Gå til innhold

Støydemping Av Maskin

Anbefalte innlegg

Emnet Sier Vel Alt... Dette er maskinen Jeg Vil ha støydempet... Synes visse deler bråker som et UVÆR!!

Tips Til Rimlig Støydemping og hvor jeg evt, kan få talk i de delene, uten at Tempratur stiger så mye at det gjør noe...

Temp, Cpu Idle: 45-47

Cpu Full Load: 52-55

MB Idle 19-20

MB Full Load, 22-23

Amd Thunderbird 1400266

Asus a7v266

Zalman Cnps-3100 GP (gold pluss), 21 Decibel

3 Stk papst 80 mm Kabinettsvifter, 19 decibel

creativ 52x cdrom (som bråker ALT for mye

Cheiftec Dx... Kabinett med 340w strømforsyning

256 Md DDR

POW Gforce 2 Gts Pro 64 mb DDR

ibm deskstar 60 GXP 40 GB HD

Viftene Lager ikke såp mye lyd, men der er Cd rom, og strømforsyning som bråker mest.. Ville evt Stødempings matter vært noe effektivt?

Viften på hovedkort, skal byttes ut med en Queit PC MB Heatsink, vurdere samme løsning på grafikk kort og...

All Hjelp tas Imot Med Stor Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har selv ett Coolermaster Aluminiums tower

med 2 stk 80 M/m innsugs vifter

2 stk 80 M/m eksos vifter (1 i topp og 1 bak)

I tillegg har jeg en Taisol ckg mumle mumle CPU vifte

760 tror jeg det er

+ en 120 M/m "modda" vifte som hjelper taisolen litt

+ vifte på power seffers ( er en 321 Watts sak .. Aner ikke merke på den) + det vanlige skjermkortvifte og chipsett vifte .....

Bråker brukbart hehe

Kjøpte isoleringsmatte i fra http://www.microplex.no og har montert dette ... hjalp fint lite ... hjalp på vibrasjoner fra dvd spelleren og cdbrenneren ellers synes jeg det var minimalt med forbedring

Lenke til kommentar

Den 340W PSU'en som sitter i Chieftec kabbet ditt bråker masse.. Den og CD-ROM'en overdøver nok resten av systemet så helt utrulig. Hvis du har god luftsirkulasjon i kabinettet, kan du prøve å bytte viften i PSU'en. Sett i mer stillegående Papst vifte ellerno. Det skal gå fint. Men jeg tørr ikke si hvor "stille" vifte du kan sette inn. PSU'en lager jo litt varme selv, så hvis du setter i en for pinglete vifte kan jo utfallet bli dramatisk.. Du kan jo prøve å selge CD-ROM'en på QXL.no eller.no. Så kjøper du deg en Pioneer 16x/40x DVD ROM kanskje.. har hørt at den bråker mye mindre enn den cd-rom'en som du har. Kan ikke si meg helt sikker men. Den skal også lese CD'er like så godt, eller ikke bedre, enn visse CD-ROM'er som er oppgitt på høyerer hastighet enn Pioneer'en...

Lenke til kommentar

Det du kanskje bør teste er å starte alle viftene uten å sette harddsiken i gang. Ibm er veldig flinke til å lage harddisker som bråker.

Det kan virke som det er psu vifta di som bråker mest. Prøv å bytt vifte til den..

Jeg bytta vifte på min cwt300 til den roligste paps 19" vifte og har ikke problemer med den. I selve kabinettet har jeg bare en 120mm vifte som blåser ut foran. Den drar så mye luft at jeg kjenner det på toppen bak på mitt kabinett.

Min erfaring er også at 30db på en 60mm vifte er verre en 30db på en 80 og 120 mm vifte.

Kanskje du kan bytte til en større vifte i stedet for 2-3 små?

Lenke til kommentar

De Tre 80x80x25 Papst viften har et lidnivå på 19 decibel som jeg synes er akseptabelt...

Cpu kjøleren Som Er en Zalman CNPS-3100 GP Har et lydnivå på 21 Decibel, Akseptabelt det og. Kjøpt hos

http://www.3dfxcool.no

Som Jeg Har forstått til nå er:

*Bytt PSU (evt Viften I Psu), Forslag på gode stillegående Psu er?

*Bytte ut Viften på hovedkort og grafikk kort med, "Silent Motherboard heatsink" Og "Silent Videocard Heatsink". http://www.quietpc.com/vgamb.php

Eller Evt andre gode løsninger?

*Evt. Ny harddisk, Maxtor sine er vel rimlig Lydløse??

evt, andre stille merker. Forslag?

*Cd-rom, den jeg har nå høres ut som en flyturbin, så det jeg vil ha er en god STILLEGÅENDE som er rimlig rask. Eller en man kan justere hastigheten på.

*Er støydempings matter verdt pengene? Og hvor mye demper de? (i decibelprosent)

[ Denne Melding var redigert av: [OX] Raven på 2001-10-20 12:34 ]

Lenke til kommentar

Heisann..

Var på biltema i går og fant et par artige støydempende matter av skumgummi :smile: De er billige og demper støyen forholdsvis godt. Ikke har jeg merket no forskjell i temperaturen heller.. Så heller kjøp dem enn dyre asfaltmatter hos microplex..

Lenke til kommentar

Ang støydemping det er lurt å benytte en type matter som ikke lager støvpartikkler. Høy masse tetthet gir bedre effekt. Jeg er ikke sikke på hva som er billigest, men den typen som brukes til motor demping gir bra effekt.

Chieftec PSUer har en "feil" som gjør at når vifte sensoren brukes går viften på maks hastighet. Dette gjelder hvertfall for det to PSUene jeg har fra Chieftec. Løsningen er å ikke bruke denne sensoren. Da er støynivået helt greit.

Har en PSU fra QTechnology som har betegnelsen "Ultra Quiet Power Supply" denne er fakstisk "Ultra quiet". Eller s er Enermax bra PSUer som leverer det de skal. Prisen er kanskje litt høy, men ............

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-20 12:32, [OX] Raven skrev:

*Bytte ut Viften på hovedkort og grafikk kort med, "Silent Motherboard heatsink" Og "Silent Videocard Heatsink".

*Cd-rom, den jeg har nå høres ut som en flyturbin, så det jeg vil ha er en god STILLEGÅENDE som er rimlig rask. Eller en man kan justere hastigheten på.

Prøv først å fjerne vifta på northbridgen. Som regel trengs ikke denne. Eventuelt kan du smokke på en stor heatsink uten vifte.

Seagate's Barracuda og Fujistu's Silent drive disker har rykte på seg for å være stillegående.

Angående IBM. Skal si folk har skifta mening. Når 75GXP'en kom hørte jeg ikke annet enn skryt om IBM. OG for å klippe fra Anandtech;

"The IBM 75 GXP is also one of the quietest drives we have tested. Anyone looking for a near silent drive will appreciate the noise reduction technologies IBM has incorporated into the 75 GXP."

hva skjedde folkens? Hvorfor har IBM gått fra og være kongen på haugen til å være den syndebukken med bråkete og ustabile disker?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-21 12:02, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2001-10-20 12:32, [OX] Raven skrev:

*Bytte ut Viften på hovedkort og grafikk kort med, "Silent Motherboard heatsink" Og "Silent Videocard Heatsink".

Prøv først å fjerne vifta på northbridgen. Som regel trengs ikke denne. Eventuelt kan du smokke på en stor heatsink uten vifte.

Seagate's Barracuda og Fujistu's Silent drive disker har rykte på seg for å være stillegående.

Angående IBM. Skal si folk har skifta mening. Når 75GXP'en kom hørte jeg ikke annet enn skryt om IBM. OG for å klippe fra Anandtech;

"The IBM 75 GXP is also one of the quietest drives we have tested. Anyone looking for a near silent drive will appreciate the noise reduction technologies IBM has incorporated into the 75 GXP."

hva skjedde folkens? Hvorfor har IBM gått fra og være kongen på haugen til å være den syndebukken med bråkete og ustabile disker?

Prioritet kvantitet foran kvalitet. Kanskje ?

Selv har jeg beveget meg fra IBM til WD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...