Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan komme inn i ADSL-modem fra zyxel?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan jeg finner IP-adr, brukernavn og passord for komme inn i konfigureringen til Zyxel Prestige 600 serien?

Saken er den at jeg skal åpne noen porter, men vet ikke hvordan jeg får tilgang. Finnes det noe verktøy (software) til dette?

Vet at jeg kan resette modemet, men da mister jeg all info som allerede er lagt inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvordan jeg finner IP-adr, brukernavn og passord for komme inn i konfigureringen til Zyxel Prestige 600 serien?  

Saken er den at jeg skal åpne noen porter, men vet ikke hvordan jeg får tilgang. Finnes det noe verktøy (software) til dette?

Vet at jeg kan resette modemet, men da mister jeg all info som allerede er lagt inn.

 

Jeg ser du skriver at det er et modem, men er du sikker på at det ikke er en router da? Vil tro at det er det hvis du har mulighet for konfigurering av porter etc...

 

Hvis det er en router som du eier, altså ikke et modem som din ISP har gitt deg, og du ikke har forandret passord eller brukernavn fra det som er default, synes jeg å huske at passord er 1234 eller 12345 og brukernavn admin. Det var i alle fall det på ZyXEL routeren som en kompis av meg har. Hva er IP'en på din maskin? Hvis du har en IP som er 192.168.0.x kan det hende at routeren din har IP 192.168.0.1, hvis du har en IP som er 10.0.0.x kan routeren din ha 10.0.0.1. Får å finne ut hvilke enheter som er på ditt nettverk, samt hvilken IP de bruker kan du kjøre "IP Network Information" modulen i SiSoft Sandra.

 

Hvis du finner ut hvilken IP routeren har kan du antageligvis koble til denne på tre måter: telnet, en webbrowser og HyperTerminal. Får å kunne koble til via telnet og webinterface må du være koblet til enhenten med en vanlig nettverkskabel. For å koble til med HyperTerminal må du være koblet til via COM1 eller COM2 portene på din PC med en seriel kabel.

 

For å koble til med telnet, gå på Start --> Run/Kjør, skriv inn telnet etterfulgt av IP'en til routeren din.

 

For å koble til via din internettleser skriv inn IP'en til routeren din i adressenlinjen.

Lenke til kommentar
IP til modemet er vel 192.168.1.1. Skriv ip'en inn i nettleseren din og logg deg deretter på med brukernavn admin: og passord: 1234 (hvis du ikke har forandret det).

Ip'en er lagt inn av ISP, og den greier jeg ikke å finne. Brukernavn og passord likeså. Min ISP er Fjellnett.

Jeg har resatt modemet(router) en gang, kom da inn på modemet med IP 192.168.1.1 brukernavn "admin" passord "1234", men da misstet jeg all data for å komme ut på nettet så da måtte jeg sende inn modemet(router) for ny konfigurasjon (fortalte ISP meg). Dette er selfølgelig bare tull fra dem, men de vil ikke gi ut info.

Derfor søker jeg deres hjelp.

Kan også nevnes at etter routern er det en switch. Vet ikke om dette er grunn til at jeg ikke greier å finne ip til routeren men. Er ikke så "inne" i dette. :shrug:

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan jeg finner IP-adr, brukernavn og passord for komme inn i konfigureringen til Zyxel Prestige 600 serien?  

Saken er den at jeg skal åpne noen porter, men vet ikke hvordan jeg får tilgang. Finnes det noe verktøy (software) til dette?

Vet at jeg kan resette modemet, men da mister jeg all info som allerede er lagt inn.

 

Jeg ser du skriver at det er et modem, men er du sikker på at det ikke er en router da? Vil tro at det er det hvis du har mulighet for konfigurering av porter etc...

Du har rett. det er router. :oops:

Lenke til kommentar

Jeg har resatt modemet(router) en gang, kom da inn på modemet med IP 192.168.1.1 brukernavn "admin" passord "1234", men da misstet jeg all data for å komme ut på nettet så da måtte jeg sende inn modemet(router) for ny konfigurasjon (fortalte ISP meg). Dette er selfølgelig bare tull fra dem, men de vil ikke gi ut info.  

 

Hvis den er låst i brigemodus så kan det utmerket stemme at den må inn rekonfigureres.

Hvis den er i brigemodus er router og brannveggen i den satt ut av funksjon og du skal ikke trenge og konfigurere den med noe som helst.

Modemet er rett og slett usynlig for nettverket ditt.

Lenke til kommentar
Skriv:

 

netstat -nr

 

i eit DOS vindu.

 

Dersom du har fått lokal ip-addresse så er gateway addressa ip'en

til routerern.

 

Men det er godt mulig at routeren står i BRIDGE modus.

Då får din pc ei internett addresse og routeren vert "usynlig".

 

Bent

 

Her hva jeg fikk frem da:

 

"Rutingstabell

===========================================================================

Grensesnittliste

0x1 ........................... MS TCP Loopback interface

0x20002 ...00 10 a7 13 fa e9 ...... Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kor

t - Miniport for pakkeplanlegger

===========================================================================

===========================================================================

Aktive ruter:

Nettverksmål Nettverksmaske Gateway Grensesnitt Metrikk

0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1 192.168.1.2 30

127.0.0.0 255.0.0.0 127.0.0.1 127.0.0.1 1

192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.1.2 192.168.1.2 30

192.168.1.2 255.255.255.255 127.0.0.1 127.0.0.1 30

192.168.1.255 255.255.255.255 192.168.1.2 192.168.1.2 30

224.0.0.0 240.0.0.0 192.168.1.2 192.168.1.2 30

255.255.255.255 255.255.255.255 192.168.1.2 192.168.1.2 1

Std. gateway: 192.168.1.1

===========================================================================

Faste ruter:

Ingen "

 

Vet ikke hva dere kan lese ut av dette men. Har fått høre at IP adr. må ligge et sted mellom 192.168.1 1 og 192.168.1.255

Lenke til kommentar

Jeg har resatt modemet(router) en gang, kom da inn på modemet med IP 192.168.1.1 brukernavn "admin" passord "1234", men da misstet jeg all data for å komme ut på nettet så da måtte jeg sende inn modemet(router) for ny konfigurasjon (fortalte ISP meg). Dette er selfølgelig bare tull fra dem, men de vil ikke gi ut info.  

 

Hvis den er låst i brigemodus så kan det utmerket stemme at den må inn rekonfigureres.

Hvis den er i brigemodus er router og brannveggen i den satt ut av funksjon og du skal ikke trenge og konfigurere den med noe som helst.

Modemet er rett og slett usynlig for nettverket ditt.

 

Det du sier er at det ikke er noe å gjøre med. Hvordan sette opp server og få tilgang fra "ute" da? Er ikke dette muligt?

Lenke til kommentar

Det du sier er at det ikke er noe å gjøre med. Hvordan sette opp server og få tilgang fra "ute" da? Er ikke dette muligt?

 

Det er en ting du må finne ut og det er om din ISP gir deg skikkelig IP ut mot nettet og ikke plasserer dere bak NAT-routere for og spare kostnader.

Noen små ISP-er gjør dette for og spare kostnader med og kjøpe/leie skikkelige IP-er.

Hvis du napper ut wan-ledningen og prøver og fornye adressen får du fortsatt IP fra modemet eller timeout?

Lenke til kommentar

Ut i frå ruting tabellen ser det ut til at zyxelen din har ip 192.168.1.1

og pc'en din har ip 192.168.1.2

 

At du likevel ikkje får kontakt med routeren tyder då på at din ISP har

lagt inn sperrer i routeren for konfigurasjon.

 

Det kan hende din ISP brukar brukarnamn og passord for å logge deg på

internett, men desse er hemmelege og ferdig innlagt i routeren.

 

ftp://ftp.europe.zyxel.com/P650R-13/docum..._UsersGuide.pdf

 

(Sjå under om det er denne versjonen du har)

 

Sjekk kapittelet om ftp upload av configurasjon.

I staden for å laste opp kan du kanskje laste ned og kanskje lese noko ut

av den fila.

 

Dersom du har litt pengar til overs, så kan du kjøpe ein slik router hjå

f.eks kvalito.no for 800,-

(Bestill gjerne gjennom telefon. Eg bestilte gjennom webshop'en deira,

og då fekk eg likevel avbestille fleire dagar seinare. Klarte å få lasta opp

ny firmware til Alcatel modemet mitt med ein Nokia 3310 datakabel)

 

Då kan du eksprimentere med den utan å risikere å verte utan internett.

 

Bent

Lenke til kommentar
Det er en ting du må finne ut og det er om din ISP gir deg skikkelig IP ut mot nettet og ikke plasserer dere bak NAT-routere for og spare kostnader.

Noen små ISP-er gjør dette for og spare kostnader med og kjøpe/leie skikkelige IP-er.

Hvis du napper ut wan-ledningen og prøver og fornye adressen får du fortsatt IP fra modemet eller timeout?

 

Får fortsatt IP fra modemet.

Lenke til kommentar

Her får jeg frem denne IP-adressen : 80.232.73.109

 

Da tyder det vel at den er satt opp som router fra ISP og du burde få lov til og konfigurere den selv.

Hva sier support?

De sier at jeg må sende inn modemet for konfigurering, da det ikke er noe jeg kan gjøre selv. Har nå søkt om å få sette opp en FTP-server, men har enda ikke fått svar fra dem. Over en uke siden jeg sendte inn søknaden.

Lenke til kommentar

De sier at jeg må sende inn modemet for konfigurering, da det ikke er noe jeg kan gjøre selv. Har nå søkt om å få sette opp en FTP-server, men har enda ikke fått svar fra dem. Over en uke siden jeg sendte inn søknaden.

 

Kjenner du noen i nabolaget med samme løsning?

Hvis ja, be de gå inn på whatismyip.com og se hvilken IP de får.

Får dere samme svar ligger dere bak en NAT-router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...