Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvordan forsterke kondensatormikrofon?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har koblet opp kretsen jeg har lagt ved på bildet. Men jeg får ikke noe forsterkning.

R1: 3.3 kOhm

R2: 12 kOhm

R3: 330 Ohm

R4: 330 Ohm

C1: Kondensatormikrofonen

Opamp: 741CN

Jeg får nesten bare støy, selve mikrofonsignalet er svakere enn uten opamp.

Hva gjør jeg feil? Er opamp ødelagt?

EDIT: Har også prøvd å koble kondensatormic til opamp+ i steden for jord. Ingen forbedring.

post-73113-0-38775100-1403088400_thumb.jpg

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en liten kondensatormikrofon uten batteri, lite sylinder. Jeg har nå koblet om kretsen. Men får fortsatt bare støy. Jeg bruker PCens mikrofoninngang som oscilloscop.

Op ampen gir Vdd/2 volt på utgangen som den skal.

Her er tegningen jeg har laget krets etter. Mine komponentverdier står under bildet.

post-73113-0-05400800-1403098341_thumb.jpg

Jeg bruker fortsatt 330 Ohm motstandere i spenningsdeleren. Kondensatorene jeg bruker tilsvarer 94 uF. Motstanden helt til venstre på tegningen er på 100k, og jeg bruker 3,3 og 12 kOhm på de to motstandene nede til høyre. Som skulle gitt en forsterkning på nesten 5. Har ikke kondensator på utgang pga det er kondensator på mikrofoninngang i PCen.

Lenke til kommentar

Hvor står mikrofonen i skjemaet ditt?

Har mikrofonen oppgitt noen indre motstand? Til venstre har du en ganske lavimpedant sti til jord og Vdd gjennom kondisen og spenningsdeleren. Så med f.eks kilo-ohm utgangsmotstand i mikrofonen der blir minst 90% av signalet svidd av i mikrofonen.

Lenke til kommentar

Byttet fordi jeg ikke fant flere motstandere. Fant en 100k til som jeg nå bruker.

Etter jeg byttet til 100k så hører jeg en støy som jeg er helt sikker på at jeg har hørt før. Om jeg kobler fra mic får jeg konstant støy. Jeg har lagt ved et lydklipp av støyen som kommer når jeg har mic koblet til.

EDIT: Fant ut hvor jeg hadde hørt lyden før. Den er konstant i skrivebordshøytallerene her, uavhengig av volum.

Untitled20.mp3

post-73113-0-50559300-1403114257_thumb.jpg

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Spenningen som kommer fra USB kan være ganske skitten, avhengig av hva som ellers er koblet til USB i maskinen. Første regel innenfor analog-design er å bruke ha en rein forsyningsspenning, ellers blir alt feil. Du kan prøve å filtrere noe av støyen ved å sette store kondensatorer mellom Vdd og jord. 94 µF som du bruker er sannsynligvis nok. Det kan kanskje lønne seg å legge inn litt tap (motstand) i serie med Vdd før kondensatoren hvis ikke kondensatoren er nok. Kretsen din trekker ikke så mye strøm, så 10-20 ohm burde gå greit.

Og støyen du hører i skrivebordshøyttalerene kan være en jordsløye som lager krøll. Prøv å koble fra så mye elektrisk utstyr som mulig fra både PC og strømuttak ellers inntil lyden forsvinner fra høyttalerene.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Nei dette har vist seg å være helt umulig dette. Jeg får det rett og slett ikke til. Om jeg kobler mikrofonen direkte til pc-innlinjen, så får jeg et svakt, men bra signal. Om jeg prøver å forsterke, får jeg bare ustabil dritt. Selv ikke å koble mikrofon direkte til en op amp buffer gir noe signal ut. Mange opamper er prøvd. Kan noen gi meg en kretstegning som kun bruker de komponentene jeg har tilgjengelig?

Utstyrsliste:

2x 330Ohm

1x 3,3kOhm

1x 8.2kOhm

1x 12kOhm

1x 82kOhm

2x 100kOhm

1x 330kOhm

1x 800kOhm

Kondensatorer i størrelse: 47, 22, 10 og 1 uF.

Opamp 741CN

Opamp TL072CP

2x Kondensatormikrofoner med ca 550 Ohm motstand i følge multimeter.

5v USB forsyning og 9v batteri.

EDIT: Forsterkningen bør helst være mellom 3 og 10 ganger.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk at du har satt opampen riktig vei, og at du har fulgt pinouten i databladet. Sammenlikn også DC-verdiene på (a) og (b).

Edit: Akkurat den koblingen der kan være litt uggen siden + bare flyter. Du burde ha en DC-vei til jord, og denne kan gjerne være en spenningsdeler mellom supply og jord for å sentrere inngangene mellom supply og jord.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

En slik liten kondensatormikrofon har innebygget en FET-transistor som skal forsterke opp signalet fra selve mikrofonmembranet.

220px-Electret_condenser_microphone_sche

Mer lesestoff og forklaringer om oppbyggingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electret_microphone

Denne type mikrofoner ha konkurrert ut dynamiske (magnet/svingspole) mikrofoner og er nå nesten enerådende i dagens elektronikk. Derfor er det ikke uvanlig at mikrofoninnganger i PC og annet utstyr gir ut en liten DC-spenning slik at man slipper å ha et eget batteri i mikrofonen.

På proffutstyr har man 48V Phantom power for store kondensatormikrofoner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_power

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Motstanden helt til venstre på tegningen er på 100k

Bias-motstanden som ligger mellom plussterminalen på en kondensatormikrofon og matespenningen har typisk en verdi mellom 1.5 og 2.5 kiloohm. Med 100k får mikrofonen alt for lite strøm. Nøyaktig verdi på denne motstanden finner du fra databladet for din mikrofon.

og jeg bruker 3,3 og 12 kOhm på de to motstandene nede til høyre. Som skulle gitt en forsterkning på nesten 5

Det syns jeg hørtes ganske lite ut. Utgangssignalet fra en kondensatormikrofon er typisk ganske svakt. I de kretser jeg har jobbet med har det vært nødvendig med en forsterkning mellom 100 og 500 for å få et fornuftig signal ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...