JUS ALLAH Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) Hei! er ute etter en ny gaming pc til rundt 7k. og siden jeg ikke er oppdatert på komponentfronten så trenger jeg litt hjelp. den skal i hovedsak bli brukt til gaming (counter strike global offensive , battlefield o.l) og har til nå hatt AMD , men vil konvertere til Intel/nvidia. noen som kunne tatt seg tid til å hjelpe med med komponentene? vet ikke om jeg får i7 prossesor med dette budsjettet , men så lenge jeg kan oppdatere i senere tid er det ikke noe problem. (trenger egentlig alt nytt i og med pcen min er 5år gammel..) Kan dog strekke med en 1000 lapp om nødvendig takker for alle svar! Endret 19. juni 2014 av BX3.nov Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 (endret) Skjerm, tastatur og mus og slikt har du fra før ? Men alt nytt, HDD kan du vel ta vare på? Kabinett kan du vel ta vare på? Hvilke ram er det i den gamle pcen? DDR3? Har du CPU kjøler fra før? Operativsystem? Endret 18. juni 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
JUS ALLAH Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Skjerm, tastatur og mus og slikt har du fra før ? Men alt nytt, HDD kan du vel ta vare på? Kabinett kan du vel ta vare på? Hvilke ram er det i den gamle pcen? DDR3? Har du CPU kjøler fra før? Operativsystem? glemte å nevne dette ja! har tastatur , mus og skjerm ja! HDD'en kan jeg ta vare på ja , men har lyst til å oppdatere til en ssd i senere tid! har 2 stk CORSAIR 6GB DDR3 så har jeg ett haf 922 (tror jeg det heter?) men dette kabinettet er veldig "bulkete" og ødelagt så vil gjerne ha ett nytt om prisen lar seg gjøre. Har også en cpu kjøler som heter Cooler Master Hyper 212 Evo. har også operativsystem (windows 7) , men dette fungerer da altså bare på en maskin om jeg ikke tar feil. Endret 19. juni 2014 av BX3.nov Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Bra du hadde så mye igjen Slik som hdd kan taes vare på, så kjøper du kun en SSD da. CPU kjøler har du jo en god en. Windows 7? Dette fikser du alltid. Bulkete kabinett? Da kjøper du nytt Lenke til kommentar
JUS ALLAH Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Hei! prøvde lage ett oppsett nå og lyrer på om dere kan "godkjenne" dette. "passer" alt sammen osv? noe jeg burde endre på? https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1405153&su=A37B841D-1FD9-4A59-B919-74D3B6353E28 Endret 19. juni 2014 av BX3.nov Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 Lagde en kjapp liste til deg på netonnet.no Kabinett og strømforsyning Hovedkort CPU Minne SSD Skjermkort Totalt 8000kr Her får du bedre skjermkort og større SSD samt i mine øyne bedre kabinett og noen prosent bedre PSU. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Med noen innstramminger kan trådstarter få både GTX770 og i7 4770 samt 256GB SSD. I denne listen er det tatt utgangspunkt i at ts gjenbruker PSU fra gammel PC hvis det er mulig. CPU-kjøler(212 EVO) vil mest sannsynlig la seg gjenbruke og vil uansett kunne la seg oppgradere ved en senere anledning. Det samme gjelder for så vidt RAM; det vil være en mulighet å gjenbruke de gamle brikkene om man må. Når det gjelder hovedkort vil alle med Z97 brikkesett være gode nok. De fleste - selv de billigste- vil klare enkel overklokking. Velg et rimelig så lenge det har alle nødvendige funksjoner. Kjøp 256GB SSD nå, hvis du da ikke ønsker å spare pengene. Fra 550kr for 128GB Sandforce til EVO til 980kr ville jeg ikke tenkt meg om. Hvis det må ny PSU i oppsettet velg da en med gull sertifisering. Det trengs heller ikke 750 watt, 550w vil være mer enn nok . Til slutt selger du dine gamle deler for en passende sum og du burde være under kr 7000 i totale utgifter. Endret 19. juni 2014 av torfinns Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg ser det at med flere nettbutikker som sender fraktfritt trenger man ikke kjøpe alle komponentene på ett sted. Dermed kan TS plukke der prisen er best uten å tenke på ekstra kostnader. Når det gjelder PSU ville jeg selv valgt en platinum sertifisert enhet, som for eks Antec EarthWatts 550w el 650w. Disse vil gi mindre varmeutvikling og dermed mindre støy enn ikke like godt spesifiserte PSU'er. Tomshardware testet disse og fremholdt dem som beste budsjettalternativ innen denne klassen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 I og med at TS sin pc er 5år gammel, så bør en ny PSU kjøpes inn, unntatt at PSUen TS har nå er en Seasonic eller Corsair AX serien(uten i ) Å den Antecen du anbefaler der, er heller ikke modulær, blir fort stygge kabelsalat i kabinett da. Å er heller ikke den beste PSUen. Da er den jeg linker til en del bedre. Ang skjermkortet, så er Amd R9 280X et par prosent bedre en 770, spesielt viss du får den til samme pris elelr billigere så vil 280X være et mye bedre kjøp med tanke på ytelse pr krone du betale også. CPU: i7 har man ikke råd til i et slik trangt budsjett, da er det bedre å gå for i5en slik at du får et bedre skjermkort. Lenke til kommentar
JUS ALLAH Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Takk for gode svar folkens! Psu'en jeg har er en CORSAIR TX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V. Fant ikke ut hvordan sertifisering jeg har , men er vel bronse (?) så vet ikke om den burde skiftes. Vurderer gå for sveibuen sin oppsett med en liten endring hvis det lar seg gjøre (altså skjermkortet) dette er vel ikke ett nvidia skjermkort? , grunnen til at jeg har lyst på nvidia er rett og slett pga jeg har hatt mye problemer med AMD catalyst control center med justering av fargene osv (noe som er viktig for meg i CS). mulig jeg er litt pirkete , men sånn e d no berre og som sagt trenger jeg ikke mer enn en i5'en , så lenge jeg kan oppdatere dette i senere tid. jeg har ikke så veldig mye peiling , men hvis jeg gåt for sveibuen sin oppsett å bytter ut r9 280x'en med ett GTX 770 kort , så vil det gå bra? alt skal fungere bra sammen osv? Endret 20. juni 2014 av BX3.nov Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Det vil fungere bare hei-hei det. Tror du kan holde på den PSUen også om budsjettet er trangt. Sveibuen lager gode lister han, så det er bare å kjøre på det. Om det er en ørliten del jeg skulle forandret på var det om jeg skulle ha skviset ut 100,- og gått for en i5-4690K prosessor. (er snart på lager) Nyere er som regel bedre. edit: har inntrykk av at R9 skjermkortene skal være bedre når det gjelder farger og catalyst. mulig det er det er en sannhet med modifikasjoner også. Endret 20. juni 2014 av bytrollet Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Den strømforsyningen du har, den er godkjent, men bør byttes ut om et par år Siden du har en grei PSU så blir jo oppsettet mitt billigere ca 700kr viss jeg ikke tar helt feil. Ang skjermkort, så kan du fint gå for Nvidia GTX770. Ingen problem med det. Tok bare det som var best i den prisklassen å da havner du på R9 280X. Ang bytrollet så kan du fint gå for den CPUen der, er samme arkitekt, bare en smule høyere klokk på den, ca 100mhz. Endret 20. juni 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
JUS ALLAH Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) siste sjekk før jeg bestiller. dette er listen jeg har laget nå : http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8713 Siden jeg ikke trenger bytte ut PSU'en så tenkte jeg invistere i i7'en. tåler ikke hovedkortet dette? eller går dette fint? kommer ikke til å klokke noe som helst uansett. føler at jeg kommer til å gå over til i7'en med årene uansett siden jeg får sykt mye mer FPS i for eksempel Counter Strike Go som jeg spiller en del av, så hvis det ikke er noe porblem , så kan jeg godt gå opp til 8000,- som alt kommer på nå. evt hvis dette ikke funker , så får jeg vel vente til den i5'en som bytrollet foreslo. Endret 20. juni 2014 av BX3.nov Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Oppsettet du skisserer vil fungere utmerket, med solide komponenter som ytelsesmessig vil vare i flere år. Lykke til med ny maskin og god sommer Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Eneste jeg ville gjort var å byttet til nyeste CPU: http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/Intel-Corei7-4790K/206505.7047/ Er ikke så stor forskjell, men når det er snakk om noen kroner i forskjell. hvorfor ikke? Men pittelitt ventetid på den da Endret 20. juni 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Reaver Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 siste sjekk før jeg bestiller. dette er listen jeg har laget nå : http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8713 Siden jeg ikke trenger bytte ut PSU'en så tenkte jeg invistere i i7'en. tåler ikke hovedkortet dette? eller går dette fint? kommer ikke til å klokke noe som helst uansett. føler at jeg kommer til å gå over til i7'en med årene uansett siden jeg får sykt mye mer FPS i for eksempel Counter Strike Go som jeg spiller en del av, så hvis det ikke er noe porblem , så kan jeg godt gå opp til 8000,- som alt kommer på nå. evt hvis dette ikke funker , så får jeg vel vente til den i5'en som bytrollet foreslo. Fractial Design er et KJEMPEKABINETT! Kjører still, god hardisk plass og har plass til 8 SSD/HDDer. Lenke til kommentar
JUS ALLAH Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 siste sjekk før jeg bestiller. dette er listen jeg har laget nå : http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/8713 Siden jeg ikke trenger bytte ut PSU'en så tenkte jeg invistere i i7'en. tåler ikke hovedkortet dette? eller går dette fint? kommer ikke til å klokke noe som helst uansett. føler at jeg kommer til å gå over til i7'en med årene uansett siden jeg får sykt mye mer FPS i for eksempel Counter Strike Go som jeg spiller en del av, så hvis det ikke er noe porblem , så kan jeg godt gå opp til 8000,- som alt kommer på nå. evt hvis dette ikke funker , så får jeg vel vente til den i5'en som bytrollet foreslo. Fractial Design er et KJEMPEKABINETT! Kjører still, god hardisk plass og har plass til 8 SSD/HDDer. Har hørt mye bra om det! har hørt det er litt stort , men det er bare bra i og med at den cpu kjøleren jeg har (212 evo) AKKURAT fikk plass i haf kabinettet mitt. tror ikke jeg orker vente til nye i7'en kommer men takk for hjelpen guttær! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå