Gå til innhold

forbikjørt på høyreside, "Forbipasserings felt"


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I dag da jeg var på vei til jobb hadde jeg ett nesten krasj og lurer på hvem som hadde vært skyldig om vi faktisk kolliderte. Forløpet var slikt:

 

Det var en lastebil/trailer foran meg og to andre biler(jeg var altså kjøretøy nr 3 etter lastebil). Dette gikk ganske seint da vi var inne i en tunnel med en god stigning. Etter tunnel`en er det ett "forbipasserings felt", usikker på om dette er rett navn men det blir to felt for en liten strekning slik at man kan passere biler på venstre side om nødvendig.

 

bilene bak lastebilen(inkludert meg) la seg rett ut i dette feltet for å passere lastebilen etter tunnel`en. Bilene foran meg var ikke kjempe spreke så jeg valgte å fortsette forbi dem etter de hadde lagt seg inn igjen, men når den fremste bilen oppdaget dette satt han opp farten(tydligvis, jeg lå ikke merke til det med en gang). Da jeg kom til enden av dobbelt feltet skulle jeg legge meg inn og merket da at bilen bak meg var på vei til å passere meg på høyre side(dette er vell ikke lov?) og ville ikke slippe meg inn. Endte med at jeg måtte bråstoppe og slippe han inn, heldigvis var det plass og tid til at han kunne passere.

 

Så hvem hadde feil i ett slikt tilfelle og hvem ville ha vært skyldig om vi kolliderte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du litt forskjellige regler som kicker inn:

1: Venstre er forbikjøringsfelt, så den andre bilen skulle ikke forsøkt å passere deg i høyre felt.

2: Feltskifte - det er du som ønsker å skifte felt, og således har en vikeplikt. Men igjen, hvis dette regnes som en forbikjøring har den andre bilen plikt til å tilrettelegge for deg, og om nødvendig både vike og bremse.

 

§ 12.Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte. 4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Vi ser at din "motstander" med høy sannsynlighet bryter §12-1, og soleklart bryter §12-4, forutsatt at din gjengivelse er korrekt.
Og fra politiets "faq":
Har du lov å køyre forbi i høgre fil viss ein bil køyrer i venstre fil?
Vanlegvis ikkje, men dersom begge (alle) felt er fulle, og trafikken flyt like fort i alle felt, så kan du køyre forbi i høgre felt, sjå trafikkreglane § 12:
§ 12 Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du litt forskjellige regler som kicker inn:

2: Feltskifte - det er du som ønsker å skifte felt, og således har en vikeplikt. Men igjen, hvis dette regnes som en forbikjøring har den andre bilen plikt til å tilrettelegge for deg, og om nødvendig både vike og bremse.

Her finner jeg det sannsynlig at trådstarter har feiltolket, og ikke lagt merke til at det er et skilt om fletting i avslutningen av dette forbikjøringsfeltet, det er nemlig den vanligste varianten..

I tilfelle er det ikke korrekt å si at man legger seg over til det andre feltet heller (akkurat som det ikke er korrekt å legge seg over, man skal holde seg til den siden man er inntil fletting er ferdig)

Lenke til kommentar

 

-

 

Ut i fra det jeg ser er det høyst sannsynlig han som har bommet her da han:

1: Økte farten etter jeg passerte han på venstre side dette pga:

-Jeg akselererte jevnt helt frem til enden av feltet som igjen tilsier at han har økt sin akselerasjon mer enn min.

2: Jeg drev soleklart med forbipassering da det var masser av ledigplass i begge felt, altså ingen kø kjøring eller slikt. Målet var å komme foran disse "sinkene".

Lenke til kommentar

 

Her har du litt forskjellige regler som kicker inn:

2: Feltskifte - det er du som ønsker å skifte felt, og således har en vikeplikt. Men igjen, hvis dette regnes som en forbikjøring har den andre bilen plikt til å tilrettelegge for deg, og om nødvendig både vike og bremse.

Her finner jeg det sannsynlig at trådstarter har feiltolket, og ikke lagt merke til at det er et skilt om fletting i avslutningen av dette forbikjøringsfeltet, det er nemlig den vanligste varianten..

I tilfelle er det ikke korrekt å si at man legger seg over til det andre feltet heller (akkurat som det ikke er korrekt å legge seg over, man skal holde seg til den siden man er inntil fletting er ferdig)

 

At forbikjøringsfelt ofte avsluttes med fletting er egentlig ikke relevant - hvis TS tydelig viser at han ønsker å kjøre forbi, skal bilen til venstre faktisk gå så langt som å stanse om nødvendig for å hjelpe ham forbi.

Det står spesifikt i §12 at den som blir forbikjørt IKKE skal øke farten, og det har han her åpenbart gjort. §12 gjelder uansett ett felt, 2 felt, forbikjøringsfelt eller fletting - den er generell for alle former passering.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Her har du litt forskjellige regler som kicker inn:

2: Feltskifte - det er du som ønsker å skifte felt, og således har en vikeplikt. Men igjen, hvis dette regnes som en forbikjøring har den andre bilen plikt til å tilrettelegge for deg, og om nødvendig både vike og bremse.

Her finner jeg det sannsynlig at trådstarter har feiltolket, og ikke lagt merke til at det er et skilt om fletting i avslutningen av dette forbikjøringsfeltet, det er nemlig den vanligste varianten..

I tilfelle er det ikke korrekt å si at man legger seg over til det andre feltet heller (akkurat som det ikke er korrekt å legge seg over, man skal holde seg til den siden man er inntil fletting er ferdig)

 

At forbikjøringsfelt ofte avsluttes med fletting er egentlig ikke relevant - hvis TS tydelig viser at han ønsker å kjøre forbi, skal bilen til venstre faktisk gå så langt som å stanse om nødvendig for å hjelpe ham forbi.

Det står spesifikt i §12 at den som blir forbikjørt IKKE skal øke farten, og det har han her åpenbart gjort. §12 gjelder uansett ett felt, 2 felt, forbikjøringsfelt eller fletting - den er generell for alle former passering.

 

Det har helt klart relevans all den tid du tydeligvis ville ha frem dette med vikeplikt ved feltskifte.. Et feltskifte som trolig enten ikke skjedde, eller ble gjort fullstendig unødig.

Lenke til kommentar

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Sløvhet? Denne personen passerte meg på høyreside i det jeg skulle legge meg over og jeg stoppet.

Men om farten min hadde vært så stor måtte jeg valgt front kollisjon på andre siden eller krasje i han.

Lenke til kommentar

 

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Sløvhet? Denne personen passerte meg på høyreside i det jeg skulle legge meg over og jeg stoppet.

Men om farten min hadde vært så stor måtte jeg valgt front kollisjon på andre siden eller krasje i han.

 

 

Ja, sløvhet, du må passe på feltet du skal inn i når du bytter felt, når feltet ditt slutter og ikke oppdager at det ligger en på din høyre side før akkurat når du skal legge deg inn og feltet er nærme slutten, så er det sløvhet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Sløvhet? Denne personen passerte meg på høyreside i det jeg skulle legge meg over og jeg stoppet.

Men om farten min hadde vært så stor måtte jeg valgt front kollisjon på andre siden eller krasje i han.

 

 

Ja, sløvhet, du må passe på feltet du skal inn i når du bytter felt, når feltet ditt slutter og ikke oppdager at det ligger en på din høyre side før akkurat når du skal legge deg inn og feltet er nærme slutten, så er det sløvhet.

 

AtW

 

 

Jeg ser poenget ditt i ett vanlig tilfelle, men i denne situasjonen er jeg ikke enig. Han skulle ikke økt farten, og på grunnlag av at han økte farten ble situasjonen slik den ble. Hadde han forholdt seg til sin fart og ikke prøvd å "kappkjøre" eller "ta meg igjen" så hadde ikke det blitt som det ble.

Lenke til kommentar

Jeg syns du sa at de ikke hadde spreke biler, hvorfor ga du ikke skikkelig gass og la deg foran ham? En forbikjøring skal gjøres raskt og effektivt, selv om man helst ikke skal bryte fartsgrensen selvsagt. Noen tåler kanskje ikke å bli forbikjørt og vil finne på å tulle slik som du sier her, men det er viktig at den som utfører forbikjøringen er forberedt på slikt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Sløvhet? Denne personen passerte meg på høyreside i det jeg skulle legge meg over og jeg stoppet.

Men om farten min hadde vært så stor måtte jeg valgt front kollisjon på andre siden eller krasje i han.

 

 

Ja, sløvhet, du må passe på feltet du skal inn i når du bytter felt, når feltet ditt slutter og ikke oppdager at det ligger en på din høyre side før akkurat når du skal legge deg inn og feltet er nærme slutten, så er det sløvhet.

 

AtW

 

 

Jeg ser poenget ditt i ett vanlig tilfelle, men i denne situasjonen er jeg ikke enig. Han skulle ikke økt farten, og på grunnlag av at han økte farten ble situasjonen slik den ble. Hadde han forholdt seg til sin fart og ikke prøvd å "kappkjøre" eller "ta meg igjen" så hadde ikke det blitt som det ble.

 

 

Han skulle ikke gjort det, men hadde du fulgt med ordentlig så hadde det heller ikke skjedd. Du kan ikke regne med at alle andre gjør eksakt som de skal i tiden før ett feltskifte, du må selv sørge for at skiftet er trygt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Sløvhet? Denne personen passerte meg på høyreside i det jeg skulle legge meg over og jeg stoppet.

Men om farten min hadde vært så stor måtte jeg valgt front kollisjon på andre siden eller krasje i han.

 

 

Ja, sløvhet, du må passe på feltet du skal inn i når du bytter felt, når feltet ditt slutter og ikke oppdager at det ligger en på din høyre side før akkurat når du skal legge deg inn og feltet er nærme slutten, så er det sløvhet.

 

AtW

 

 

Jeg ser poenget ditt i ett vanlig tilfelle, men i denne situasjonen er jeg ikke enig. Han skulle ikke økt farten, og på grunnlag av at han økte farten ble situasjonen slik den ble. Hadde han forholdt seg til sin fart og ikke prøvd å "kappkjøre" eller "ta meg igjen" så hadde ikke det blitt som det ble.

 

 

Han skulle ikke gjort det, men hadde du fulgt med ordentlig så hadde det heller ikke skjedd. Du kan ikke regne med at alle andre gjør eksakt som de skal i tiden før ett feltskifte, du må selv sørge for at skiftet er trygt.

 

AtW

 

 

Synes det høres ut som om TS er en litt uerfaren sjåfør og kom ut for en lite smidig medtrafikant.

 

Jeg fulgte jo med og avverget situasjonen? har 6 års erfaring, og har kjørt på disse veiene alle årene. Så om jeg er uerfaren eller ikke må du nesten avgjør selv.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å si, vi driter oss alle ut i trafikken med jevne mellomrom, her gjorde du en feil, og hadde det blitt kollisjon, så hadde jeg ment din feil var større enn "motpartens".

 

AtW

 

Men hva var feil? hvordan kunne jeg gjort dette på en annen måte? Det var massevis av rom for å legge meg inn helt til jeg var i enden da han hadde satt opp farten og gjort luken "mindre/fraværende", mitt eneste alternativ var å bremse ned.

 

Det skal sies at dette var ett kort passeringsfelt. Noen hundre meter så det var ikke mye tid til å tilpasse osv.

Lenke til kommentar

 

Har ikke så mye å si, vi driter oss alle ut i trafikken med jevne mellomrom, her gjorde du en feil, og hadde det blitt kollisjon, så hadde jeg ment din feil var større enn "motpartens".

 

AtW

 

Men hva var feil? hvordan kunne jeg gjort dette på en annen måte? Det var massevis av rom for å legge meg inn helt til jeg var i enden da han hadde satt opp farten og gjort luken "mindre/fraværende", mitt eneste alternativ var å bremse ned.

 

Det skal sies at dette var ett kort passeringsfelt. Noen hundre meter så det var ikke mye tid til å tilpasse osv.

 

 

En luke forsvinner ikke bare på ingen tid, og en bil øker ikke bare hastihgeten på ingen tid. Dermed hadde du tid til å forutse at luken var i ferd med å lukkes, eller som ett minimum, uansett ikke sett deg i en situasjon der du ikke rekker det om det skulle være ett kjøretøy i veien dit du skulle feltskifte. Du hadde mao to alternativer 1. Tidligere observere hva som var i ferd med å skje 2. Tidligere sett i gang prosessen, så du ikke er avhengig av at andre ikke er i veien for å rekke det før veien slutter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Omtrent alle forbikjøringssoner ender med fletting... når da trådstarter sier han skal legge seg inn er det trolig ikke mer feltskifte enn bilen ved siden av som økte farten, det er da fletting ikke sant. Gitt at det var fletting ved enden så vil jeg påstå det er motparten her som hadde fått skylden så lenge TS gir oss rett forklaring.

 

Dette uavhengig hva som ble gjort på forhånd...

 

Selv om det er fletting betyr ikke det at man skal bevege seg sidelengs uten å skjekke speil og blindsone først, hadde TS gjort dette hadde han trolig også avverget "nødbremssituasjonen".

Lenke til kommentar

 

Lite smidig av den andre, hadde jeg vært dommer hadde jeg dog vektet sløvheten ved feltskiftet høyre, og gitt deg skylden.

 

AtW

 

Omtrent alle forbikjøringssoner ender med fletting... når da trådstarter sier han skal legge seg inn er det trolig ikke mer feltskifte enn bilen ved siden av som økte farten, det er da fletting ikke sant. Gitt at det var fletting ved enden så vil jeg påstå det er motparten her som hadde fått skylden så lenge TS gir oss rett forklaring.

 

Dette uavhengig hva som ble gjort på forhånd...

 

Selv om det er fletting betyr ikke det at man skal bevege seg sidelengs uten å skjekke speil og blindsone først, hadde TS gjort dette hadde han trolig også avverget "nødbremssituasjonen".

 

 

Regelverket angir sånn jeg ser det ett spesielt ansvar på biler som er i feks akselerasjonsfeltet å tilpasse farten kontra det andre feltet, det mener jeg også gjelder i situasjoner som denne, det samme gjelder biler som skal foreta en retningsendring. Se paragraf 8 og 14 i trafikkreglene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Regelverket angir sånn jeg ser det ett spesielt ansvar på biler som er i feks akselerasjonsfeltet å tilpasse farten kontra det andre feltet, det mener jeg også gjelder i situasjoner som denne, det samme gjelder biler som skal foreta en retningsendring. Se paragraf 8 og 14 i trafikkreglene.

Det sitter langt inne for deg forstår jeg..

§8, punkt 2 kan til en viss grad ha relevans, det er ellers ikke naturlig å gi signal ved fletting all den tid man ikke endrer retning.

Man tilpasser seg da bilene i motsatt felt slik at den som er lengst foran før flettingbegynner får legge hele sin bil inn, og så videre.

 

§8, punkt 2 pålegger begge parter den samme plikten til å tilpasse farten til motparten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...