asad Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Er det en forkaring på det? Eller "er det bare sånn det er"? Hvorfor er de ikke ovale eller bare "klumpaktige"? Noen som har peiling? en ting til, hvor fort roterer jorda? ( km/t). Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Tyngdekraften drar massen sammen. Og de er ikke helt perfekte kuler, jorda er feks. litt oval den. Rotasjon måles ikke i km/h men i antall rotasjoner per tidsenhent. Og det vet du jo er en gang på 24timer. Banefarten vi på jordskorpa har derimot, sett i forhold til sentrum av jorda, er på noe sånt som 1600kM/h tror jeg? Lenke til kommentar
HatOBjekt Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 de er vel formet som (nesten) kuler fordi tngdekraften trekker til seg masse, da er det jo naturlig at den trekker til seg like mye masse på alle sider... om du forsstår.... indre katastrofer (vulkan,erusjon eller hva det heter) og slikt kan skape litt klumpete former.... Lenke til kommentar
farke Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Tyngdekraften drar massen sammen. Og de er ikke helt perfekte kuler, jorda er feks. litt oval den. Jorda roterer rundt sin egen akse, dermed buler den litt ut rundt ekvator. Hvis tyngdekraften får virke fritt dannes en perfekt sfære. Fjell, daler, hav og andre formasjoner skapes av bevegelser i jordskorpen, erosjon o.l. og er dermed noe som står utenfor gravitasjonens umiddelbare "kontroll". Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PS: hvis du hadde blåst opp en bilijard kule til samme størrelse som jorden s¨å ville den hatt dypere groper og høyere fjell ... litt morsomt å tenke på egentlig Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PS: hvis du hadde blåst opp en bilijard kule til samme størrelse som jorden s¨å ville den hatt dypere groper og høyere fjell ...litt morsomt å tenke på egentlig Det må være en dårlig biljardkule. Lenke til kommentar
ludvig Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PS: hvis du hadde blåst opp en bilijard kule til samme størrelse som jorden s¨å ville den hatt dypere groper og høyere fjell ...litt morsomt å tenke på egentlig Det må være en dårlig biljardkule. Og du må ha hatt e inni granskauen stort bord for å spille med den.... Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 man har jo ikke utforska hele universet da, så det kan jo tenkes at det fins andre planet format Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PS: hvis du hadde blåst opp en bilijard kule til samme størrelse som jorden s¨å ville den hatt dypere groper og høyere fjell ...litt morsomt å tenke på egentlig Det må være en dårlig biljardkule. nei nei nei .. en helt vanlig en .. det er bare for å bevise at det er nesten muulig å lage noe som er 100% perket rund .. det har blitt gjort det har det .. en glass kule .. Lenke til kommentar
zed Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg tror sosohal hadde greid det. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PS: hvis du hadde blåst opp en bilijard kule til samme størrelse som jorden s¨å ville den hatt dypere groper og høyere fjell ...litt morsomt å tenke på egentlig Det må være en dårlig biljardkule. nei nei nei .. en helt vanlig en .. det er bare for å bevise at det er nesten muulig å lage noe som er 100% perket rund .. det har blitt gjort det har det .. en glass kule .. helt ned til nanometer stadiet?? forskere holder på med å lage en 100% rund kule av platina?, men de sliter fortsatt med ujevnheter på opptil 60 nannometer... etter at de har brukt laser til å jevne de ut... og for at den skal kunne erklæres 100% rund, så kan den ikke ha ujevnheter større enn to nannometer... så den der har jeg litt tungt for å tror på... Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg tror sosohal hadde greid det. Ja, jeg skal progge en i morgen. man har jo ikke utforska hele universet da, så det kan jo tenkes at det fins andre planet format Det ville jo brutt med alle naturlover, og selv om vi ikke har sett resten av universet, tror jeg ikke det ville stemt. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 helt ned til nanometer stadiet??forskere holder på med å lage en 100% rund kule av platina?, men de sliter fortsatt med ujevnheter på opptil 60 nannometer... etter at de har brukt laser til å jevne de ut... Jeg vil si at det er 100%fysisk umulig å få en gjenstand abselutt HELT rund! og for at den skal kunne erklæres 100% rund, så kan den ikke ha ujevnheter større enn to nannometer... så den der har jeg litt tungt for å tror på... Hvem bestemmer at en ting skal ha en ujevnhet på 2nanometer for å være rund? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Er nok umulig å få noe til å være 100% rund men 2nano ting er ikke så verst da. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hvem bestemmer at en ting skal ha en ujevnhet på 2nanometer for å være rund? ISO? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 jeg vil si att de som skal lage den kula har lite å finne på.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 en MAKSIMUM ujevnhet på to nanometer for å være rund... og ang at de har lite å finne på... kanskje rett... men det de prøver på er å finne en måte å definere en Kg på... Lenke til kommentar
drbass Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Planter er ikke helt runde. Grunnen til at de fleste planeter oppfattes som helt runde er fordi, du enten ser dem fra langt unna, eller at man må zoome ganskelangt ut for å få med hele planeten. Det finnes ingen ting som er heeelt runde heller Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 20. oktober 2003 Del Skrevet 20. oktober 2003 Jorda er jo klumpete som bare det den! se på alle disse fjellene vi har da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå