Gå til innhold

Hjelp til Fysikk

-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg har fysikk prøve i morgen og jeg sitter og sliter med noen oppgaver jeg ikke kjøner hvordan jeg skal få til. Kan noen av dere hjelpe meg i gang? :roll:

Ei jente aker på ei kjelke ned ei bakke. Bakken er 3m høy og lengden på bakken er 6m. Strekningen som kjelken sklir på sletta før den stanser er 12,5m. Friksjonen i bakken er 85% av friksjonen på sletta.

Hva er maks farta til jenta? :shrug:

Jeg har ikke peil på hvordan jeg skal gjøre dette, har jo verken masse eller nøyaktige friksjonstall. Har egentlig bare strekninger.

Det er helt sikkert noe simpelt noe som jeg bare ikke klarer og komme på her og nå. :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hadde 2fy

det er jo bare å følge formelene og snu og vend på dem. sette formler inn i hverandre.

dette er 3fy

de eneste talla jeg har er jo strekningenne og at friksjonen R i bakken er 85% av den på sletta. Ikke så mye og gå utfra akuratt.

Hadde jeg hatt friksjonstallet på sletta eller akselerasjon eller no så hadde alt vert mye lettere.

Hadde gladelig betalt 100kr ekstra for at de skulle lagt inn hvordan man løser vert stykke i boka og ikke bare svaret.

Lenke til kommentar

Ok, tror formlene skal stemme, men sjekk formelheftet ditt

Farten vil naturtligvis bli størst i bunnen av bakken, altså kan vi si at:

Delta E_k = 1/2 * m * v^2 = F_res * s_1 * cosA = W_res

g = 9.81 m/s^2

R er motstanden (kraften mot fartsretningen)

F er kraften i fartsretningen

F_res er resultantkraften på kjelken (krefter normalt på fartsvektoren trenger du ikke ta med)

W_res er arbeid

m er massen

v er farten

s_1 er strekning i bakke

s_2 er strekning på flate

A er vinkelen

A = sin^-1 (3/6) = 30 grader

F_res = F + R

F = m * g * sin30

R = m * 0.85 * (-v^2 / 2s_2)

Som gir oss:

1/2 * m * v^2 = ((m * g * sin30) + (m * 0.85 * (-v^2 / 2s_2)) * s_1 * cos30

1/2 * m * v^2 = ((m * g * sin30 * s_1 * cos30) + (m * 0.85 * s_1 * cos30 * (-v^2 / 2s_2))  | /m

12.5 * v^2 = ((25 * g * sin30 * 6 * cos30) - (0.85 * 6 * cos30 * v^2)

osv, osv,.

Tegn figur, mye enklere da! At jeg bommer med ca. 0.6 m/s antyder jo at jeg har gjort en feil et eller annet sted, men det kan jo fungere som en veiledning.

Finn v av likningen (v^2 = x -> v = sqr(x)), sett inn konstantene og regn ut.

Sikkert andre måter å gjøre det på også

Lenke til kommentar

Dette er en typisk energioppgave:

I bakken:

Potensiell energi på toppen = kinetisk energi i bunn + energi brukt mot friksjon

m*g*h = 1/2m*v^2 + F*s

(der F*s = 0,85my*cos(tetta)*m*g*s1)

Der my=friksjonstall, og tetta = bakkens vinkel i forhold til horisontalt. Her har vi to ukjente, my og v

På flata:

Kinetisk energi = Friksjonsenergi

1/2m*v^2 = F*s = my*cos(tetta)*m*g*s2 (cos(tetta)=1)

Vi ser at vi kan stryke massen i alle ledd. Da står vi igjen med to ligninger med to ukjente, nemlig v^2 og my. Hvis du ikke ser dette med en gang, tenk på v^2 som x og my som y. Ligningene løses med valgfri metode, f.eks. kalkulator.

Hvis du syns at dette er godt nok til å betales med kr 100, så gi beskjed. Da vil du få kontonummeret mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...