CrowJuice Skrevet 19. juni 2014 Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Jeg liker generelt ikke å bruke veldig mye tid på å slåss når jeg heller kan bruke tid på å styre imperiet mitt) Dynamisk kampsystem er veldig viktig for meg. Fra det du forteller meg så er dette spillet en 6-7/10 for meg. Space Empires V er det jeg liker av kampsystem. Både auto"resolve" og full taktisk.http://www.youtube.com/watch?v=I7ZJOXyKh9c Endret 19. juni 2014 av CrowJuice Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 (endret) Dynamisk kampsystem er veldig viktig for meg. Fra det du forteller meg så er dette spillet en 6-7/10 for meg. Space Empires V er det jeg liker av kampsystem. Både auto"resolve" og full taktisk. Se på dette bildet: http://img.gfx.no/1415/1415224/screenshot-2014-06-17-14-43-08.png Hver av de prikkene på bildet er et eget solsystem, med opp mot et titalls planeter og måner i hvert. Merk at dette er langt fra det største universet som er mulig i spillet. Se så her: http://img.gfx.no/1415/1415222/screenshot-2014-06-17-14-42-35.png Her er kameraet zoomet inn til én enkelt planet, i et av solsystemene. Det jeg forhåpentligvis illustrerer med disse to bildene er at dette ikke er et spill som fungerer med et omfattende taktisk kampsystem. Det er alt for stort, og det er alt for mye som skjer samtidig. I tillegg er det et sanntidsspill, og hadde man gjort det turbasert hadde man ødelagt ekstremt mye av dynamikken som gjør det til (IMO) sjangerens beste spill ved siden av Master of Orion 2. Jeg liker også Space Empires-spillene, spesielt IV, men jeg lar ikke det styre forventningene mine når det kommer til andre strategispill satt til rommet. Endret 19. juni 2014 av Joachim_F Lenke til kommentar
deffy92 Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Etter å ha testet ut spillet littegranne så minner det meg mer om Dwarf Fortress enn 4x spill(sånn generelt). Hvor du setter opp ting i starten og lar det utfolde seg litt, mens du sitter på topp og tar i mot forslag fra rådgiverne dine. Jeg liker det, men trenger en god del timer inn i det for å gi en full beslutning. Vet ikke om dere andre ser den samme koblingen mellom DF og DW? Lenke til kommentar
jihn Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Flott anmeldelse ihvertfall, tror jeg skal gi det et forsøk. Men jeg liker veldig godt turbaserte spill. Så om noen har anbefalinger der, så setter jeg pris på det Lenke til kommentar
CrowJuice Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Dynamisk kampsystem er veldig viktig for meg. Fra det du forteller meg så er dette spillet en 6-7/10 for meg. Space Empires V er det jeg liker av kampsystem. Både auto"resolve" og full taktisk. ...Jeg liker også Space Empires-spillene, spesielt IV, men jeg lar ikke det styre forventningene mine når det kommer til andre strategispill satt til rommet. Jeg ser i dine tidligere kommentar at du sammenligner kampsystemet med Europa Universalis. Nå har jeg nettopp sett en video som forklarer systemet i Europa Universalis IV og jeg må si at det virket litt interessant. Jeg har for det meste erfaring med Civilation når det kommer til sånne type kampsystemer. Hvis det er like kompleks eller mer som i Europa Universali så vil jeg kanskje vurdere å prøve det Lenke til kommentar
Licht Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Realtime med pause er ikke så annerledes enn turbasert i praksis. Du får tiden du vil ha til å tenke, og motstanderen kan ikke bevege "brikker" fortere enn deg - så strategi og posisjonering er fremdeles viktig. Det blir bare dramatisk annerledes i multiplayer, når ingen kan pause. Lenke til kommentar
Herman Hedning Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Høres morro ut. Blitt mange timer med FM, Civ og Hearts of Iron serien oppigjennom, Men dette høres hakket mer komplekst ut. Lenke til kommentar
Joachim_F Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Vet ikke om dere andre ser den samme koblingen mellom DF og DW? Det er jo en interessant observasjon. Begge spillene fokuserer på simulerte systemer for å drive handlingen videre, så det er jo en veldig grunnleggende ting som de har til felles. Dette skaper mye av den dynamikken jeg snakker om i anmeldelsen, og er slik jeg ser det med på å gjøre at begge spillene er gode til å skape unike historier underveis. Akkurat dette ser vi jo også i spill som Crusader Kings, som også drives av mengder av avanserte, simulerte systemer "under panseret". Jeg tror slike simulerte systemer vil være en viktig del av strategisjangerens videre utvikling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå