Gå til innhold

12 dB vifte lager for mye støy!?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg bygget en ny PC, alle komponentene er valgt med tanke på støy (og pris).

 

Har nå en Aopen H600B kabinett

PSU Fortron Source 12 cm vifte

CPU kjøer Iglo Silent Breeze 19dB (hmm, hvorfor står det 20dB på esken?)

HD Seagate 7200.7 S-Ata 160 GB

Kab vifte Papst 12 dB, hvis det er til hjelp så er den montert bak på kabinettet, og den blåser inn luft. (bør jeg sette en fan-grill på den?)

 

Jeg opplever papst 12dB viften som mer støyende en CPU viften. Rart?

Det står 0,6w på den, så det skal være en 12 dB vifte.

 

Har noen tips på hva jeg kan gjøre for å få den til å gå stillere uten at det går altfor mye utover temperaturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ordentlig hull i kabinettet der du har festet vifta, eller er det bare mange små hull der? I såfall bør du skjære ut et skikkelig hull, og kanskje feste en fangrill på vifta (dette for å beskytte eventuelle fingre som måtte romstere bak kabinettet, ikke for lyden sin del). Hvis du velger å sette på en grill, så bruk en standard.

 

Eller den kan skape vibrasjoner som forplanter seg. Fest litt gummi (f.eks. fra en sykkelslange) mellom vifta og kabinettet.

Lenke til kommentar

Etter litt testing så fant jeg ut at det var viberasjoner fra viften som forplantet seg i kabinettet som lagde støyen.

 

Hva kan løsningen være? Støydempingsmatter? Tror ikke det, da blir det glovarmt inne i kabinettet. Noen ideer? Hmm... feste noe mellom, skal sjekke om det hjelper...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

For det første: Du burde heller snu den kab vifta så den suger luft ut av kabinettet. Hvis den blåser inn, så resirkulerer du bare varm luft, istedet for å trekke inn kald luft fra fronten.

 

For det andre: Etter det jeg har hørt er 12dB kraftig overdrevet (eller underdrevet), altså den lager mye mer støy enn 12dB. Men jeg vet ikke om noe godt alternativ da... :roll: Men ta en titt på www.silentpcreview.com Der har de endel gode tips.

Lenke til kommentar
For det første: Du burde heller snu den kab vifta så den suger luft ut av kabinettet. Hvis den blåser inn, så resirkulerer du bare varm luft, istedet for å trekke inn kald luft fra fronten.

 

For det andre: Etter det jeg har hørt er 12dB kraftig overdrevet (eller underdrevet), altså den lager mye mer støy enn 12dB. Men jeg vet ikke om noe godt alternativ da... :roll: Men ta en titt på www.silentpcreview.com Der har de endel gode tips.

Det med å snu vifta for bedre effekt er feil i noen tilfeller... Å ha en vifte til å blåse kald luft på chipsett/cpu/skjermkort vil kjøle ned nettopp disse. Den varmen luften blir så sugd rett ut av powersupplyet.. Hvis han har litt luftehull ellers så holder det.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har hørt er 12dB kraftig overdrevet (eller underdrevet), altså den lager mye mer støy enn 12dB.

Det kan godt hende at den lager kun 12dB, men du har kanskje noen griller/kjøleribber som lager turbulens i regnestykket ditt? Jeg har riktignok ikke testa 12dB versjonen, men jeg har sett og hørt (eller ikke hørt) 19dB utgaven. Denne var utrolig stillegående når jeg testa den fritt, altså holdt i hånda og ikke montert i kabinettet. Prøvde den ikke montert i et kabinett da dette varier veldig på montasjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...