Gå til innhold

Bytte overflateloddet mini USB kontakt


Anbefalte innlegg

Presterte å knekke pin #1 i USB-porten på min iRiver HD ebokleser i går, så nå får jeg ikke ladet eller koblet den til PC lenger. Har åpnet den opp og funnet det som sannsynligvis er riktig erstatningsdel, Elfa varenr. 42-571-03.

 

Problemet er at jeg ikke har noe mer avansert loddeutstyr enn en vanlig 40W penn, og dette er vel helst en varmepistol m/termostat type jobb. Er det noen som har utstyr og ekspertise til å ta på seg dette eller vet om et el-verksted i Oslo-traktene (fortrinnsvis Jessheim) som faktisk reparerer mobiltelefoner og annen småelektronikk lokalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke å gjøre det så vanskelig med avansert type utstyr. Tipper du klarer det utmerket med den loddebolten du har.

Du trenger først å spre loddetinn over store deler av kontakten, slik at alle loddepunktene er kortsluttet med hverandre. Når du nå smelter loddetinnet så vil loddetinnet på alle punktene smelte, og du kan enkelt fjerne den gamle enheten.

Når du lodder på en ny, så er det nok en fordel med en liten spiss, men siden vi ikke snakker om særlig sensitivt utstyr (selve kontakten), så bør det la seg gjøre, selv om tempen kan bli litt høy. Bare å være forsiktig.

Lenke til kommentar

Loddepunktene til kontaktene er 0.5mm brede. Bare tanken på å prøve og takle disse med en vanlig loddebolt gir meg svettetokter.

 

Nå er det uansett Singatron 2UB3011-100111 kontakt jeg må ha også, ikke Würthen fra Elfa. Faen må vite hvordan jeg får tak i en slik her i nisselandet. Jævlig irriterende å måtte skrote en fullt fungerende dings til 1000 spenn bare fordi det er plukk umulig å få tak i en reservedel til en lusen tier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...