexmaling, er det noe annet enn akrylmaling? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Ja, det er annet bindemiddel i malingen. Latexmaling legger seg på mange måter som et plastlag på flaten mens akrylmaling har et annet bindemiddel som gjør den sterkere og mer robust. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 I trinnene? Til bart trevirke så gå alltid for en heftgrunn først. Jotun og nordsjø sin heftgrunn er gode og holder bra. Men når det kommer til trinn spesielt så er det mye en bør tenke på skal en ha et håp om at malingen skal holde.Sitter det gamle underlaget bra? Hvis det gjør det så la det være der. Slip ned, og spesielt viktig i trinn og andre belastende steder. Vask over så du får bort alt av slipestøv. Bruk gjerne kraftig salmiakkvann da det både matter ned malingen og får bort fett (viktig).Som mellom og toppstrøk ville jeg brukt Lady supreme finish eller Nordsjø superfinish i 40 glans. Dette er akrylbasert som er hard overflate og holder slitasje bra. Da har du en trapp som holder til du flytter.Er det en stygg trapp som er litt care så går det fint an å bare ta et par strøk med heftgrunn også. 1 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg ser at jeg har stående en maling som heter Sense, og der kan jeg lese at det er en akrylmaling, er den mer egnet til gunning enn Butinox tak/vegg 07? Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 I trinnene? Til bart trevirke så gå alltid for en heftgrunn først. Jotun og nordsjø sin heftgrunn er gode og holder bra. Men når det kommer til trinn spesielt så er det mye en bør tenke på skal en ha et håp om at malingen skal holde. Sitter det gamle underlaget bra? Hvis det gjør det så la det være der. Slip ned, og spesielt viktig i trinn og andre belastende steder. Vask over så du får bort alt av slipestøv. Bruk gjerne kraftig salmiakkvann da det både matter ned malingen og får bort fett (viktig). Som mellom og toppstrøk ville jeg brukt Lady supreme finish eller Nordsjø superfinish i 40 glans. Dette er akrylbasert som er hard overflate og holder slitasje bra. Da har du en trapp som holder til du flytter. Er det en stygg trapp som er litt care så går det fint an å bare ta et par strøk med heftgrunn også. Duger heftgrunn fra Biltema? De kaller den "snekkergrunning". Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg ser at jeg har stående en maling som heter Sense, og der kan jeg lese at det er en akrylmaling, er den mer egnet til gunning enn Butinox tak/vegg 07? Hvis du gjør grunnarbeide bra nok først så sitter nok den greit. Ikke at jeg som fagperson ville gjort det. Men nå har ikke jeg hatt en eneste reklamasjon i mine 8 år så =) Hvordan er trappen behandlet før? oljemaling? blank? Hvis det så fall er det så ville jeg uansett brukt heftgrunn. Den eneste heftgrunnen jeg finner på biltema er oljebasert. Den kan du nok greit bruke. Bare bruk en 30 min på å slipe og vaske/tørke over med fuktig klut (helst med salmi) så går det forhåpentligvis bra 1 Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Kjellertrappen fra ca 1967 har nok vært ubehandlet, dva innsatt med mange års skitt og lort. Jeg vasket den grundig med salmiakktilsetning, men antakelig ikke grundig nok. Før jeg forsøker meg igjen har jeg kjøpt inn både "malervask", "kraftvask" og "husvask". Hva kan være best i mitt tilfelle? Nå har jeg også tenkt å slipe ned først, få bort alt av maling, men skitten kan vel ha trengt dypt ned i treet? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Husvask er best hvis du skal vaske for vaskingen sin skyld. Bruk Kraftvask siden du skal male på nytt. Jeg har en innrømmelse å komme med: jeg tenkte helt feil på mitt tidligere svar. På grunn av skrivefeilen i topicen tenkte jeg du skulle male innsiden/innerveggene av en grunnmur i mur/betong. Når det er sagt har Korpmettaren mye rett i det han skriver. Hva slags maling du kan bruke avhenger av hva trappen er laget av. Siden malingen har flasset av vil jeg tippe det er murtrapp du har. Stemmer dette? Siden det "bare" er en trapp som skal males kan du bruke Oxan gulvmaling. Hvis du vil ha det skikkelig slitesterkt kan du bruke epoxy gulvmaling men det vil være litt overkill i forhold til det du skal gjøre. Du gjør disse forberedelsene: Få bort løs puss og maling hvis det er noe med feks stålbørste eller lignende. Reparer eventuelle ujevnheter. Vask trappen med Kraftvask. Ta på grunning og toppstrøk med Oxan. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Trappen er i tre, innvendig. Skapet i tre som jeg nevner, står på et loft. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Det siste du bør bruke på tre er latexmaling. Bruk oljebasert grunning, Oxan gulvmaling i trappen og halvblank oljebasert maling på skapet. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 ilpostino har rett her.Eneste å poengtere er at 'olje er ut'. Svenskene og danskene skjønte det for rundt 15 år siden, men vi Nordmenn har ligget langt etter. Akrylbasert maling for trevirke innendørs holder like bra så lenge grunnarbeidet er bra. Nordsjø sin gulvmaling Epolan V kan være et alternativ. Vanlig å sprøyte kjøkkeninnredning med den bla.a. Holder som F og flyter nydelig ut. Har sauset inn diverse gulv på fyrrom ol som er så møkkete av støv og olje, og det sitter bein enda. Gangbar på en time...Bare litt tips hvis man vil (bør av helsemessige årsaker) unngå oljemaling og whitesprit. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Bare litt tips hvis man vil (bør av helsemessige årsaker) unngå oljemaling og whitesprit. Oljemaling blir helt tørr og utsondrer ingen kjemikalier etter et par måneder, mens akrylmaling slutter "aldri" å utsondre stoffer. For helsa er olje et klart førstevalg, så lenge man har mulighet til å ikke bruke rommet i noen uker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Eneste å poengtere er at 'olje er ut'. Mene rå huske det kom et EU-direktiv for en del år siden som bestemte at man skulle slutte å produsere ren oljebasert maling. Jeg sluttet i malingsbransjen da dette var skikkelig implementert og overgangen var et faktum så du har nok rett. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 Det siste du bør bruke på tre er latexmaling. Bruk oljebasert grunning, Oxan gulvmaling i trappen og halvblank oljebasert maling på skapet. Ikke bruke latex på tre? Det står jo på spannet at den er til "tak og vegg", og veldig ofte er det benyttet fiberplater og de er vel også av tre (trefiber), er de ikke? Og jeg synes at jeg får meget nyttige svar. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 da mener jeg tre som i treplanker. fiberplater består vel av tre som er fliset/kvernet opp mens massen en får da er festet sammen på en eller annen måte. de platene har helt andre egenskaper enn tre. treplanker er jo et ganske dynamisk materiale i form av at massen utvider/minsker avhengig av årstid og luftfuktighet. gipsplater, fiberplater og alt annet er således "døde" materialer i form av at de ikke utvider seg slik tre gjør. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Men hva skal jeg se etter når jeg går i butikken og skal ha en akryl grunningsmaling? Og finnes det flere typer å velge blant? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hvorfor ikke spørre i butikken? Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Det er for at det alltid er lang kø ved skranken der jeg pleier gjøre mine innkjøp av malervarer, og om jeg handler andre steder - Europris og slike - så vet de mindre enn jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå