x-ray-cat Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg satte inn et firewirekort i pc'en får en stund siden. Jeg har et vanlig 10/100 Mbit kort fra før av som jeg bruker til adsl fra telenor. Det jeg har lagt merke til er at firewirekortet står under nettverkskortet. Kan jeg bruke dette firewirekortet til internett. Og hvis jeg har en bærbar med firewire. Kan jeg bruke denne bærbare til en eksternt hardisk til den stasjonere (ha de i nettverk via firewirekortet)? Hva egner seg best å bruke til hva?, firewire eller 10/100 kortet? Det siste er vel det som er vanlig å å bruke til adsl og nettverk? Og til slutt: Hvis jeg har en pc nede som har adsl og nettverkskabelen er koblet til i outputet i samme rommet, og jeg vil ha den i nettverk i en pc oppe i øversteetasje. Burde jeg lage et nytt output (få telenor til å lage det) i det rommet jeg skal ha pc 2 i oppe eller ha pc'ene i et trådløst nettverk? (Jeg vil ikka bare at begge pc'ene skal dele den samme adslkoblingen, jeg vil ha tilgang til filene/utvalgte filer på den ene av pc'ene fra den siste pc'en og omvendt). Og hvis jeg skal ha det i et trådløst nettverk, hva trenger jeg? Trådløs hub, nettverkskort eller switch? Fortell meg det?! På forhånd takk for supporten! Lenke til kommentar
Dexter2002 Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Firewire-kortet på din PC er nok ikke egnet til å koble opp mot internett, ihvertfal ikke via noen ADSL modem eller annet nettverksutstyr. Der duger bare enheter som hører hjemme i vanlige nettverk: svitsj, HUB eller Routere. FireWire er beregnet for å koble til videokamera, ekstrne harddisker eller digitale fotoapparater. Er litt usikker mht til å koble samen to PC'er via FireWire, har ikke hørt noe om at det faktisk går an. Det som du kanskje trenger er å bruke den ene PC'en som hovedmaskin (med kobling mot nettet) og den andre som en lillebror (bare deling av filer). Jeg ville da ha skaffet et ekstra nettverkskort og satt opp hovedmaskinen til å være sentral i nettverket og gitt lillebror tilgang til filer via nettverkskabel. Hvordan dette gjøres i praksis kan du lese om her: http://www.stud.aitel.hist.no/kunnskapsbase/lan_1.html Trådløse nettverk veit jeg ikke så mye om, sikkert andre som kan vræle om det emnet. Lenke til kommentar
Green Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Fylgjande kan du hvertfall gjere: - Ha ditt vanlege nettverks-kort kobla til ADSL-modemet - Ha nettverk via firewire mellom din stasjonære og bærbare. Samtidig kan du setter opp din stasjonære pc til å dele internet-oppkoblinga til firewire-nettet og evt. dele filer/printer. Alt dette har eg gjort, så dette veit eg går. Å koble firewire direkte til ADSL-nettet veit eg ikkje om går. Må vel isåfall ha ein eller anna type overgang. -Green- Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg har en laptop og en stasjonær med firewire på begge 2, men jeg bruker til vanlig 10/100mbit nettverk mellom maskinene og til internet. FireWire er kjappere, teoretisk 400mbit, mens i praksis får jeg ca 170-180mbit. Jeg bruker derfor firewire når jeg skal kopiere større mengder data. Et problem med FW er at det er en meget begrenset lengde du kan ha på kablene. Hvis ikke jeg tar helt feil er det noe sånt som 3m som er maks. Men som de andre sier her er fw laget for eksterne harddisker og kamera. Lenke til kommentar
Green Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hvis ikke jeg tar helt feil er det noe sånt som 3m som er maks. Meiner det er 4,5 m. Har hvertfall ein kabel på den lengden. :ide: -Green- Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 20. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2003 Jeg har en laptop og en stasjonær med firewire på begge 2, men jeg bruker til vanlig 10/100mbit nettverk mellom maskinene og til internet.FireWire er kjappere, teoretisk 400mbit, mens i praksis får jeg ca 170-180mbit. Jeg bruker derfor firewire når jeg skal kopiere større mengder data. Et problem med FW er at det er en meget begrenset lengde du kan ha på kablene. Hvis ikke jeg tar helt feil er det noe sånt som 3m som er maks. Men som de andre sier her er fw laget for eksterne harddisker og kamera. Hvis det ikke kommer an på lengden av kablene (dvs jeg greier meg med lengden av en firewirekabel) er det firewire som egner seg best til å sette to maskiner i nettverk (dele filer/internett og printer), overføre det raskest? Eller egner det seg like greit med en vanlig nettverkskabel? Kan jeg dele internettkoblingen min med en mac? En pc og en mac på samme internettabonnent? Begge maskinene har firewire og vanlig nettverkskort! Går det an å dele internettabonnentet mellom disse maskinene trådløst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå